بن بست اتمی فرجام برجام!

با قرار گرفتن در آستانه شروع نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شروع مجدد مذاکرات اتمی وین، به نظر می‌رسد بن بست اتمی حکومت ایران جدی است.

گزینه‌ها در یک چیز اشتراک دارند و آن اینکه همه بر علیه حکومت ایران صف‌آرایی کرده‌اند.

آمریکای بایدن با آن که پیش از این به نظر می‌رسید سیاست نرمش را در مقابل حکومت ایران اتخاذ کرده است تا کنون پای لغو هیچ تحریمی نیامده و علاوه بر آن در بیش از یک سال گذشته چندین مورد تحریم، بر اشخاص و شرکت‌های حکومت ایران اعمال کرده است. [پارادوکس تحریم و مذاکره برای خامنه‌ای کشنده است]

در این اثنا لحن مقامات آمریکایی نیز به تندی گراییده و سخن از وجود همه گزینه بر روی میز بر زبان می‌رانند.

بن بست اتمی و موضع آمریکا

لوید آستین؛ وزیر دفاع ایالات متحده روز شنبه ۲۹ آبان در نشست سالانه «گفت‌ و گوی منامه» اعلام کرد اگر حکومت ایران خواهان تعامل نباشد همه گزینه‌ها را در نظر می‌گیریم.

آستین افزود ایالات متحده کماکان متعهد به جلوگیری از دست‌یابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای و به یک راه حل دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران متعهد است اما چنانچه حکومت ایران حاضر به تعامل جدی نباشد آمریکا همه گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت را در نظر خواهد داشت.

پیش از آستین نیز، آنتونی بلینکن در اظهار نظری نادر در دولت بایدن سخن از تمامی گزینه‌ها بر روی میز است رانده بود، امری که می‌تواند اشاره به حمله نظامی داشته باشد.

نماینده آمریکا در امور ایران؛ رابرت مالی نیز در روز جمعه ۲۸ آبان اعلام کرد زمان برای احیای برجام در حال اتمام است و حکومت ایران پس از افزایش ذخائر اورانیوم غنی‌شده‌ی خود به نقطه بی‌بازگشتی برای احیای برجام نزدیک می‌شود.

مالی همچنین در این روز از گفتگوی سازنده بین وی و نمایندگان روسیه و چین درباره مذاکرات هسته‌ای وین خبر داد.

بن بست اتمی و موضع فرانسه

لوموند در روز ۲۸ آبان ۱۴۰۰، به نقل ژان ایو لودریان؛ وزیر خارجه فرانسه نوشت فرانسه نسبت به اتخاذ موضع ساختگی در مذاکرات اتمی به حکومت ایران هشدار می‌دهد.

لودریان اعلام کرد اگر حکومت ایران در دور هفتم مذاکرات وین که قرار است در روز ۸ آذر شروع شود، موضع ساختگی اتخاذ کند برجام را باید پوچ تلقی کند.

پیش از این نیز فرانسه به حکومت ایران هشدار داده بود که می‌تواند در نشست آتی شورای حکام که در اوایل آذر برگزار می‌شود قطعنامه‌ای را علیه حکومت ایران به رای بگذارد.

بن بست اتمی و موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موضوع نگرانی از برنامه هسته‌ای حکومت ایران را به مجمع عمومی سازمان ملل کشاند و در این مجمع اعلام کرد فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در نتیجه تصمیم حکومت ایران مبنی بر متوقف‌کردن اجرای تعهدات مرتبط به برنامه هسته‌ایش بر اساس برجام تاثیر منفی پذیرفته است.

گروسی افزود مسائل حل ناشده مربوط به وجود ذرات اورانیوم متعدد ساخته انسان در سه مکان در ایران به آژانس گزارش نشده و در مورد یک مکان دیگر نیز نگرانی‌هایی وجود دارد.

بن بست اتمی و موضع اتحادیه اروپا

ناتاشا تولستوی؛ نماینده اتحادیه اروپا در مجمع عمومی نیز در روز ۲۶ آبان اعلام کرد اتحادیه اروپا شدیدا نگران توسعه برنامه هسته‌ای حکومت ایران و نقض مستمر برجام و پیامدهای اشاعه غیر قابل بازگشت تسلیحات هسته‌ای است.

تولستوی افزود اتحادیه اروپا از راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران، ذیل برجام و با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت می‌کند.

بن بست اتمی و موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس

در همین حال موضوع نگرانی کشورهای منطقه از اقدامات مخرب حکومت ایران نیز بر بن بست اتمی دامن زده است.

اهمیت این موضوع تا بدانجاست که مدیران سیاسی سه کشور اروپایی و رابرت مالی؛ نماینده ویژه آمریکا در روز پنجشنبه ۲۷ آبان در یک نشست در ریاض، با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن به گفت‌ و گو نشستند.

بنا بر گزارش سایت وزارت خارجه آلمان این نشست به موضوع اقدامات بی‌ثبات کننده حکومت ایران در منطقه اختصاص یافته بود، امری که این کشورها و متحدان غربی آنها مصر هستند که باید در مذاکرات وین بر سر آنها نیز از حکومت ایران حسابرسی کرد.

بن بست اتمی و موضع اسرائیل

اسرائیل نیز بارها پیش از این اعلام کرده است در صورت بن بست اتمی با حکومت ایران، این کشور اقدام به حمله نظامی به سایت‌های هسته‌ای حکومت ایران خواهد کرد.

لاپید وزیر خارجه این کشور نیز در روز ۲۴ آبان تصریح کرد حکومت ایران قصد بازگشت به برجام یا رسیدن به توافق جدید را ندارد.

بن بست اتمی در پی خواسته‌های حداکثری حکومت ایران

در ورای تمامی این واقعیت‌ها که علیه حکومت ولایت فقیه است این حکومت نیز بر ادعاهای زیر پافشاری می‌کند:

لغو تمامی تحریم‌ها

پرداخت خسارت از جانب آمریکا بابت خروج از برجام!

تعهد آمریکا مبنی بر اینکه از برجام خارج نخواهد شد

راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا

تن ندادن به مذاکره پیرامون فعالیت‌ها موشکی و منطقه‌ای

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران اخیرا این شرط را گذاشت که بازگشت آمریکا به برجام فقط در صورتی خواهد بود که تحریم‌ها را به صورت موثر و یکجا و قابل راستی‌آزمایی بردارند.

وی افزود امضای جو بایدن؛ رئیس جمهور آمریکا قابل اتکا و قابل ارزش نیست.

ابوالفضل عمویی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس حکومت نیز در یکی از آخرین اظهارات، اعلام کرده است اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند قطعا مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.

بن بست اتمی جدی است

اما با نگاهی مختصر به سیاهه‌ای از اوصاف و شرایطی که پیش از این ذکر شد به خوبی می‌توان دریافت که برنده این میز حکومت ایران نخواهد بود و به عبارت دیگر بن بست اتمی امری جدی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)