گوشی هوشمند شما قابل حمل‌ترین کامپیوترتان و نیز گنجینۀ اطلاعات شما نیز هست. شمایی که هیچگاه لپ‌تاپ خود را بدون قفل در ملاء عام قرار نمی‌دهید، چرا گوشی‌تان را به صورت قفل نشده رها می‌کنید؟ هم‌اکنون اطلاعات خود را قفل و رمزگزاری کنید.

رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های مالی، عکسها، دفتر آدرس، و ایمیل – همگی آنها با جزئیات زیادی در مورد شما و افرادی که می‌شناسید پر شده است. با این حال، به هر دلیلی یک سوم از کاربران گوشی‌های هوشمند (در آمریکا) هنوز به خود زحمت نمی‌دهند تا یک رمز عبور بر روی تلفن خود قرار دهند. این مایۀ تأسف است چرا که استفاده از یک پین چهار رقمی و یا قفل الگویی، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای در امان ماندن گوشی شما در برابر دزدهاست. حرف ما را بپذیرید؛ کسی که گوشی شما را در تاکسی پیدا می‌کند یا آن را در اتوبوس از کیف شما کش می‌رود یک جنایتکار همه فن حریف نیست ولی قادر است با نگاه به ایمیلهای شما بفهمد که چه زمانی به تعطیلات رفته و یا چه زمانی کار خود را ترک می‌کنید.

مقامات دولتی می‌گویند که در سال  ۲۰۱۲، طی یک دوره ۱۰ ساله سرقت گوشی‌های هوشمند در شهر نیویورک از ۸ درصد به ۴۲ درصد در افزایش یافته است. این مقامات سیستمی را پیشنهاد می‌کنند که با کمک آن  به محض به سرقت رفتن تلفن همراه، کاربر بتواند با شرکت مخابراتی خود تماس گرفته و آنان تلفن وی را قفل نمایند تا از این طریق سرقت هویت کاهش یابد. اما اکثر افرادی که گوشی خود را از دست می‌دهند مدتی را صرف می‌کنند با این امید که دستگاه خود را پیدا کنند. راه‌اندازی چنین پروتکلی، نان سایر خدمات ردیابی مشابه مانند «آیفون مرا پیدا کن» شرکت اپل را آجر خواهد کرد.

اگر تلفن شما به دست دزدی باهوش‌تر از حد متوسط​​ بیافتد، رمزنگاری محتویات آن می‌تواند یک لایۀ امنیتی مضاعف ایجاد نماید که به واسطۀ آن دسترسی به محتوای گوشی از دردسری جزئی تبدیل می‌شود به دغدغه‌ای بزرگ از طریق تماس با سازمانهای مختلف در تلاش برای بازگرداندن هویت. قابلیت رمزگذاری اندروید موجب می‌شود که هر بار که گوشی روشن می‌شود نیاز باشد که یک کد عبور به دستگاه وارد شود. با این کار همچنین می‌توانید هرگونه اس‌دی کارتی را که با گوشی آندروید خود استفاده کنید محافظت کنید. برای فعال کردن رمزگذاری، به بخش تنظیمات (Settings) و پس از آن، امنیت (Security) بروید. تنها عیب این روش این است که هر بار که گوشی خود را روشن کنید، رمزگشایی تمام اطلاعاتتان حدود یک ساعت طول خواهد کشید.

در سیستم آی‌او‌اس شرکت اپل، داشتن یک کد عبور روی گوشی به طور خودکار اطلاعات شما را رمزگزاری می‌کند. اما اگر به دنبال حفاظت بیشتری هستید، می‌توانید گوشی خود را طوری تنظیم کنید که اگر کد عبور ۱۰ بار متوالی اشتباه وارد شد  تمام محتوای آن پاک شود. برای این کار سری به تنظیمات (Settings)> عمومی (General)> قفل رمز عبور (Passcode Lock) بزنید. به پایین صفحه رفته و پاک کردن داده‌ها (Erase Data) را فعال کنید. توجه داشته باشید که هنگامی که گوشی شما پاک شود، دیگر قادر به استفاده از قابلیت «گوشی من را بیاب» (Find My Phone) نخواهید بود. اما اگر اطلاعات شخصی‌تان از یک قطعه سخت‌افزار با ارزش‌تر است (که باید چنین هم باشد)، این راهی عالی برای محافظت از هویت شما است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com