خوزستان مدفون و ریزگردهای بی‌کفایتی

ریزگردها و خاک داستانی است که چند سالی است که استان‌‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان را در می‌نوردد. امسال نیز استان خوزستان از وجود ریزگردها و ذرات غبار و خاک آسودگی ندارد.

در طول بیش از ۱۵ سال گذشته خوزستان و برخی دیگر از استان‌های جنوبی و جنوب غربی کشور مهمان! ریزگردها هستند.

مهمانی ناخوانده و یا خود خوانده که حاصل سیاست‌ها و بی‌کفایتی حکومتگران حاکم بر ایران است.

وقتی ریزگردها با وزش باد همراه می‌شود چهره شهر و دیار را خاکی می‌‌کند و شهرها و روستاها را در زیر تلی از خاک مدفون می‌سازد.

در حالی که ریزگردها در روزهای اخیر خوزستان را درنوردید کمترین سیاست‌های لازمه مانند تعطیلی مدارس و ادارات نیز صورت نگرفت و چهره‌ شهروندان خوزستانی نیز به رنگ خاک درآمدند.

آلودگی در ۱۳ شهر خوزستان بالاتر از حد مجاز اعلام شد

در استان خوزستان در ۱۳ شهر آن آلودگی هوا بالاتر از حد مجاز اعلام شد و هیچ گونه اقدام پیشگیرانه و یا حتی اطلاع‌رسانی در این مورد صورت نگرفت.

در چنین شرایطی دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان در تلاشی مذبوح اعلام کرد که هجوم ریزگردها و خاکی شدن آسمان و زمین خوزستان به دلیل آشوب جوی غیر قابل پیش‌بینی بوده است.

بحران ریزگردها در تمامی فصول سال خوزستان که زمانی پرآب بود و حالا از مشکل کم‌آبی نیز رنج می‌برد را در زیر ذرات غبار و خاک می‌پوشاند و با وجود گذشت سالیان از این معضل حکومت ایران هیچ چاره‌ای برای این موضوع نیندیشده است و تنها واکنشی که کارگزاران حکومت ایران به بحران ریزگردها نشان می‌دهند غافلگیری و دست روی دست گذاشتن برای رفع بحران آلودگی هوا به طور طبیعی است.

در این بین اعتباراتی نیز که برای مقابله با ریزگردها هر ساله تخصیص می‌یابد خروجی قابل مشاهده‌ای نداشته و هیچ گزارش شفافی پیرامون هزینه‌کرد این بودجه‌‌ها وجود ندارد آنچه وجود دارد ذرات غبار است و خاک که در هر فصلی ناگهان از راه می‌رسند و چهره شهرهای استان را خاکی می‌کنند.

۲۷۰۰ میلیارد تومان در کجا هزینه شد؟

در یک نمونه در دولت پیشین حکومت ولایت فقیه، یعنی دولت حسن روحانی مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با بحران ریزگردها برداشت شده است اما از این که این رقم هنگفت در کجا هزینه شده است هیچ گزارش شفاف و متقنی وجود ندارد.

همچنین در سال ۱۳۹۸ هزار میلیارد تومان از محل منابع ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به نفع صندوق سازمان حفاظت محیط زیست کشور برداشت شد اما نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان آن در جای دیگری غیر از مسئله حل بحران ریزگردها در خوزستان هزینه شد.

یکی از دلایل بروز و آورد ریزگردهای هر ساله در خوزستان برداشت و انتقال بی‌رویه آب سرچشمه‌های خوزستان یعنی انتقال آب از کوهرنگ سوم به اصفهان می‌باشد که باعث کمبود آب در پایین دست رودخانه‌‌ها در خوزستان و ایجاد بحران ریزگردها شده است اما به رغم مشکلات فراوان خاک و غبار در خوزستان این پروژه در حال حاضر بدون توقف ولو کوچک در جریان است.

کانون‌های ریزگردها کجاست؟

در حالی که متولیان امر در حکومت ولایت فقیه می‌کوشند تا کانون ایجاد ریزگردها را در کشورهای خارجی از جمله در عراق و حتی سدسازی در ترکیه قلمداد کنند اما کمتر به کانون‌های ایجاد ریزگردها در داخل کشور اشاره‌ای می‌‌کنند.

کانون‌‌هایی که با سدسازی‌های بی‌رویه سپاه و یا خشکاندن تالاب‌های بزرگ خوزستان به کانون اصلی ریزگردها در خوزستان تبدیل شده است. [نقش مخرب سپاه در سدسازی‌های بی‌رویه و علت اصرار سپاه بر ادامه سدسازی]

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)