چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد صداقت دانشگاهی و استانداردهای اخلاقی، ما، “اتحاد علیه مدافعان رژیم جمهوری اسلامی ایران” خواستار برکناری فوری سیدحسین موسویان از سمت خود در دانشگاه پرینستون هستیم. گذشته تاریک موسویان و ارتباط او با تروریسم دولتی و نقض حقوق بشر مستلزم اقدام قاطع از سوی مدیریت دانشگاه پرینستون است. توجه به این نکته ضروری است که وزارت امور خارجه امریکا، جمهوری اسلامی ایران را “کشور حامی تروریسم ” اعلام کرده و این امر فوریت درخواست ما برای پاسخگویی و اقدام را تشدید می کند.  

موسویان به عنوان سردبیر روزنامه تهران تایمز، نقشی محوری در تسهیل دستگاه تبلیغاتی رژیم و کمک به سرپوش گذاشتن و انکار جنایات رژیم اسلامی در سال های شکل گیری آن داشت. در نقش سردبیر، موسویان بطور فعال به سرکوب حقیقت و دستکاری درک عمومی از حقایق کمک کرد و از طریق اطلاعات نادرست و سانسور، سیطره رژیم را بر قدرت بیشتر تثبیت کرد. این سابقه تبلیغات و همدستی در نقض حقوق بشر بر پیامدهای اخلاقی عمیق ارتباط موسویان با دانشگاه پرینستون تأکید می کند و سایه تاریکی بر شهرت و اعتبار این مؤسسه می افکند.  

در هفت سالی که موسویان به عنوان سفیر در خدمت جمهوری اسلامی بود، بیش از ۲۳ ایرانی در حملات تروریستی در خاک اروپا که توسط جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده بود، از جمله ترور هدفمند رهبران کرد در وین و رستوران میکونوس در برلین کشته شدند. این اقدامات شنیع بر پیامدهای مستقیم دخالت موسویان در تروریسم دولتی ایران و نقش او در سازماندهی خشونت علیه غیرنظامیان بیگناه تأکید می کند. دخالت موسویان در ترور مخالفان ایرانی در طول شهادت شهود در دادگاه آلمان آشکار شد. نقش او در سازماندهی خشونت علیه غیرنظامیان بیگناه گواهی بر همدستی او در فعالیت های شرورانه ایران است و خطرات ادامه حضور او در دانشگاه پرینستون را بیشتر نشان می دهد.  

در پرتو این افشاگری‌های نگران‌کننده، ما از دانشگاه پرینستون می‌خواهیم تا با پایان دادن فوری به کار موسویان، تعهد خود را به اصول اخلاقی و علمی نشان دهد. پرینستون با ادامه همکاری خود با فردی با چنین سابقه تاریکی، شهرت خود را لکه دار کرده و  اعتماد دانشجویان، اساتید و جامعه را  تضعیف می کند. علاوه بر این، ما از پرینستون می‌خواهیم که کلیه مکاتبات و قراردادهای مرتبط با موسویان را که منجر به استخدام وی شده، اطلاعات مالی اهداکنندگان به برنامه وی و کلیه سفرهایی که از زمان پیوستن به پرینستون به ایران انجام داده است منتشر کند. ادامه حضور سید حسین موسویان در محوطه دانشگاه غیرقابل دفاع و ناسازگار با معیارهای علمی، حقوق بشری و پاسخگویی است که دانشگاه پرینستون مدعی حمایت از آن است.  

 


 

 

 

پرویز دستمالچى (شاهد زنده ترور در رستوران میکونوس، نویسنده و فعال سیاسى، برلین)

“آقای ابوالقاسم مصباحی معروف به “Witness C” از پایه گذاران وزرات اطلاعات و امنیت  جمهوری اسلامی ایران بود. مصباحى در فوریه سال ١٩٩٧ در برابر دادگاه آلمان، زیر سوگند، در رابطه با نقش سید حسین موسویان در ترور رهبران کرد در رستوران میکونوس اظهار داشت: ” اقاى موسویان در اکثر جنایاتى که در اروپا انجام گرفته اند شرکت داشته است”. این بیانات در رسانه هاى ان زمان آلمان نیز انعکاس داشت و گزارش شد. اگر فرض کنیم اظهارات مصباحى درست نبوده باشند، چًرا موسویان در مقام سفیر کبیر جمهوری اسلامی در آلمان، با در اختیار داشتن تمام امکانات حقوقى و دیپلماتیک و رسانه اى  و… علیه مصباحى یا رسانه هاى گزارش دهنده هیچگونه اقدام قانونی نکرد و سکوت اختیار کرد؟ موسویان حتی مى توانست ادعاى خسارت کند و نکرد، چرا؟ ایا به این دلیل که احتمالا مصباحى به اندازه  کافى شواهد و اسناد در اختیار داشته است؟  به نظر مى اید که شهادت مصباحى درست بوده است و علت عدم گشایش پروند قضائی علیه موسویان جنبه ملاحظات سیاسى داشته است و نه جزایی.”

گلاله شرفکندی (برادرزاده دکتر شرفکندی یکی از قربانیان ترور رستوران میکونوس، زندانی سیاسی سابق، استکهلم، سوئد)  

«یکی از وقیحانه‌ترین و علنی‌ترین ترورهایی که حزب‌الله به دستور اربابش، رژیم اسلامی ایران انجام داد، در سال ۱۹۹۲ رخ داد، زمانی که عموی من دکتر شرفکندی را کشتند. دکتر صادق شرفکندی، دبیر کل حزب دموکرات کردستان – بزرگترین جنبش کردهای ایرانی مخالف جمهوری اسلامی ایران – و سه تن از همکارانش در رستوران میکونوس در برلین با رگبار مسلسل به قتل رسیدند. بر اساس حکم دادگاه برلین، این حمله توسط یک هسته حزب الله به دستور دولت اسلامی ایران انجام شده است. فریتیوف کوبش، رئیس دادگاه گفت ” قضات به‌ویژه از اظهارات رهبران ایران مبنی بر اینکه می‌توانند «صدای ناخوشایند» را به هر نحوی که می‌خواهند «خاموش کنند» متعجب شده‌اند.”  

ترور رستوران میکونوس زمانی که سیدحسین موسویان سفیر ایران در آلمان بود توسط رژیم ایران انجام شد. رژیم همچنان از امتیازات دیپلماتیک خود سوء استفاده می کند و از نمایندگان خود در خارج از کشور برای ارتکاب قتل در خاک خارجی و تحریف حقیقت استفاده می کند. ما، به ویژه در دنیای دانشگاهی، باید به صراحت اعلام کنیم استفاده از مصونیت دیپلماتیک برای سرپوش گذاشتن یا تسهیل اقدامات تروریستی در خاک بین‌المللی غیرقابل قبول است و چنین کارهای شنیعی از سوی دانشگاهیان قابل اغماض نیست.»

دکتر نرگس اسکندری ( شهردار فرانکفورت، زندانی سیاسی سابق، آلمان)

دوره خدمت سید حسین موسویان، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران، با قتل چهار تبعیدی ایرانی به نام های صادق شرفکندی، فتاح عبدلی، همایون اردلان و نوری دهکردی به پایان رسید. جزئیات این حادثه از مدت ها قبل افشا شده است. در ۲۶ آذر ۱۳۷۱ ، این چهار مرد در حالی که با هم در اتاق پشت رستوران میکونوس، واقع در مرکز برلین غذا می‌خوردند، به ضرب گلوله کشته شدند.

دادگاه عالی برلین در حکم اعلام شده خود در فروردین ۱۳۷۶ به این نتیجه رسید که این توطئه در بالاترین سطوح قدرت در تهران سازماندهی شده بود و توسط شخصیت هایی مانند آیت الله علی خامنه ای رهبر، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور، علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه و علی فلاحیان وزیر اطلاعات سازماندهی شده بود. سید حسین موسویان، سفیر وقت ایران، یکی از مغز متفکرهای اصلی این حمله محسوب می شود. او اطلاعات قبلی از سوءقصد داشت و شواهد نشان می‌دهد که سفارت ایران در برنامه ریزی این حمله نقش داشته است. تا امروز همکاری در این جنایت هیچ عواقبی برای سیدحسین موسویان نداشته است. او از سال ۱۳۸۸ به عنوان محقق در اندیشکده علم و امنیت جهانی وابسته به دانشگاه پرینستون در ایالات متحده به تدریس و تحقیق پرداخته است.

سید حسین موسویان در جریان محاکمات میکونوس، استقلال دادگاه عالی آلمان را زیر سوال برده بود، و این عمل وی ناقض اصول اساسی دموکراتیک است که جمهوری فدرال ما بر اساس آن بنا شده است. موسویان نباید اجازه ورود به خاک آلمان را داشته باشد. دولت دموکراتیک ما می تواند و باید از خود در برابر دشمنان این نظم اساسی دموکراتیک دفاع کند. کشور ما مدیون بستگان قربانیان حمله سال ۱۳۷۱است. وظیفه ما این است که به آرمان‌های دموکراتیک آنها و ارزش هایی که بخاطر آن به طرز غم انگیزی قربانی آن شدند احترام بگذاریم.

دکتر مجید محمدی (فارغ التحصیل پرینستون: فوق دکترا ۱۳۸۷، نیویورک)

موسویان در دوران تصدی خود به عنوان یکی از مدیران روزنامه رسالت در ایران (در نیمه دوم دهه ۱۳۶۰)، نقش اساسی در مشروعیت بخشیدن، ترویج و عادی سازی تروریسم ایفا کرد. رسالت مقالات متعددی را در ستایش ایرانیان و اعرابی منتشر کرد که در ترور مقاماتی مانند نخست وزیران و روسای جمهور دست داشتند.  

به عنوان یک فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون، من معتقدم که استخدام موسویان اعتبار پرینستون را خدشه دار کرده و او باید فورا اخراج شود.  

شفافیت در آموزش عالی ضروری است. بنابراین، من از پرینستون می‌خواهم که کلیه مکاتبات و قراردادهای مرتبط با موسویان را که منجر به استخدام وی می‌شود، و همچنین کلیه اطلاعات مالی مربوط به اهداکنندگان برنامه وی و هرگونه هزینه سفر به ایران از زمان پیوستن به پرینستون که توسط دانشگاه یا اهداکنندگان آن پوشش داده شده است، منتشر کند.

دکتر فرهاد کیوان (دکترای فیزیک، بنیانگذار Netservia LLC، نیوجرسی)

ادعاهای موسویان درباره برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران با واقعیاتی که در گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) آمده، در تضاد است. مشخص شده است که تاسیسات هسته ای فردو که ابتدا برای تحقیقات علمی در نظر گرفته شده بود،  سطح غنی سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رسانده که بسیار فراتر از محدودیت های تعیین شده در توافقنامه ۲۰۱۵ است. امتناع مداوم رژیم از پاسخگویی و یا اجازه بازرسی، توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت مؤثر بر برنامه هسته‌ای در حال گسترش ایران را تضعیف کرده است.

با افزایش توانمندی های غنی سازی، ایران به طور بالقوه می تواند اولین محموله اورانیوم درجه یک تسلیحاتی خود را در کمتر از هفت روز تولید کند که تهدیدی قابل توجه برای امنیت بین المللی است. فرار مداوم رژیم از تعهدات خود، ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کشف هرگونه انحراف مواد هسته‌ای به تأسیسات نامعلوم را به خطر می‌اندازد.

علیرغم اعتبار علمی و موقعیت معتبرش، به نظر می‌رسد هدف سید حسین موسویان منحرف کردن توجه عمومی از فعالیت‌های خطرناک هسته‌ای تهاجمی رژیم ایران است. نوشته‌ها و سخنرانی‌های او جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم را کم‌اهمیت جلوه داده و یا توجیه می‌کند و بر افکار عمومی در آمریکا و غرب تأثیر می‌گذارد. موسویان باید به‌دلیل اشاعه تبلیغات و دروغ‌پردازی‌های رژیم ایران از پرینستون اخراج شود.»

مینا احدی (فعال سیاسی و حقوق زنان، آلمان)

جمهوری اسلامی از یکسو جاسوس، اسلحه و تروریست به دنیا فرستاده و از سوی دیگر افرادی در لباس استاد و مدرس و معلم تا از وجود نکبت این حکومت دفاع کنند. انقلاب زن، زندگی،آزادی با همه این عناصر حکومتی و مبلغین و مدافعین جنایت و آدمکشی اسلامی تسویه حساب می کند و یکی از این اقدامات مهم تلاش برای اخراج سید حسین موسویان از دانشگاه پرینستون است. من از این حرکت مهم دفاع میکنم و امیدوارم هر چه زودتر موسویان را از دانشگاه اخراج کنند.

بهروز اسدی (فعال سیاسی و حقوق بشری، آلمان)

جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس از ترور برای حذف مخالفان خود در داخل و خارج از کشور استفاده کرده است. ترور چهار نفر از رهبران کرد در رستوران میکونوس یکی از عملیات حساب شده بزرگ امنیتی رژیم بود. این تنها تروری در خارج از کشور است که جمهوری اسلامی ایران برای انجام آن مجبور به پرداخت هزینه سنگین سیاسی شد. یک دادگاه قضایی آلمان پس از ۵ سال تحقیق و جمع‌آوری اسناد توانست علیرغم خواست سیاستمداران آلمان با مدارک و شواهد عینی از دست داشتن  سران رژیم ایران در این جنایات پرده برداشته و رهبران رژیم را برای این  ترور محکوم کند. نتیجه این دادگاه که از نقش رژیم ایران در ترور سیستماتیک دگراندیشان و مخالفین در خارج پرده برداشت پیروزی بزرگی برای اپوزیسیون رژیم اسلامی ایران بود. نمایندگی‌های جمهوری اسلامی همچون سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، مساجد، دیگر زیرساخت‌های رژیم و لابی‌گران آن نقش مستقیم در  جاسوسی، ترور و فشار به مخالفین در خارج از کشور را دارند. شگفت آور است که دانشگاه پرینستون با سید حسین موسویان – سفیر رژیم ایران در آلمان – در دوران این ترورهمکاری می کند و توجهی به مسائل حقوق بشری  ندارد.

لادن بازرگان (عضو AAIRIA، زندانی سیاسی سابق در ایران و خواهر بیژن بازرگان یکی از قربانیان رژیم اسلامی ایران، اورنج کانتی، کالیفرنیا)

“حیرت‌انگیز است که برنامه علم و امنیت جهانی پرینستون، با مأموریت عالی پیشبرد سیاست‌های ملی و بین‌المللی برای جهانی امن‌تر و صلح‌آمیزتر، سیدحسین موسویان، که متهم به دست داشتن در حملات تروریستی در اروپا است را استخدام کرده است. پرینستون با حفظ موسویان، شهرت خود را به خطر می اندازد و تعهد خود به حقوق بشر و امنیت جهانی را تضعیف می کند.

پرینستون باید در مورد همکاری خود با موسویان شفاف باشد و گزارش کاملی از نتایجی که تا کنون ازهمکاری با موسویان به دست آمده ارائه دهد. رژیم اسلامی ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به بمب هسته ای نزدیک شده است که تهدیدی جدی برای امنیت بین المللی است. علاوه بر این، اقدامات رژیم اسلامی، مانند گروگان گرفتن دانشجویان دانشگاه پرینستون و اجبار دانشگاه به حل و فصل دعاوی حقوقی در دادگاه ها، منعکس کننده پیامدهای نگران کننده حضور موسویان در پرینستون است.

دفاع موسویان از جاه طلبی های هسته ای ایران، معضل اخلاقی ناشی از حضور او در پرینستون را بیشتر برجسته می کند. تکیه او به سخنان توخالی رهبر ایران برای توجیه برنامه هسته ای ایران عمیقا نگران کننده است و اصول صداقت علمی و صداقت فکری را تضعیف می کند. با اخراج موسویان، پرینستون می تواند تعهد خود را به حمایت از حقوق بشر، تقویت امنیت جهانی و حفظ شهرت خود به عنوان سنگر برتری و صداقت دانشگاهی مجدداً تأیید کند.”

 

 

 

.

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)