اخراج استاتید از دانشگاه‌ها، ادامه سیاست سرکوب

به موازات صدور احکام سنگین برای معترضان اعتراضات اخیر، حکومت خامنه‌ای در اقدامی هم راستا، اقدام به اخراج اساتید دانشگاه‌ها که در جریان قیام سراسری مردم ایران با مردم و جوانان معترض همراهی کرده‌‌اند پرداخته است.

در سال‌های آغازین پس از انقلاب ۵۷، یکی از سنگرهایی که تهدیدی علیه حکومت ولایت فقیه محسوب می‌شد دانشگاه‌ها بود. حکومت ولایت فقیه وقتی اوضاع را در خطر دید در یک اقدام کودتا گونه دست به «انقلاب فرهنگی» در دانشگاه‌های کشور زد و دانشگاه‌ها را تعطیل و در ادامه دست به تصفیه و اخراج اساتید و دانشجویان مخالف حکومت ولایت فقیه زد.

این سیاست به طور بنیادین در آن مقطع پی گرفته شد اما به معنای آن نبود که در سال‌‌های بعد که دانشگاه‌ها بازگشایی شد، به حال خود رها شود و ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی حکومت ولایت فقیه دست از سر دانشگاه، اساتید آن و دانشجویان بردارند.

بلکه در هر مقطعی که خطری از جانب دانشگاه، دانشجو و اساتید آن متوجه حکومت ولایت فقیه شد، چنگال‌های استبداد دست به کار می‌شد و به قلع و قمع مخالفان، اخراج، بازنشستگی اجباری و… دست می‌زد.

اوج اخراج استادان از دانشگاه‌ها در دوران احمدی‌نژاد

شاید بشود اوج این موضوع یعنی اخراج اساتید از دانشگاه‌ها پس از دوره کودتای «انقلاب فرهنگی» را دوران سیاه احمدی‌نژاد نامید که در آن دوران، جناح مربوط به قدرت و وابسته به خامنه‌ای با بهانه و بی‌بهانه، به جان دانشگاه و اساتید آن افتاده و بسیاری از اساتید دانشگاه‌‌ها را به بهانه‌های واهی از کار برکنار کردند.

سیاستی که همواره و تا به امروز ادامه داشته است. با آغاز اعتراضات سال ۱۴۰۱، بسیار بودند دانشجویان و اساتید دانشگاه که در جبهه و صف مردم ایران و معترضان قرار گرفته و به همراهی و حمایت از جوانان مردم و توده‌های مردمی پرداختند.

ماشین سرکوب در این زمینه دوباره فعال شده و به کار افتاد، تقریبا روز یا هفته‌یی نیست که خبری از اخراج اساتید یا دانشجویان از گوشه و کنار کشور رسانه‌یی نشود.

این اتفاق در حالی است که از مدتی پیش، یعنی از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در حرکتی خزنده اما نه چندان خاموش، ریل تصفیه و اخراج اساتید، در برخی از دانشگاه‌های کشور آغاز شده و تا پیش از شروع اعتراضات برخی از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور از کار کنار گذاشته شده بودند.

دلیل اخراج استادان دخالت نهادهای اطلاعاتی!

در دور جدید اخراج اساتید از دانشگاه‌ها دو تن از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در دو هفته‌ی اخیر از کار به بهانه‌های واهی کنار گذاشته شدند و در پیگیری و اعتراضات دانشجویان به این امر، دلیل برکناری و از کار کنار گذاشتن شدن آنها نه علمی، بلکه نظر نهادهای اطلاعاتی و گزینشی عنوان شده است. [علت اخراج استادان دانشگاه ها چیست؟ + ویدئو]

شاید بتوان گفت آنچه که به عنوان دلیل نهادهای اطلاعاتی و گزینشی و به عنوان تنها گناه اساتید دانشگاه‌‌ها مطرح است حمایت آنان از اعتراضات مردمی و دانشجویی و تلاش این اساتید برای مانع شدن از دخالت‌‌های بیرون از دانشگاه برای کنترل امور دانشگاه و عدم کشیده شدن فضای دانشگاه به خشونت باشد.

بیشتر فعالان محیط دانشگاهی و صاحب نظران در این زمینه این اقدامات حکومت ایران را ناشی از نگاهی سیاسی و امنیتی به محیط دانشگاه دانسته و هشدارهایی پیرامون ضررهای این نوع برخوردهای امنیتی با اساتید دانشگاه و دانشجویان و به طور کلی محیط دانشگاه می‌دهند.

معیدفر، جامعه‌شناس و استاد بازنشسته‌ی دانشگاه تهران درباره اخراج اساتید از دانشگاه‌ها، به خصوص اساتید دانشگاه تهران می‌گوید در حقیقت دانشگاه دیگر محیط علمی نیست، بلکه محیط عوامل دیگری است که از بیرون از دانشگاه، بدون هیچ نوع معیار علمی تعیین می‌کنند چه کسی باشد و یا چه کسی نباشد… در مجموع این روندها موجب تهی شدن دانشگاه از ارزش‌های اصیل و ذاتی‌اش می‌شود.

وی افزود قرار بوده و هست که دانشگاه محیطی برای اساتید و برجستگان علمی دانشگاهی و تجربه، تحقیق و پژوهش باشد در حالی که بهترین‌ها از دانشگاه اخراج یا معلق می‌شوند و از سوی دیگر با معیارهای فشل و غیر علمی افراد دیگری وارد دانشگاه می‌شوند که باعث می‌شود جامعه برای دانشگاه اعتباری قائل نباشد… سیاست‌مداران به دنبال اهداف دیگری هستند و با این رویه‌ها دانشگاه را از جایگاه اصلی خودش تهی می‌کنند.

با توضیحاتی که داده شد و سیاست تصفیه دانشگاه‌ها از اساتید توانمند و دارای سطح علمی، قطعا حکومت ولایت فقیه و خامنه‌ای به مانند کسی می‌مانند که تبری را برداشته و بر ریشه و پاهای خود می‌زنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)