بدهکاران بانکی در ایران

در حالی که پدیده بدهکاران بانکی در ایران غوغا می‌‌کند کارشناس ارشد مسائل بانکی کشور اعلام کرد که جعبه سیاه ابر بدهکاران بانکی در شعب خارجی بانک‌های ایرانی است.

موضوع از آنجا شروع شد که در هفته‌های اخیر خبر انتشار لیست ابربدهکاران بانکی با قید بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان حاشیه‌ساز شد.

در این بین مشخص شد برخی از افراد وابسته به حکومت که خود بانک خصوصی دارند از ابر بدهکاران بانکی یک بانک دولتی هستند همچنین در میان این لیست افرادی نام برده شد که دیگر در قید حیات نیستند.

با وجود تمامی اینها انتشار نام بدهکاران بانکی تنها در مورد بانک‌های دولتی صورت گرفته و بانک‌های خصوصی تا کنون نام بدهکاران بانکی خود را انتشار نداده‌اند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی ابر بدهکار بانکی است!

نکته جالب توجه در میان بدهکاران بانکی وجود نام وزارت امور اقتصادی و دارایی است که پیش از این، رئیس آن یعنی وزیر اقتصاد خواسته بود که نام بدهکاران بانکی باید منتشر شود و هیچ اغماضی در این امر صورت نگیرد!

با وجو مقررشدن اینکه نام بدهکاران بانکی تمامی بانک‌ها باید منشتر شود اما بانک‌هایی مانند آینده و دی که به ارگا‌ن‌های قدرت وصل هستند از انتشار نام بدهکاران بانکی خود سر باز زدند در حالی که در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. [بدهکاران بانکی؛ لیستی طولانی و سر و صدای زیاد برای هیچ!]

معضل بدهکاران بانکی که عمدتا به ارگان‌‌های ثروت و قدرت وصل هستند در ایران تازگی ندارد و هر چه ایام می‌گذرد بر تعداد و میزان بدهی ابر بدهکاران بانکی نیز افزوده می‌شود.

به نام تولید به کام زندگی اشرافی

به دنبال درخواست اسامی، بانک‌های ایران لیست سوخته بدهکاران بانکی را منتشر کردند و در این بین افشا شد که برخی از این بدهکاران بانکی با توصیه و تهدید و بدون یک صفحه مستندات وام گرفته‌اند و برخی وام‌ها و تسهیلات کلان بانکی به اسم تولید گرفته شده است اما برای زندگی اشرافی وابستگان حکومت به کار گرفته شده است.

لیست بدهکاران شعب خارجی بانک‌های ایرانی را منتشر کنید

در این زمینه علی سعدوندی یک کارشناس ارشد مسائل بانکی خطاب به سران حکومت ایران اعلام کرد اگر صداقت دارید لیست بدهکاران شعب خارجی بانک‌های ایرانی از جمله مقامات سابق دولتی را منتشر کنید و باید تمامی وام‌هایی که از طریق توصیه پرداخت شده است بررسی شود و آن افرادی که توصیه کرده‌‌اند از سمت دولتی و حاکمیتی برکنار شوند.

اما به رغم این اظهارات چنین اقداماتی هیچگاه به مرحله اجرایی نخواهد رسید و در این یقین است.

هیچ گونه نظارتی بر بانک‌های ایرانی در شعب خارج از کشور وجود ندارد

سعدوندی پس از انتشار نام بدهکاران بانکی اعلام کرد به تدریج در داخل دولت و مدیران دولتی متوجه شدند که اصولا هیچ گونه نظارتی بر بانک‌های ایرانی در شعب خارج از کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد این شعب زیر نظر سازمان حسابرسی نیستند و اطلاعات شعب در اختیار سازمان حسابرسی قرار نمی‌گیرد و سازمان حسابرسی هم اصرار چندانی به حسابرسی از شعب خارج از کشور ندارد!

برخی بدهکاران عملا قابل شناسایی نیستند!

سعدوندی افزود در شعب خارجی بانک‌ها ممکن است برخی مخفیانه حساب‌‌هایی ایجاد کنند و بسیاری از افراد صاحب قدرت وقتی که در ارتباط با شعب خارجی بانک‌های ایرانی قرار می‌گیرند تحت عناوین مختلفی با آنها قراردادهایی را می‌بندند و مبالغ را به همین حساب‌ها منتقل می‌:نند و عملا قابل شناسایی نیز نیستند و هیچ گونه نظارتی نیز بر این موارد وجود ندارد.

سعدوندی افزود طبق قانون مصوب مجلس، بانک مرکزی موظف شده بوده است که لیست تمامی بدهکاران بانکی را منتشر کند ولی وزارت اقتصاد پیش‌دستی کرده و آنهایی را که به اصطلاح سوخته هستند منتشر کرده است در حالی که باید لیست کسانی را که در حال حاضر می‌شود مطالبات را از آنها وصول کرد را نیز منتشر می‌کردند.

بانک مرکزی نیز این اطلاعات را به صورت ناقص منتشر کرده است!

سعدوندی افزود متاسفانه به تازگی بانک مرکزی نیز این اطلاعات را به صورت ناقص منتشر کرده است!

سعدوندی ادامه داد برخی از این بدهکاران بانکی زندگی‌های اشرافی فرای تصور مردم دارند و همین روند پرداخت تسهیلات به این افراد خاص و عدم بازپرداخت آنها باعث رشد نقدینگی و رشد تورم در کشور شده است که در نهایت منجر به نابودی ارزش پول ملی و فشار بر دهک‌های پایین جامعه گشته است!

ریز تفصیلات گویای حکومتی غرق در فساد و رانت و کلاهبرداری توسط افراد و ارگان‌های ثروت و قدرت در حکومت ایران هستند و توصیفات سعدوندی ما را از هر گونه توضیح اضافی باز می‌دارد!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)