طرح صیانت آماج محکومیت داخلی و خارجی

حکومت ایران تا کنون بر اثر فشارهای داخلی و مردم ایران نتوانسته است توصیب طرح صیانت را پیش ببرد، حال افزون بر جبهه داخلی از خارج از مرزهای ایران نیز فشار بر حکومت ایران برای عقب‌نشینی از تصویب این طرح گسترش یافته است.

حکومت ولایت فقیه از مدت‌ها پیش خیز آن را برداشته است که با تصویب موسوم به صیانت از فضای مجازی، عرضه فضای مجازی را نیز بر شهروندان و کاربران ایرانی تنگ کند اما مقاومت‌های و اعتراضات داخلی مانع از این اقدام سرکوبگرانه حکومت ایران شده است.

مخالفت‌های داخلی با تصویب طرح صیانت

در چند ماهی که بحث تصویب این طرح در مجلس حکومت ایران مطرح شده است مخالفت‌های بسیاری در بین کاربران فضای مجازی در ایران برانگیخته است.

کاربران ایرانی فضای مجازی تصویب طراین طرح را عاملی برای از بین رفتن زمینه معیشت میلیون‌ها ایرانی ذکر کردند که از طریق فضای مجازی گذران زندگی می‌کنند.

ترس حکومت ایران از پیامدهای اجتماعی و امنیتی تصویب  طرح صیانت

هر چند حکومت ولایت فقیه و مهره‌های رنگ و ورارنگ آن نشان داده‌‌اند که به این آسانی از تصویب طرح صیانت دست‌بردار  نیستند اما این موضوع همواره به عنوان یکی از حواشی و تبعات احتمالی تصویب این طرح مطرح می‌شود که انفجار اجتماعی ناشی از تصویب این طرح می‌تواند دامن حکومت ایران را بگیرد و به دلیل این واهمه، حکومت ایران در روند به تصویب‌رساندن این طرح دست به عصا گام برمی‌دارد.

محکومیت طرح صیانت توسط گزارشگران ویژه سازمان ملل

با بالا گرفتن بحث‌ها بر سر تصویب یا عدم تصویب طرح صیانت، ۳ تن از گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور ایران، این اقدام حکومت ولایت فقیه را در راستای سانسور و سرکوب آزادی بیان قلمداد کرده و اقدامات حکومت ایران مبنی بر پیشبرد این طرح را محکوم کردند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، ایرین خان، گزارشگر ویژه حق آزادی بیان و الکساندرا زانتاکی، گزارشگر ویژه در زمینه حقوق فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به طرح حکومت ایران برای مسدودسازی فضای مجازی خواستار آن شدند که حکومت ایران از این اقدامات که ضد یکی از حقوق پایه‌ای بشر یعنی آزادی بیان است دست بردارد.

سایت حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز ۱۰ اسفند اعلام کرد که کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از حکومت ایران خواستند تا از تصویب طرح صیانت دست بردارد.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، ایرین خان، گزارشگر ویژه حق آزادی بیان و الکساندرا زانتاکی، گزارشگر ویژه در زمینه حقوق فرهنگی ضمن محکومیت طرح مسدودسازی اینترنت از حکومت ایران خواستند تا تلاش‌هایش برای تصویب قانون مزبور را که به شکل موثری ایران را از اینترنت جهانی جدا می‌کند کنار بگذارد.

واکنش حکومت ایران به افشاگری‌ها در زمینه نقض آزادی بیان

انتشار گزارش ۳ گزارشگر سازمان ملل متحد پیرامون نقض حق آزادی بیان واکنش حکومت ولایت فقیه را برانگیخت و خامنه‌ای سراسیمه کاظم غریب‌‌آبادی معاون قوه قضائیه و «دبیر ستاد حقوق بشر» حکومتش را به ژنو فرستاد تا در دیداری با میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، مارک وابستگی به گزارشگران سازمان ملل بزند که گزارشگر ویژه در امور ایران تبدیل به کانال انتشارات مجاهدین خلق، سازمان اپوزیسیون حکومت ایران شده است.

اما این دعاوی چیزی از اصل و محتوای موضوع نمی‌کاهد و آن نامشروع‌بودن خیز برداشتن حکومت ایران برای مسدودسازی فضای مجازی بر روی کاربران ایرانی است. [طرح صیانت؛ مرهم یا استخوان لای زخم برای خامنه‌ای]

این مسئله حائز چنان اهمیتی برای حکومت ولایت فقیه است که خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران اخیرا اظهار داشته است که اگر ولی فقیه نظام نبودم ترجیح می‌دادم در راس مدیریت فضای مجازی باشم!

حال در یان زورآزمایی باید منتظر ماند و دید که بازنده اصلی میدان چه کسی خواهد بود حکومت ایران و یا مردم ایران و در کنارش سازمان‌های بین‌المللی؟ به نظر می‌رسد جواب از پیش روشن باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)