آیا سفر گروسی به تهران دستاوردی داشت؟

سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی به تهران پایان یافت و وی تهران را ترک کرد.

سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران پایان یافت و وی تهران را ترک گفت. پس از اتمام سفر مدیر کل آژانس، وی اعلام کرد که حکومت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر بازرسی‌های بیشتر از فعالیت‌‌های هسته‌یی حکومت ایران به توافق رسیده‌اند.

این اظهارات در پی آن صورت می‌گرفت که مدیر کل آژانس در سفر خود با ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران دیدار و گفتگو کرده بود.

با وجود اینکه پس از این سفر، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی حکومت ایران، متن بیانیه‌ی مشترک سازمان انرژی اتمی حکومت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر و آن را مثبت ارزیابی کرده، اما افزوده است که حکومت ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنان چه ضرورتی وجود داشته باشد فعالیت‌‌های راستی‌آزمایی و نظارتی را بیشتر اجراء کند!

این بیانیه همچنین به موضوعات پیشین مورد اختلاف بین حکومت ایران و آژانس پرداخته و اعلام نموده است حکومت ایران آمادگی خود را جهت ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به این اماکن اعلام کرده است.

نگاهی کلی به این بیانیه مشترک، گویای آن است که حکومت ایران تنها به دادن تضمین‌هایی مبهم، موقتی و غیرشفاف به آژانس بسنده کرده که عملا تنش‌های موجود بین آژانس و غرب از یک سو و حکومت ایران از سوی دیگر را کاهش نخواهد داد. [سفر گروسی به ایران سناریوی تکراری تهران برای خرید زمان]

گروسی: بازرسی‌ها در مراکز هسته‌یی‌ ایران تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابند

گروسی پس از پایان سفر خود اعلام کرد که حکومت ایران موافقت کرده‌ که بازرسی‌ها در مراکز هسته‌یی‌اش تا ۵۰ درصد افزایش یابند.

وی هم‌چنین یافته‌های آژانس مبنی بر این‌ که هیچ «تولید یا انباشت» اورانیوم در سطح بالاتر غنی‌سازی وجود نداشته است، «که سطح بسیار بالایی است» را تأیید کرده است.

وال استریت ژورنال در همین زمینه از قول گروسی نوشت که کار روی نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات مانیتورینگ باید در چند روز آینده آغاز شود. با این حال، بیانیه مشترک چنین تعهد خاصی را ارائه نکرده است. وی تنها گفت که ایران به‌ صورت داوطلبانه به آژانس اجازه خواهد داد تا نظارت خود بر فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را بهبود بخشد و دو طرف به ‌زودی برای گفتگو در مورد جزئیات دیدار خواهند داشت.

در همین رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد رئیس آژانس هسته‌یی سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که حکومت ایران متعهد شده که دوربین‌ها و سایر تجهیزات نظارتی را در سایت‌های هسته‌یی خود بازگرداند و اجازه بازرسی‌های بیشتر در تأسیساتی را بدهد که اخیراً ذرات اورانیوم غنی‌شده تا درجه نزدیک تسلیحاتی در آن شناسایی شده است.

همچنین بازگشت گروسی از تهران در حالی صورت پذیرفته که وی هیچ گونه اطلاعات دقیقی و مفصلی در مورد کشف ذرات اورانیوم به درجه نزدیک به تسلیحاتی، که موضوع اصلی چالش کنونی در مورد برنامه هسته‌یی حکومت ایران است ارائه نکرده، امری که موجب نگرانی‌های بسیاری در غرب شده است.

خبرگزاری رویترز نیز در روز یکشنبه ۱۴ اسفند در این باره نوشت حکومت ایران قبل از نشست هیئت مدیره به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قول همکاری می‌دهد. حکومت ایران تضمین‌های گسترده‌یی به مدیر کل آژانس داده است که در نهایت به تحقیقات طولانی‌مدت در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده و حتی نصب مجدد تجهیزات نظارتی حذف شده کمک خواهد کرد.

قصد حکومت ایران، جلوگیری از صدور قطعنامه شورای حکام

در همین حال کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته‌ی آینده در قالب شورای حکام آژانس تشکیل جلسه خواهند داد و در مورد برنامه هسته‌یی حکومت ایران گفتگو خواهد کرد.

اخیرا آمریکا و کشورهای اروپایی در مورد نحوه حسابرسی از حکومت ایران به ‌خاطر فعالیت‌های هسته‌یی اخیرش، از جمله تولید مواد نزدیک به درجه تسلیحاتی، اختلاف ‌نظر داشتند.

به اعتقاد برخی تحلیل‌گران بیانیه مشترک آژانس و حکومت ایران، بدون داشتن نتیجه‌یی ملموس، تنها این امکان را فراهم می‌سازد که بهبود روابط آژانس با تهران، احتمالا به این خاطر می‌باشد که مانع از فشار کشورهای غربی برای صدور قطعنامه‌ی دیگری در شورای حکام علیه حکومت ایران شود.

به بیان دیگر سفر گروسی به تهران با وجود ملاقات با مقامات ارشد ایران، تنها اهرمی برای سوء استفاده حکومت ایران پیرامون ممانعت از صدور قطعنامه جدید در نشست آتی شورای حکام تلقی شده و می‌شود خاصه آنکه پس از اظهارات گروسی پس از بازگشت از تهران، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت ایران اعلام کرد که تهران با دادن دسترسی به افراد موافقت نکرده و توافقی برای نصب مجدد دوربین‌های آژانس صورت نگرفته و دسترسی آژانس به افراد (متخصصین هسته‌یی حکومت ایران) در مراکز هسته‌یی نیز صحت ندارد.

با این اظهارات آشکار کمالوندی و بر خلاف اظهارات مدیر کل آژانس به نظر می‌رسد سفر گروسی به تهران نه تنها هیچ دستاوردی نداشته است بلکه این زمینه را برای سوء استفاده حکومت ایران، برای پیشگیری از صدور قطعنامه دیگری در شورای حکام آژانس که به زودی تشکیل جلسه خواهد داد، فراهم آورده است.

بازی و فریبی که پیش از این نیز بارها توسط حکومت ایران به کار گرفته شده بود تا مانع از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه‌ی اتمی‌اش شود.

به دیگر بیان مدیر کل آژانس از سفر خود به تهران، سوغاتی جز وعده‌های توخالی و دراز مدت  و بدون نتیجه ملموس به همراه خود نبرده است، این امر قطعا حکومت ایران را به خصوص پس از موضوع بغرنج کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در فردو، جری‌تر خواهد کرد در جایی که قاطعیت و واکنش درخوری به این اقدام خود نبیند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)