آیا توجه شده است دختری که با پدر خوانده خود ازدواج می‌کند حق طلاق دارد یا خیر؟ در صورتی که به موجب این قانون حق انتخاب زندگی را از او می‌گیریم و برای او زندگی و سرنوشت را تعیین می‌کنیم. آیا شخصی که به پدر خوانده خود ازدواج می‌کند می‌تواند از حق همسر خود دفاع کند؟ و اگر ازدواج او منجر به طلاق شد کجا می‌تواند زندگی کند؟ با وجود اینکه پدر و مادرش را از او گرفته‌ایم زیرا به نوعی هوو و رقیب مادر و همسر پدر شده است.

کوروش محمدی رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور، تصویب قانون ازدواج با فرزند خوانده را بدون هیچ‌گونه کار کارشناسی و توجه به ارزش‌های بنیادین جامعه تلقی کرد و افزود: سنت و اخلاق در جامعه اسلامی همیشه جزئی از باورها و ارزش‌های اساسی ملت ایران بوده است، اما این قانون به ارزش‌های جامعه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

 رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور با اشاره به قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی مبنی بر مجاز شمردن ازدواج سرپرست با فرزندخوانده، گفت: آیا توجه شده است دختری که با پدر خوانده خود ازدواج می‌کند حق طلاق دارد یا خیر؟ و اگر ازدواج او منجر به طلاق شد کجا می‌تواند زندگی کند؟

محمدی با بیان اینکه همه ایران را به عنوان یک جامعه اخلاقی می‌شناسند و کمتر کسی از تاریخچه و فرهنگ کهن کشور بی اطلاع است، تصریح کرد: در گذشته افرادی بر اساس اخلاق، عقاید دینی و وظایف انسانی کودکانی را به فرزندخواندگی می‌پذیرفتند، اما امروز با تصویب این قانون تفاوتی در این پذیرش فرزند صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در گذشته تمام رفتارها و محبت‌هایی که نثار فرزند خوانده می‌شد به مراتب بهتر، بیشتر و عمیق‌تر از محبت دیگر والدین نسبت به فرزندان خودشان بود و این پیوند با وجود اینکه یک پیوند زمینی بود اما جلوه‌ای آسمانی داشت.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور، سازمان بهزیستی را به عنوان متولی کودکان بی‌سرپرست در حمایت از این قانون مقصر دانست و تصریح کرد: سازمان بهزیستی چه توجیهی برای حمایت از تصویب قانونی که به موجب آن همان پدر با همان ارزش‌ها و رفتارها مجاز به ازدواج با فرزند خوانده خود می‌شود، دارد؟!

محمدی با بیان اینکه این قانون در کجای جامعه ما معنی می‌شود؟ گفت: با تصویب قانون ازدواج با فرزند خوانده حق انتخاب را از کسی که روزی منت بر سر او گذاشته و به فرزندی خود قبول کرده‌ایم می‌گیریم، یعنی به موجب این قانون فردی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرده است و حداقل یک نسل با آن کودک فاصله سنی دارد تعیین می‌کند او با چه کسی ازدواج کند و شخص تعیین شده خود فرد یعنی پدرخوانده است!

وی افزود: آیا افرادی که از این طرح دفاع کرده به این فکر کرده‌اند که پدرخوانده با چه عنوانی با فرزندخوانده خود ازدواج می‌کند به عنوان برده، فرزند خوانده و یا همسر؟ اگر به عنوان همسر است پس حق انتخاب زندگی مجزا و لباس دارد و به لحاظ شخصیتی، روانی و اجتماعی حق دارد یکسری سنخیت‌ها را با همسر خود داشته باشد.

این آسیب شناسی اجتماعی با اشاره به سازمان بهزیستی که اجازه چنین ازدواجی را صادر می‌کند، ادامه داد: آیا توجه شده است دختری که با پدر خوانده خود ازدواج می‌کند حق طلاق دارد یا خیر؟ در صورتی که به موجب این قانون حق انتخاب زندگی را از او می‌گیریم و برای او زندگی و سرنوشت را تعیین می‌کنیم. آیا شخصی که به پدر خوانده خود ازدواج می‌کند می‌تواند از حق همسر خود دفاع کند؟ و اگر ازدواج او منجر به طلاق شد کجا می‌تواند زندگی کند؟ با وجود اینکه پدر و مادرش را از او گرفته‌ایم زیرا به نوعی هوو و رقیب مادر و همسر پدر شده است.

فرزندخواندگی با طعم هوسرانی

محمدی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی از جانب دخترانی که قرار است به همسری پدر خود درآیند برای جامعه تهدید آفرین و خطرناک است، گفت: مشکلات فرزندان طلاق این ازدواج‌ها به مراتب حادتر و عمیق‌تر از بچه‌های طلاق در شرایط عادی است زیرا وضعیت پدر، مادر و ازدواجشان غیر عادی بوده است.

وی ازدواج پدر خوانده با فرزند خوانده را منجر به افزایش طلاق و کودکان طلاق از نوع جدید در جامعه دانست و اظهار کرد: این ازدواج واکنش همسر اصلی را در بر خواهد داشت و حتی باعث از دست دادن همسر اصلی می‌شود.

محمدی ازدواج پدر خوانده با فرزند خوانده را جدای از مسائل دینی و شرعی به لحاظ دیگر پارامترهای موجود در جامعه، ازدواج ناسالم و ناپایداری تلقی کرد و ادامه داد: این قانون، اخلاق در کشور را به خطر می‌اندازد و از این زمان به بعد باید منتظر پیدا شدن افرادی که با طمع هوسرانی برای گرفتن فرزند اقدام کنند باشیم که آسیب‌های جدی برای جامعه در بر خواهد داشت.

وی افزود: سازمان بهزیستی باید به جای این قانون نسبت به فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرزندخواندگی در جامعه تلاش می‌کرد و ارزش‌های والای این امر را گسترش می‌داد نه اینکه با یک راهکار اشتباه به از بین بردن این فرهنگ بپردازد.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور با تاکید دوباره بر اینکه این قانون کارشناسی نشده و از متن جامعه بیرون نیامده است، گفت: بسیاری از خانواده‌ها در روابط عاطفی خود یکدیگر را برادر و خواهر، پدر و فرزند و مادر و فرزند خطاب می‌کنند و این نوع خطاب تعهدی بین آن‌ها ایجاد کرده و حالا با وضع این‌گونه قانون‌ها ارزش‌های انسانی در جامعه را زیر سوال می‌بریم.

محمدی این قانون را در تضاد با اخلاق و ارزش‌های جامعه و باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: دفاع مسوولان، نمایندگان مجلس و سازمان بهزیستی از این قانون تعجب برانگیز و باعث تاسف است.

وی از مسوولانی که دلسوزانه برای این مملکت کار می‌کنند از جمله شورای نگهبان و قانون گذاران خواست با این قانون با حساسیت برخورد کرده و تنها اجازه صرف از دادگاه و بهزیستی برای چنین ازدواجی را کافی ندانند .

این آسیب شناسی اجتماعی با بیان اینکه افرادی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند یک ارزش، باور و تعهدی نسبت به او دارند، تصریح کرد: به قدری این ارزش و باورها با عزت است که فرد به آن پایبند می‌ماند و برای مثال بسیاری از اوقات عمق رابطه والدین با فرزند خوانده به قدری است که اطرافیان تصور می‌کنند کودک فرزند واقعی خانواده است، اما با تصویب چنین قانون‌هایی این ارزش‌ها نادیده گرفته می‌شود و باید منتظر ریختن قبح تجاوز به محارم نیز باشیم.

منبع: http://goo.gl/ESkd6r

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)