خرید گوشت؛ آرزوی دست‌نیافتنی اقشار کم ‌درآمد

با افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت و چند برابر شدن قیمت آن، این ماده غذایی ضروری، از سفره فرودستان جامعه ایران حذف شده است.

جای آبادی وجود ندارد که بر سر آن توافق وجود داشته باشد یا بشود قدمی بر روی آن سفت کرد که قیمت کالاها یا مواد غذایی در بازه زمانی کوتاهی در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه، دچار جهش‌های هنگفت نشود.

در این بین اما جهش قیمت کالاها و مواد غذایی شاید بیش از هر چیز دیگری، باعث رنجش و در مضیقه‌ قرار گرفتن خانوارها و اقشار کم‌درآمد جامعه شهروندی ایران شده و می‌شود.

صحبت از کالایی لوکس نیست؛ صحبت از گوشت است و سفره‌ی فرودستانی که دیگر از آن خالی شده و وسع‌شان دیگر به خرید آن نمی‌رسد!

اخبار گران شدن قیمت گوشت نیز هر روز در رسانه‌ها یا بر روی شیشه قصابی‌ها و فروشندگان مواد پروتئینی خودنمایی می‌‌کنند و بر رنج طبقات و اقشار کم‌ درآمد می‌افزایند.

افزایش قیمت صد در صدی تنها در طول یک سال!

عزت‌الله علی‌همتی، رئیس اتحادیه صنف سوپر مارکت و مواد پروتئینی در اراک اخیرا در گفتگویی با رسانه‌های حکومتی اعلام کرده است که در مقایسه با سال گذشته، شهروندان ایرانی ۳۰ درصد کاهش خرید در مورد گوشت داشته‌اند و افزایش‌ قیمت‌ها به نحوی است که ۳ دهک پایین جامعه دیگر اصلا نمی‌توانند گوشت بخرند! در همین حال قیمت این ماده غذایی تنها در سال جاری، بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

این در حالی است که طبق اعلام فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) مصرف سرانه گوشت قرمز برای هر شهروند ایرانی ۶ کیلوگرم می‌باشد.

پیش از این نیز مهدی میرزا امین، عضو هیئت رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت، به روزنامه حکومتی خبرآنلاین گفته بود که مصرف سرانه گوشت قرمز برای ۳ دهک فرودست جامعه از جمله کارگران، ۳ کیلوگرم تعریف شده است اما وی هرگز خود را مجاب نکرد به این سوال پاسخ دهد که با قدرت خرید نصف‌شده‌ی کارگران ایرانی، از ابتدای سال جاری تا بهمن‌ماه، این اقشار چگونه می‌توانند اقدام به خرید کالایی بکند که هر کیلوی آن، حقوق چند روزشان را می‌بلعد!

این در حالی است که سایت حکومتی دیده‌بان ایران در اول اسفند ۱۴۰۱ به نقل از دبیر انجمن صنعت گوشت و پروتئینی کشور خبر از کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز و کاهش ۳۰ درصدی مصرف گوشت مرغ در یک سال اخیر داده بود!

مسعود رسولی ضمن اعلام این خبر افزوده بود در مورد سایر کالاهای پروتئینی مانند ماهی نیز چون بیشتر آن، به خارج از کشور صادر می‌شود، تقاضا و امکان دسترسی مردم به آن بالطبع کاهش چشمگیری داشته است.

قیمت‌های جهشی و سیاست سرکوب اطلاع‌رسانی حکومت ولایت فقیه

وخامت‌بار بودن اوضاع مواد و کالاهای پروتئینی در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه تا بدانجا رسیده است که در بهمن‌ ماه سال جاری روزنامه «سازندگی»، یک روزنامه حکومتی، به دلیل انتشار خبر قیمت گوشت با عنوان «طغیان گوشت» از سوی ارگان‌های سانسور حکومت ولایت فقیه تعطیل شد. [طغیان گوشت نیم میلیونی روزنامه حکومتی را توقیف کرد!]

اما به رغم همه ادعاهای سران حکومتی و ارگان‌های سانسور و سرکوب، واقعیتی که شهروندان ایرانی در کف بازار و جامعه با آن روبرو هستند امری که نه می‌شود آن را سانسور کرد و نه انکار.

بدین سان و به روش همشیگی حکومت ولایت فقیه و اصرار بر سیاست بگیر و ببند، واقعیت‌های موجود در بازار، نمی‌تواند جلوی خشم فرودستان و تهیدستان جامعه‌ی ایران را بگیرد و فوران این خشم، قطعا دامنگیر سران حکومت ولایت فقیه خواهد شد، بحث فقط بر سر زمان است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)