تورم ناشی از بودجه سال ۱۴۰۱

همان طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد بودجه سال ۱۴۰۱ ابر تورمی خواهد بود در این روزها تاثیرات این بودجه بر وضعیت تورم کشور بارز شده است.

ناگفته پیداست که وضعیت اقتصاد حکومت ایران در سال‌های اخیر تعریف چندانی ندارد و دولت‌های حکومت ولایت فقیه در یک اقتصاد ناسالم همواره با کسری بودجه مواجه بوده و همیشه سعی کرده‌اند با دست بردن در جیب مردم این کسری را جبران کنند.

سالیان زیادی است که رکود بر اقتصاد ایران حکفرما شده است و تورم حرف اصلی را در اقتصاد ایران می‌زند.

حذف ارز ترجیحی تاثیرات آن بر تورم در ایران

در سال ۱۴۰۱ و با حذف ارز ترجیحی از بودجه سال ۱۴۰۱ باعث تشدید گرانی و تورم در کشور شده و مردم روزانه با تبعات این گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فرشاد مومنی یک اقتصاددان حکومتی حکومت ایران معتقد است که سند نهایی بودجه سال ۱۴۰۱ نماد نهادینه‌کردن بی‌ثباتی اقتصادی در کشور می‌باشد.

او اعتقاد دارد در تدوین این سند حتی بدیهیات عقلی اولیه نیز لحاظ نشده است و میزان دستکاری قیمت‌های کلیدی و به ویژه نرخ ارز در دولت رئیسی از همه دولت‌های پیشین حکومت ولایت فقیه فراتر رفته است.

کشور از بیماری مزمن اقتصادی رنج می‌برد

در همین زمینه استیو هنکی استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز اعتقاد دارد که بنیه اقتصادی حکومت ایران به شدت بیمار است و با ابراز تعجب از میزان شکاف بین نرخ تبادل ارز دولتی و ارز آزاد در بازار ایران می‌افزاید تولید ناخالص ملی حکومت ایران مانند ۱۵ سال گذشته بوده و این یعنی کشور از بیماری مزمن اقتصادی رنج می‌برد.

دولت ابراهیم رئیسی علاوه بر حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱، با افزایش مالیات بر مصرف، تورم را بیش از پیش در کشور دامن زده است به نحوی که در حال حاضر با افزایش اخذ مالیات از مصرف‌کنندگان کسری بودجه خود را جبران می‌نماید.

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای در فروردین ۱۴۰۱

در همین حال بر اساس آمار‌های مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در فروردین سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. [تورم در ایران و تاثیرآن بر اقتصاد]

همچنین بر اساس اظهار نظر اقتصاددانان حکومتی که رسانه‌های حکومت ایران آن را منتشر کرده‌‌اند اعتقاد بر این است که ۷۱ درصد از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که در سال جاری تورم افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

همچنین برخی دیگر بر این باور هستند که در سال ۱۴۰۱ رکود در اقتصاد ایران افزایش خواهد داشت.

دولت قیمت‌ها را در بازارهای مختلف کنترل و سرکوب کرده

از سوی دیگر دولت ابراهیم رئیسی با وجود افزایش نقدینگی در کشور قیمت‌ها را در بازارهای مختلف کنترل و سرکوب کرده است و در نتیجه بازار‌های سرمایه‌ای همزمان و متناسب با نقدینگی رشد پیدا نمی‌‌کنند و در چنین شرایطی افراد سرمایه خود را به شکل پول در بانک و یا در نقدینگی نگه‌ می‌دارند و از آن در بازارهای سرمایه‌ای استفاده نمی‌‌کنند.

این موضوع باعث افزایش تورم شده و به بیان دیگر پول موجود در کشور به صورت سرگردان در کشور در حال چرخش می‌باشد و کنترلی بر آن نیست.

این امر بر روی قیمت کالا و خدمات تاثیر بلافصل گذاشته و قیمت آن را در بالاترین حد ممکن نگاه داشته و به مرور زمان بر دامنه آن نیز می‌افزایند.

نتیجتا اگر سیاست‌های ماه‌های اخیر دولت رئیسی ادامه یابدد با توجه به خلق نقدینگی و عدم هدایت آن به بازارهای مالی افزایش تورم و تداوم رکود در بازارهای مالی جامعه ایران، باید در سال جاری منتظر ابرتورم باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)