انتخابات مجلس، نمایش وحدت یا انشقاق اصولگرایان خامنه‌ای؟

در حالی که یک هفته به نمایش انتخابات مجلسین خامنه‌ای مانده است به می‌رسد انشقاق در اردوگاه خامنه‌ای، حرف برتر را می‌زند.

البته مضحک است در حاکمیت ملایان از احزاب و جبهه و… انتخاباتی سخن به میان آورد. دیگر بر همه گواه روشن‌‌تر از روز است که حاکمیت ملایان، به جز خودی‌هایش، هیچ حزب و غیرحزبی را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این بین زمانی که هنگامه‌ی نمایش «مشروعیت» فرا می‌رسد، بسیاری می‌آیند و بسیاری می‌روند. امری معمول در هر نمایش انتخابات در حاکمیت ملایان که سابقه‌دار است. آنانی که پوششی عمل می‌کنند و یا آنانی که مانند قارچ در آستانه‌ی نمایش ظاهر می‌شوند، عمری چند روزه می‌کنند و بلافاصله پس از نمایش ناپیدایشان می‌شود.

اما از سوی دیگر این آمد و رفتن‌ها، حاوی پیام‌های دیگری نیز هست. بازارگرمی برای نمایش انتخابات و همچنین نشان از عمق انشقاق و تشتت در اردوی حاکمیت. در هر نمایش نیز، بسیاری از پیشینیان از هم شقه می‌شوند و برای خود حزب و جبهه تاسیس می‌کنند. اما در ۴ سال اخیر این روند معنای دیگری نیز، در خود نهفته دارد.

از ۴ سال پیش خامنه‌ای اردوی خود را یکدست کرد و در ۱۴۰۰ به اوج رساند. جریان مغلوب حاکمیت دیگر در کار نیست که بتواند بازارگرمی نمایش را بکند. با این یکدستی سراب‌گونه، اما این حزب‌بازی و حزب‌سازی‌ها جای تامل بسیار دارد. دیگر نمی‌توان بر آن نام بازارگرمی برای نمایش انتخابات گذاشت.

انشقاق‌های در آستانه انتخابات، رو در روی خواست خامنه‌ای

این امر در جایی که خامنه‌ای دائما صحبت از «وحدت و همدلی» و «پرهیز از حواشی» می‌کند، معنای خاص خود را دارد. معنا این است، انشقاق و تشتت بر اردوی خامنه‌ای حکم می‌راند، هر چند او حکم دیگری صادر کند.

نام‌ها نیز آن قدر بسیارند که دیگر به یاد داشتن آنها آسان نمی‌نماید. جمنا، شاجا، شانا، شریان و… نام‌هایی از این قبیل. امسال نیز این عریضه خالی نبود، رزما (جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی)، امنا با محوریت شریان پیشین و صبح ایران! آخرین آن نیز با صحنه‌گردانی علی‌اکبر رائفی‌پور به میدان آمد.

وی هدف کوتاه مدت جریان تازه تاسیسش را، نمایش این دوره مجلس معرفی کرده است. این به معنای دورخیز برای چشم‌اندازهای آتی در صحنه سیاسی حاکمیت ملایان است. اما با در نظر گرفتن تجربه پیشینیان رائفی‌پور، می‌توان آتیه وی را نیز گمانه‌زنی کرد.

تعدد و کثرت این جریانات نه محتوای پای صندوق‌آوری برای نمایش انتخابات دارد و نه محتوای بازارگرمی. همان طور که ذکر شد در زیر قبای وحدت‌خواهی خامنه‌ای، این اقدامات نشان از تفرق و تشتت دارد. جنگ و دعواهای این روزهای باندهای مختلف جریان خامنه‌ای در نمایش مجلس، بی‌نیاز از هر توضیح است.

اما در این بین یک نکته دیگر نیز قابل توجه است. اینانی که با نام‌های و رنگ‌های مختلف‌ به بازار مکاره ولایت می‌آیند، همه داعیه دفاع از «انقلاب اسلامی» ملایان را دارند. اما اگر عمر آنها به چند روز نکشد، در گام‌های بعدی و نمایشات بعدی، به روی دیگر چنگ می‌کشند.

سرعت انشقاق بیشتر و بیشتر می‌شود

این روند تا بدانجا پیش می‌رود که دیگر خودی‌های دیروزشان را برنمی‌تابند و راه خود جدا کرده و دسته و گروهی دیگر تاسیس می‌کنند. این گروه و دسته و حزب نیز چون ماهیت فوق‌الذکر را دارد، در گام بعد به سرنوشت پیشینیان دچار می‌شود. و این دور و تسلسلی است که در دایره تنگ ولایت مدام تکرار می‌شود.

از قضا این موضوع ضریب مضاعفی نیز می‌یابد. چون تا زمانی که جریان مغلوب حاکمیت بود، می‌شد به آن لعاب رقابت زد. اما با حذف و جراحی خونین آنان، دیگر لعاب کارآیی خود را ندارد. از سوی دیگر دایره خودی‌های خامنه‌ای نیز تنگ و تنگ‌تر می‌شود.

یعنی در این دایره تنگ، تضادها، انشقاق‌ها و تشتت‌ها با سرعت بیشتری بروز رسانی می‌شود. دور و تسلسلی که می‌‌توان گفت سرعت آن بسیار بیشتر از پیش می‌شود. یعنی درست در نقطه مقابل «وحدت‌خواهی» و «پرهیز از حواشی‌»دادن‌های خامنه‌ای قرار می‌گیرد. [شکاف در اردوگاه خامنه‌ای بالا می‌گیرد!]

باز هم در این جا نکته مهم دیگری را نیز باید مد نظر قرار داد. هر یک از این جریانات که به منصه ظهور می‌رسند، قطعا با ماهیت کرسی‌خواهی وارد گود می‌شوند. نفس این ورود در گام بعد به تعارض داخلی و خارجی می‌انجامد.

تعارض داخلی در داخل جریان و حزب و گروه و… و تعارض خارجی با دیگر احزاب جناح خامنه‌ای که آنان نیز سودای کرسی‌خواهی بیشتر دارند. از این رو، این عامل نیز باعث تشدید تضادها و تفرق بیشتر در حال و آتی برای جریان و اردوی خامنه‌ای می‌شود.

امری که در دراز مدت می‌تواند به موازات سیاست خالص‌سازی خامنه‌ای، منجر به واژگونی و اضمحلال ناگهانی اردوی ملایان شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)