سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۵ آذر ۱۴۰۱: طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه حکم چهار زندانی بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، به صورت مخفیانه در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد.
اعدام

بنا به گزارش حال وش، صبح روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه، حکم اعدام دو مرد بلوچ در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. این دو زندانی که هویتشان غلام‌رسول مزارزهی اهل سرباز و ساکن ایرانشهر و انوشیروان عمرزهی، اهل شهرستان خاش اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

برادر غلام‌رسول مزارزهی که عبدالنبی مزارزهی نام داشت و هم‌پرونده وی بود، روز یک‌شنبه هفته گذشته، ۷ آذر ماه در این زندان اعدام شده بود و خبر اعدام وی از سوی نهادهای حقوق بشری منتشر شده بود.

علاوه براین، روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه، حکم اعدام دو مرد بلوچ دیگر در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. این دو زندانی که هویتشان ناصر عمرزهی، ۳۲ ساله  ساکن خاش و علیرضا نارویی، ۳۹ ساله و اهل زاهدان اعلام شده نیز با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

براساس این گزارش این دو زندانی سال ۱۳۹۱ در یک پرونده مشترک بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

اعدام این چهار زندانی بدون اطلاع خانواده و بدون انجام ملاقات آخر صورت پذیرفت. این نوع اعدام زندانیان، اعدام مخفیانه به حساب میاید. اعدام این چهار شهروند بلوچ تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند. بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی بیش از دو برابر سال گذشته، شهروندان را اعدام کرده است.

تصویر زیر متعلق به انوشیروان عمرزهی است:

تصویر زیر متعلق به غلام‌رسول مزارزهی است:

 

تصویر زیر متعلق به ناصر عمرزهی و علیرضا نارویی است:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)