زندانیان عادی،  قربانیان جامعه طبقاتی
این از بخت یاری‌ماست که پس ازخیزش طولانی متاَثر ازقتل حکومتی زنده یاد مهسا امینی و اتفاقات بعدی که یکی پس ازدیگری به اوراق زرین مبارزات مردم این سرزمین تاریخی اضافه کرد ، سرعت اعلان همبستگی تشکل های داخل وخارج کشور شتاب گرفت  ، و به محض اولین مجال تنفس آن ها را واداشت تا با بیانیه های گوناگون که هر کدام کم وبیش مهر ونشان طبقاتی خاص خود را بر جبین دارد، متولد شوند . این بخت یاری زمانی به اوج خودنزدیک می شود که طبقه‌ی کارگر ایران ، که در تمامی این مدت جان گداز نقشی بسزا داشته نیز وارد این صحنه کارزار شود وبطور مستقل برنامه حداقل خودرا مطرح کند ، تا آن زمان به جرأت می‌توان گفت ، زبان قریب اکثریت جامعه به تمام معنی ازصراحت لازم برخوردار نیست .
قصداین نوشتار نقد وبررسی متن هائی که درواقع پیش نویس بیانیه های تشکل های به هم پیوسته می‌باشند نیست بلکه صرفاً به یکی از آن ها می پردازد که ازقضاء قدرمشترک همه ی آن هاست .
۱- کم‌وبیش در هرانقلابی به دُرُستی‌شعار:” زندانی سیاسی آزاد باید گردد!” سرداده می‌شود . اما اگر بین زندانیان سیاسی طرفداران طالبان ، داعش  و ازاین دست “انسان” (!) ها باشند ، چه باید کرد ؟اگر در بین زندانیان سیاسی کسانی باشند براین باور که با هروسیله ای علیه هرنظام حاکمی باید مبارزه کرد ، چه باید کرد ؟ زندانی سیاسی ای که براین باور است که هردگراندیشی بی‌چون وچرا سزاوار مرگ است ، با اوچه باید کرد ؟
۲- براین باورم به دنبال شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد ،” باید” دیگری هم قابل افزودن است  و آن :” عفو گسترده زندانیان عادی پس از محاکمه ی مجدد” است ! چه بسا تمامی زندانیان عادی قربانیان مناسبات طبقاتی حاکم هستند ، مناسباتی که ماهیتاً غیر انسانی است .مناسباتی که ذاتاً مجرم پروراست !بگذریم از نحوه ی داوری در قوه ی قضائیه ای که مبنای آن کتاب ” تحریر الوسیله ” ی آیت الله سید روح الله خمینی است که در واقع شرحی است بر کتاب ” وسیله النجات ” آیت الله سید ابوالحسن موسوی اصفهانی…که در نهایت سرازاحکام ادیان ابراهیمی و در نتیجه آموزه های حمورابی در می آورد ، یعنی منتها علیه و مافوق عمق جهل بشریت .
قبل از آنکه فضای انقلابی که مملو از هیجان وشور وشوق است حادث شود ،باید در مورد تمامی این موارد دست به  بحث های گسترده ای زد.
خوش بختانه ما حقوق دان های شجاع ،  حاذق  ، نام آور و برجسته ای درسطح جهانی داریم که از آن ها انتظارداریم هرچه زودتر بازبانی ساده به تمامی به ظرائف این امور بپردازند و دست به روشنگری بزنند ، تادر فردای روزِ واقعه با حرکاتی عجولانه  وناروا روبرو نشویم .
مسعود خوشابی  ۱۴۰۱/۱۲/۲۴                                                       

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)