قیمت بنزین و مصیبت‌های بی‌پایان خامنه‌ای رئیسی

با طرح‌شدن موضوع افزایش قیمت بنزین، افزون بر افکار عمومی، کارگزاران مختلف حکومت ایران نیز نسبت به عواقب این امر هشدار و انذار داده و از کلاهبرداری آشکار حکومت ولایت فقیه در زمینه خودرو و سوخت آن خبر می‌دهند.

یک روز تصریح و یک روز تکذیب، سیاستی که دولت رئیسی و حکومت ولایت فقیه در مورد قیمت بنزین پیش گرفته است.

سیاستی که به نظر می‌رسد با تجربه‌ی آبان ۱۳۹۸، به مصداق کابوس حکومت، به خلف دولت روحانی، یعنی دولت رئیسی نیز به میراث رسیده باشد.

در این بین اما این تنها دولت رئیسی نیست که ترس بر اردویش غلبه کرده است.

در هرم حاکمیتی حکومت ولایت فقیه، هر آن که در مجموعه‌ی حاکمیتی تعریف و بازتعریف می‌شود، این روزها نسبت به افزایش قیمت بنزین هشدار می‌دهد.

«اگر بنزین را دست بزنیم، تمام شئونات مردم به هم می‌ریزد»؛ این سخن مربوط به رشیدی کوچی، عضو مجلس حکومت ایران است.

وی معتقد است که اگر حکومت ولایت فقیه و دولت رئیسی به قیمت بنزین دست بزند، مردم به کف خیابان می‌آیند و اعتراض می‌کنند؛ گزاره‌یی که به نظر کاملا درست می‌آید.

برخی نیز در میان کارگزاران نظام از این، سخن به میان می‌رانند که حکومت ولایت فقیه، قیمت بنزین را یکجا حساب کرده و «دولا پهنا که نه، چند لا پهنا، قیمت بنزین را روی خودروها» کشیده است.

استدلال این گروه این است که قیمت بنزین در گران‌ترین کشور جهان که هیچ سهمی در تولید و صادرات بنزین و انرژی ندارد و مقایسه آن با ایران و قیمت سر به فلک‌کشیده‌ی خودروها را نیز حساب کنید، تا معلوم شود که مردم ایران، هزینه‌ی ترابری خود، اعم از خودرو و سوخت را به چه هزینه و بهایی تامین می‌کنند.

این عده چنین استدلال می‌کنند که اگر قرار به طلبکاری باشد، این مردم ایران هستند که طلبکار دولت و حکومت ولایت فقیه می‌باشند و نه برعکس.

قیمت بنزین در مقایسه با قیمت خودرو!

رشیدی کوچی در این زمینه معتقد است که اگر ماشین را با قیمت جهانی محاسبه و به مردم عرضه می‌کنیم، آن وقت قیمت بنزین را هم می‌توانیم با قیمت جهانی محاسبه و به مردم بفروشیم.

وی افزوده است وقتی مردم ایران خودرویی که قیمت صادراتش، فلان قدر است را به قیمت چند برابر می‌خرند، این یعنی قیمت بنزین همان روز اول محاسبه شده است.

وی معتقد است در صورتی می‌توانیم بنزین را نه با قیمت فوب خلیج فارس (فوب خلیج فارس به معنای قیمت حداقلی بنزین فرآوری‌شده و بارگیری‌شده به قیمت خلیج فارس برای صادرات و فروش می‌باشد.) که با قیمت جهانی به مردم ایران ارائه کنیم که پیش از آن خودرو را به قیمت جهانی به مردم بفروشیم.

برخی رسانه‌های حکومت ولایت فقیه نیز در درون حاکمیت از این خبر داده‌‌اند که برخی‌ خودرو لندروور را با قیمت ۳ میلیارد تومان وارد کرده و در داخل کشور به قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان به فروش می‌رسانند!!!

زمزمه‌‌های گرانی بنزین با اوصافی که فوقا ذکر شد در حالی به گوش می‌رسد که بنا بر اذعان برخی اعضای مجلس حکومت، ۲۸ میلیون نفر در ایران زیر خط فقر قرار دارند و قطعا گرانی بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک،‌ روی قیمت‌ تمام‌شده‌ی تمامی کالاها و خدمات، تاثیر مستقیم و بلافصل خواهد داشت، از رو بحرانی برای حاکمیت به شمار می‌رود. [طولانی‌تر شدن صف خرید بنزین نشانه چیست؟]

افزون بر این وقتی حکومت ولایت فقیه اقدام به افزایش قیمت این حامل انرژی کند،‌ مصرف آن در کشور کاهش پیدا کرده و حاکمیت می‌تواند این میزان کاهشی را با قیمت جهانی به کشورهای دیگر صادر کند و از این محل سود گزافی را به جیب بزند.

خاصه آن که صادرات بنزین حکومت ایران ذیل تحریم‌‌های بین‌المللی نمی‌باشد و از تابستان سال ۱۳۹۸ با راه‌اندازی پالایشگاه خلیج‌فارس پارس جنوبی،‌ حکومت به خودکفایی در بنزین رسید.

بلافاصله دولت روحانی برای منتفع‌شدن از سود بنزین صادراتی، یک بار در آبان ۱۳۹۸ قیمت این حامل انرژی را افزایش داد و کسری بودجه خود را جبران نمود و به نظر می‌رسد دولت رئیسی نیز می‌خواهد همان راه را طی طریق کند.

اما بی‌شک باید منتظر عواقب آن، در ابعادی گسترده‌تر و رادیکال‌تر از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ باشد؛ مصیبتی برای خامنه‌ای رئیسی، افزون بر دیگر مصیبت‌های بی‌پایان خامنه‌ای.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)