یاهو قصد دارد با توسعۀ رمزگذاری خدماتش، اطلاعات خود را از دید چشمان کنجکاو دولت پنهان کند. این اقدام پس از مطرح شدن این اتهامات صورت می‌گیرد که آژانس امنیت ملی (ان‌اس‌ای) به صورت مخفیانه در حال جاسوسی از یاهو و دیگر شرکت‌های فناوری بوده است.

یاهو می‌گوید که تا پایان سه ماهۀ اول سال ۲۰۱۴، کاربرانش این امکان را خواهند داشت تا تمام داده‌های ورودی و خروجی خود را در یاهو رمزگذاری کنند. پیشتر نیز اعلام شده بود که از ۸ دی، یاهو رمزنگاری اس‌اس‌ال را به طور پیش‌فرض برای تمام کاربران ایمیل یاهو استفاده خواهد کرد. (کاربران در حال حاضر می‌توانند به‌طور دستی این رمزگذاری را برای ایمیل خود فعال کنند.)

یاهو همچنین اعلام کرده که تا پایان سه ماهۀ اول سال آیندۀ میلادی تمام اطلاعات در حال جریان بین مراکز داده‌های خود را نیز رمزگزاری کرده و با همکاری شرکای بین‌المللی خود سعی خواهد کرد تا رمزنگاری اچ‌تی‌تی‌پی‌اس را برای تمام خدمات مرتبط با ایمیل یاهو فعال کند.

جاسوسی ان‌اس‌اِی از مراکز داده، ماه پیش توسط واشنگتن پست و با استناد به اسناد و مصاحبه‌های ادوارد اسنودن مطرح شد. در گزارش واشنگتن پست ادعا شده که ان‌اس‌اِی ارتباطات بین مراکز دادۀ یاهو و گوگل را زیر عنوان طرحی به نام “ماسکولار” (Muscular) ردگیری کرده است. این برنامه‌ای جدا از طرح پریزم (Prism) است که در آن شرکتهای فن‌آوری به طور داوطلبانه اطلاعات خود را در اختیار ان‌اس‌اِی قرار داده بودند. (مدتی است که شرکت‌های فن‌آوری دولت را تحت فشار گذاشته‌اند تا به آنها اجازه دهد تا اطلاعات بیشتری را در خصوص درخواست‌های امنیت‌ ملی دولت به اطلاعات عموم برسانند، با این امید که بتوانند نشان دهند که جمع‌آوری داده‌ها گسترده نیست.)

هم یاهو و هم گوگل جمع‌آوری غیرمجاز داده‌ها توسط ان‌اس‌اِی را محکوم کرده و برخی از کارمندان گوگل به طور مستقل و نه از طرف گوگل با استفاده از کلماتی خاص، دولت را محکوم کرده‌اند. گوگل که از مدتها پیش در حال رمزگزاری انتقال داده‌های خود بوده، این فعالیت‌ها را در تیر ماه شتاب داده است. مایکروسافت که به طور کلی ارتباطات مراکز دادۀ خود را رمزگزاری نمی‌کند، هفتۀ پیش اعلام کرد که هم‌اکنون در حال بررسی سیستم‌های امنیتی خود است.

بحث رمزگذاری خدمات مبتنی بر وب از مدت‌ها قبل از افشای مسائل ان‌اس‌اِی مطرح بوده است. پس از منتقل شدن جی‌میل به پروتکل اچ‌تی‌تی‌پی‌اس در سال ۲۰۱۰، سال گذشته فیسبوک و توییتر نیز اچ‌تی‌تی‌پی‌اس را به شکل گزینۀ پیش‌فرض برای تمام کاربران قرار دادند. انتقال آیندۀ یاهو به اچ‌تی‌تی‌پی‌اس، مصداق دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن خواهد بود.

منبع:

http://www.pcworld.com/article/2064507/in-the-wake-of-ان‌اس‌اِی-spying-yahoo-promises-encryption-everywhere.html#tk.nl_secur

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com