«طالبان شماره ۲۰» چه کسانی‌اند که سیاست‌های آمریکا را تخریب می‌کنند؟
مترجم: اسدالله جعفری (پژمان)
روزنامه دیلی‌تایمز: ۶ جنوری؛ ۲۰۲۳

آن‌ها چه کسانی‌اند و چه می‌خواهند؟

گروهی از شورشیان جمهوری‌خواه موسوم به «طالبان شماره ۲۰» با تلاش‌های تخریبکارانه‌ی [کوین مک‌کارتی] شخص مورد علاقه‌ی حزب جمهوری‌خواهان برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، واشنگتن را به بن بست رساندند. با این‌ودجود، مجلس نمایندگان آمریکا هرگز نمی‌تواند هیچ یک از وظایف حیاتی و محولۀ خود – از جمله نظارت بر امنیت ملی، تحقیق در مورد رفتارهای نادرست دولت و تصویب قوانین را تا زمانی که رئیس آن در جایگاه قرار نداشته باشد، انجام دهد، و این امر باعث فلج شدن و سردرگمی در کنگره ملی شده است. قانون‌گذاران به گونه‌ی ناامیدانه از طرف خودشان به جمهوری‌خواهان خائن و مرتد اسامی نامطلوب خودش را لیست دادند.


جنوبی‌های ترامپ‌گرا

در همین‌حال؛ بسیاری از اعضای این گروه بر اساس آرای که بین ۱۹ تا ۲۱ درصد در مجلس طرف‌دار دارند از اعضای گروه جمهوری‌خواهان در صحن مجلس نمایندگان هستند. مجموعه‌ای برخی از سرسخت‌ترین جناح‌های راست‌گرایان جمهوری‌خواه در تالار پایین کنگره هستند که آن‌ها با هم جغرافیای مشترک نیز دارند، زیرا جنوبی‌ها عمدتاً از ایالت‌های مانند تگزاس، فلوریدا یا آریزونا هستند که بر آن‌ها حکم‌فرمای و تسلط دارند. اسکات پری از ایالت پنسیلوانیا تنها عضوی کنگره است که در خط مرزی مناطق میسون-دیکسون زندگی می‌کند. این خط مرزی به طور سنتی جنوب ایالات متحده آمریکا را از ایالت‌های شمالی آن جدا می‌کند.

از این‌رو؛ بیش‌تر از این نمایندگان نماینده مناطقی هستند که در انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی به دونالد ترامپ یکی از جمهوری‌خواهانی شکست‌خورده‌ رای دادند. سپس اکثریت این نمایندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر گذشته توسط رئیس‌ جمهور پیشین نیز تأیید شدند. دونالد ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای از ۱۴۴ نامزد اولیه انتخاباتی در مجلس نمایندگان حمایت کرد که از تمامی آن‌ها به جز تعداد انگشت‌شماری کاندیداتورها از حزب جمهوری‌خواهان بودند. اما اکنون به نظر نمی‌رسد که شورشیان این گروه به رئیس‌ جمهور سابق وابسته باشند. سهم آرای شخص کوین مک‌کارتی در واقع پس از دریافت تاییدیه ترامپ در دومین روز از بن بست در مجلس نمایندگان کاهش یافت.

«کوینی‌ها هرگز»

برخی از جمهوری‌خواهان مخالف مک‌کارتی رئیس‌ مجلس نمایندگان نیز هستند، زیرا می‌گویند مک‌کارتی مانعی بر سر راه برنامه‌های راست‌گرایانه آن‌ها ‌است و هم‌چنان یک دشمن ضعیف علیه جو بایدن، رئیس‌ جمهور حزب دموکرات‌ها خواهد بود. بدین‌سان؛ به نظر می‌نماید که دیگران هم شخصاً او را دوست ندارند، صرف نظر از سیاست‌هایی که او از آن حمایت می‌کند. بسیاری از جمهوری‌خواهان به طور خصوصی شکایت می‌کنند که مک‌کارتی از نظر سیاسی یک شخص بی‌سکان، فرصت‌طلب و غیرقابل اعتماد در نظام است. او مثل «طبل تو خالی و یک آدم بیکاره» است. بنابراین؛ توبیخ و سرزنش کردن یکی از کارهای مورد علاقه‌ی او است. آقای مک‌کارتی مایل به انجام هرگونه تعهد یا اتحاد و انسجام تا زمانی که مناسب صحنه باشد نیست.

تعدادی از مخالفان «کوینی‌ها هرگز» علیه مک‌کارتی‌‌‌ها و کوینی‌ها- به ویژه مت گیتز از ایالت فلوریدا، اندی بیگز از ایالت آریزونا و لورن بوبریت از ایالت کلرادو با صراحت گفته‌اند که هیچ مصالحه‌ای نظر آن‌ها را برای مخالفت با نماینده کالیفرنیایی که هدف از [آقای مک‌کارتی] است، در کنگره ملی تغییر نخواهد داد. بنابراین؛ آقای بیگز در رشه توییتی که قبل از دور اول رای‌گیری در حساب کاربری خود منتشر کرد، پس از آن؛ به عنوان یک مخالف نمادین در مقابل همکار جمهوری‌خواه خود نیز ایستاد، از فقدان ایثار و اصول در سیاست‌های مدرن امروزی ابراز تاسف کرد. او علاوه کرد: «این همان چیزی است که به نظر می‌رسد رئیس مک‌کارتی کشور مان را در جایگاه آخرین خطوط قرار خواهد داد».

منکران انتخابات و عوامل «آشوب»

بیش از نیمی این گروه شورشی صراحتاً نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را رد کرده اند و ادعاهای نادرست دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در آن را تقویت کرده‌اند. این ادعاها منعکس‌کننده‌ی اعتقاداتی است که اکنون در میان جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا رای مثبت گرفته است که دو سوم از این افراد رای منفی به تایید آرای سال ۲۰۲۰ میلادی داده بودند. تعداد انگشت‌شماری هم به تازگی انتخاب شده‌اند، اما اکثریت این‌ها در جنبش فوق محافظه‌کار به نام «تی‌پارتی» که از مخالفت با باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا از سال ۲۰۱۰ میلادی به دین‌سو به وجود آمده بود، امتیازات خود را کسب کرده‌اند.

در نهایت؛ این جنبش علاوه بر اینکه به ریاضت مالی و اقتصادی معروف است، ریشه در تشکیلات آزادی‌خواهی نیز دارد که «کسب و کارهای طبق معمول» را رد می‌کنند و به تولید عوامل هرج و مرج می‌بالند. این‌ها کسانی است که از وضعیت برونی و از توانایی‌های خویش برای برهم زدن نظم سیاست و اجماع نخبگان سیاسی در ایالات متحده آمریکا لذت می‌برند. به جای حساب‌دهی دقیق به مردم و جامعه، اما شاه‌کاری‌ها و شیرین‌کاری‌های تلویزیونی سلاح انتخابی آنان علیه مردم این جامعه است. بنابراین؛ چندین نفر از حامیان حزب دموکرات‌ها مانند بوبریت، اندی هریس و باب گود – در رقابت‌های انتخاباتی اولیه، مقام‌های رسمی جمهوری‌خواهان را سخت شکست دادند تا توانستند جایگاه خویش را در جدول انتخاباتی کنگره ملی آمریکا به دست آورند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)