«کنفدرالیسم جوامع کردستان» (KCK) در بیانیه‌ای دربارۀ درگیری اسرائیل و فلسطین گفت: “تمام مشکلات امروز خاورمیانه، از جمله مسئلۀ کورد، از ذهنیت دولت-ملت نشأت می‌گیرد. درگیری اسرائیل و فلسطین نیز ریشه در ذهنیت دولت-ملت دارد.

با توجه به تشدید مناقشه میان اسرائیل و فلسطین پس از حملۀ گستردۀ حماس به اسرائیل، که در آن هزاران غیرنظامی کشته یا ربوده شدند، و حملات گستردۀ اسرائیل به نوار غزه، که در آن نیز غیرنظامیان بی‌شماری جان خود را از دست دادند، ریاست شورای اجرایی «کنفدرالیسم جوامع کردستان» (KCK) خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد. به گفتۀ «کنفدرالیسم جوامع کردستان»، این درگیری نشان می‌دهد که مدل کنفدرالیسم دموکراتیک پیشنهادی عبدالله اوجالان تا چه اندازه اهمیت دارد.
بیانیۀ «کنفدرالیسم جوامع کردستان» که در روز جمعه ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شده به شرح زیر است:

 

“هزاران نفر از مردم اسرائیل و فلسطین در حملات حماس و حملات متعاقب آن توسط دولت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به ویژه در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند. حملات متقابل به یک قتل‌عام کامل منجر شد. ما عمیقاً نگران این وضعیت و بابت آن ناراحت هستیم. ما به عنوان جنبش آزادی کردستان، هم به مردم عرب فلسطین و هم به مردم یهودی اسرائیل تسلیت می‌گوییم. نه تنها کارهایی که تاکنون انجام شده، بلکه سناریوهایی که برای آینده مطرح می‌شود نیز به شدت نگران‌کننده هستند. این ها نگرش‌های بسیار نادرستی است که مشکلات را عمیق‌تر می‌کند و منجر به کشتار خلق‌ها می‌شود. اول از همه، این نگرش‌ها باید فوراً کنار گذاشته شود و حملات باید متوقف شود.
همانطور که روش‌های حماس اشتباه است، نگرش دولت اسرائیل نیز غیرقابل قبول است. دولت اسرائیل باید به حملات و محاصرۀ غزه پایان دهد و به هیچ وجه نباید به خشونت علیه مردم فلسطین متوسل شود.
مسئلۀ فلسطین از طریق خشونت حل نمی‌شود، بلکه با دموکراسی و به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین قابل حل است. رویکرد خشونت‌آمیز فقط مشکلات را عمیق‌تر می‌کند. تصویر تلخی که در چند روز اخیر به وجود آمده، نتیجۀ سوق دادن مسئلۀ فلسطین به وضعیتی غیرقابل حل است. علت این امر، خودِ مشکل است. اگر کسی واقعاً از این وضعیت آشفته است، باید روی راه‌حل مسئلۀ فلسطین تمرکز کند. هر گامی که برداشته شود، و هر رویکردی که بدون بحث در مورد حل مسئلۀ فلسطین و حقوق مردم فلسطین اتخاذ شود، منجر به تعمیق مشکلات خواهد شد. مسئلۀ صد سالۀ فلسطین این حقیقت را بارها و بارها ثابت کرده است.
تحولات فلسطین و اسرائیل بار دیگر اهمیت رهیافت رهبر آپو [عبدالله اوجالان] در چارچوب «ملت دموکراتیک» را برای حل مشکلات خاورمیانه نشان داد. ذهنیت دولت‌گرایی ریشۀ مشکلاتی است که جامعه و بشریت با آن مواجه است. از دیرباز تا امروز که ذهنیت دولت‌گرایی گسترش یافته، مشکلات بیشتر شده است. این واقعیت که دولت برای اولین بار در خاورمیانه متولد شد، نقشی تعیین‌کننده در این واقعیت دارد که معضلات در خاورمیانه پرشمار و ریشه‌ای هستند. از سوی دیگر، با انتقال نظام دولت-ملت که توسط مدرنیتۀ سرمایه‌داری به خاورمیانه توسعه یافت، مشکلات هرچه عمیق‌تر نیز شد. تمام مشکلات امروز خاورمیانه، از جمله مسئلۀ کورد، از ذهنیت دولت-ملت نشأت می‌گیرد. درگیری اسرائیل و فلسطین نیز ریشه در ذهنیت دولت-ملت دارد. همۀ مشکلات خاورمیانه به ویژه مسئلۀ کورد و فلسطین تنها با غلبه بر ذهنیت دولت-ملت قابل حل است. این تنها راه اصلاح مسیر اشتباه در خاورمیانه است.
اگر قرار باشد تغییری واقعی در خاورمیانه ایجاد شود، این امر تنها با غلبه بر ذهنیت دولت-ملت، با توسعۀ نظام “ملت دموکراتیک” رهبر آپو که بر همزیستی، و زندگی برابر و مشترک خلق‌ها مبتنی شده و بر این اساس، با حل دموکراتیک مشکلات مردم کورد و فلسطین محقق می‌شود. نمی‌توان آن‌طور که اغلب گفته می‌شود، با ایجاد دولت‌های بیشتر، مشکلات را حل کرد. برعکس، مشکلات را می‌توان با تقویت جامعه، توسعۀ دموکراسی و توسعۀ یک زندگی مطابق با زندگی “ملت دموکراتیک” بر اساس خودگردانیِ آزاد، برابر، دموکراتیک و ارادۀ خلق‌ها حل کرد. از این طریق است که می‌توان مشکلات خلق یهود و خلق فلسطین را حل کرد.
با این مدل می‌توان در قدس/اورشلیم که از طرف سه دین مقدس دانسته می‌شود و در جغرافیای فلسطین و اسرائیل باستان، به بهترین وجه در آزادی و صلح زندگی کرد. در غیر این صورت، الگوهای مبتنی بر دولت-ملت به شکل اجتناب‌ناپذیری منجر به درگیری، جنگ و ویرانی متقابل می‌شود. این امر به بهترین وجه در واقعیت عرب-یهودی دیده می‌شود. تنها روش رفع این معضل تقابلی و مخرب، رهیافت «ملت دموکراتیک» است.
آرمان مردم فلسطین مشروع است و هیچ‌چیز نمی تواند حقانیت این آرمان را رد کند. ما به عنوان جنبش آزادی کردستان همواره در کنار آرمان عادلانۀ مردم فلسطین ایستاده‌ایم. راه‌حل مسئلۀ فلسطین به اندازۀ مسئلۀ کورد برای حل مشکلات و گسترش دموکراتیزاسیون خاورمیانه اهمیت دارد. دولت اسرائیل باید این واقعیت را ببیند و ورای هر چیز، موجودیت و ارادۀ دموکراتیک خلق فلسطین را به رسمیت بشناسد. حل مسئلۀ فلسطین برای همۀ خلق‌های خاورمیانه به ویژه یهودیان شرط اساسی برای زندگی در آزادی، امنیت و صلح است. حل مسئلۀ فلسطین شرط اساسی برای زندگی در آزادی، امنیت و صلح برای همۀ مردم خاورمیانه به‌ویژه یهودیان است.از سوی دیگر، برخورد صحیح و محترمانه با درام‌های تاریخی و نسل‌کشی‌هایی که قوم یهود تجربه کرده‌اند، به طور مطلق مستلزم این امر است. بدون راه‌حلی برای مسئلۀ فلسطین، مردم یهود نمی‌توانند در وجدان خود احساس آرامش کنند و نمی‌توانند رفتاری که در قبال خودشان صورت گرفته را محکوم و ریشه‌کن کنند. ما معتقدیم که خلق یهود به اندازۀ کافی از این آگاهی، خرد و اراده برخوردار است. خلق یهود یکی از خلق‌های باستانی خاورمیانه است و جایگاه و سهم بسیار مهمی در شکل‌گیری فرهنگ و جامعۀ خاورمیانه دارد. درست مانند خلق‌های کورد، عرب، فارس، تورک، آرامی و غیره در خاورمیانه، قوم یهود هم حق دارد در خاورمیانه، در جغرافیای باستانی که در آن زیسته، زندگی کند.
حکومت ترکیه و دولت «حزب عدالت و توسعه-حزب حرکت ملی» (AKP-MHP) صادقانه و شرافتمندانه با مسئلۀ فلسطین برخورد نمی‌کنند. آن‌ها کاملاً به آن به عنوان موضوعی اعتراض می‌کنند که می توان از آن سوءاستفاده کرد. طیب اردوغان، رئیس جمهور فاشیست، با چنین درکی به مسئلۀ فلسطین می‌پردازد و سعی می‌کند از آن به عنوان برگه‌ای برای چانه‌زنی به منظور اجرای سیاست‌های نسل‌کشی کوردها استفاده کند. این تنها دلیل علاقۀ آن‌ها به مسئلۀ فلسطین است. وَاِلا آن‌ها قطعاً از صمیم قلب در کنار مردم فلسطین نیستند. اگر حکومت ترکیه و طیب اردوغان در صحبت‌هایشان صادق بودند، قبل از هر چیز با کوردها این‌گونه برخورد نمی‌کردند و مسئلۀ کوردها را چاره‌یابی می کردند.
همان‌طور که در اسرائیل کسی نمی‌تواند بدون دیدن و به رسمیت شناختن حقوق خلق فلسطین برحق و دموکراتیک باشد، در ترکیه نیز کسی نمی‌تواند بدون دیدن واقعیت کوردها، بدون به رسمیت شناختن حقوق خلق کورد و بدون حمایت از مبارزۀ خلق کورد، برحق و دموکراتیک باشد. به طور خاص نیز نمی‌تواند در کنار آرمان عادلانۀ خلقی دیگر قرار بگیرد. رویکرد نسبت به خلق کورد و مسئلۀ کوردها در ترکیه مانند یک کاغذ تورنسل است. برای کسانی که با چهره‌ای تیره به کوردها می‌نگرند یا کوردها را نادیده می‌گیرند، کاملاً غیرممکن است که به طور صحیح به دیگران نزدیک شوند و در کنار آن‌ها بایستند. اگر برای انجام چنین کاری تلاش می‌شود، بدین معناست که تحریف بزرگ و دروغی ریاکارانه در کار است. این کاری‌ست که دولت «حزب عدالت و توسعه-حزب حرکت ملی» و طیب اردوغان انجام می‌دهند. طیب اردوغان در سخنرانی خود از یک سو به صورت ظاهری می‌گوید حملات اسرائیل ناعادلانه است و آن را محکوم می‌کند. اما از سوی دیگر در همان سخنرانی با نفرت می‌گوید که چگونه به کوردها حمله خواهد کرد و حتی تعداد بیشتری از کوردها را خواهد کشت. آیا این بی‌صداقتی ریاکارانه و فریب دادن جهان نیست؟ این اشک‌ها قطعاً اشک تمساح هستند. چگونه کسی می‌تواند در مورد آنچه در غزه رخ می‌دهد و دربارۀ رنج مردم فلسطین صحبت کند، در حالی که آنچه در مورد روژاوا انجام می‌شود آشکار است و ادامه خواهد داشت؟ در حملات هوایی دولت ترکیه علیه روژاوا، کل سیستم زیرساختی منطقه بمباران شد. سدها، نیروگاه‌ها، چاه‌های نفت، انبارهای تدارکات و بسیاری از تأسیسات دیگر هدف قرار داده شدند. ده‌ها نفر در این حملات جان خود را از دست دادند.
از کسانی که این کار را با خلق کورد می‌کنند نمی توان توقع داشت که نسبت به خلق فلسطین و آرمان آن‌ها صادق باشند. از سوی دیگر، کسانی که صدای خود را در برابر حملات و کشتارهای حکومت و دولت «حزب عدالت و توسعه-حزب حرکت ملی» علیه کوردها و روژاوا بلند نمی‌کنند و آن‌هایی که این را برحق می‌دانند و از آن حمایت می‌کنند، نمی‌توانند از رهیافتی حقیقی برخوردار باشند. اشک‌های ریخته‌شده توسط این گروه‌ها چیزی به جز اشک تمساح طیب اردوغان نیست. شاید آن‌ها آگاه نباشند که چطور به نظر می‌رسند، اما همۀ مردم جهان به جز خودشان از این موضوع به‌خوبی آگاه‌اند.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)