رئیسی و قالیباف؛ دو متحد یا دو رقیب؟

خامنه‌‌ای قصد داشت با روی کار آوردن رئیسی، سه قوه‌ی حکومتش را یکپایه و فرمانبردار خویش کرده و آنان را برای اعتراضات احتمالی پیش رو متحد کند اما این روزها به نظر می‌رسید اختلافات داخلی جناح خامنه‌ای؛ بین رئیسی و قالیباف وارد مدار جدیدی شده است.

۳ ماه بیشتر از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی نمی‌گذرد. در درون حکومت انتظار می‌رفت بین رئیسی و قالیباف؛ مهره‌های حلقه به گوش خامنه‌ای وحدت حکمفرما بوده و وحدت نظر می‌داشتند.

اما هر چه از عمر دولت رئیسی می‌گذرد شکاف‌های بین دولت وی و مجلس تحت ریاست باقر قالیباف بیشتر خود را نمایان می‌سازند به طوری که این شکاف‌ها و اختلافات رسانه‌ای شده و تفرق در درون جناح خامنه‌ای را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

اختلاف بین دو منصوب خامنه‌ای‌؛ رئیسی و قالیباف

رئیسی و قالیباف هر دو خود منصوب خامنه‌ای در راس دو قوه حکومت هستند، باقر قالیباف نسبت خویشاوندی با خامنه‌ای دارد و بدون آنکه هیچ گونه سابقه‌ی «نمایندگی» مجلس داشته باشد در اولین دروه‌ی حضورش در مجلس، به عنوان ریاست مجلس منصوب شد.

نقش قالیباف در سرکوب خونین اعتراضات دانشجویی در جریان اعتراضات ۱۸ تیر ۱۳۷۸ هنوز از حافظه تاریخی مردم ایران پاک نشده است و قالیباف زمانی که آماج حملاتی چون «چماقدار» و «چوب‌زن» قرار گرفت به صراحت اعلام کرد که از دهه ۱۳۶۰ علیه مسعود رجوی؛ رهبر سازمان مجاهدین خلق ایران و اعضای این سازمان چوب می‌زده و تا کنون این کار را ادامه داده و به آن «افتخار» می‌کند. [محمدباقر قالیباف رئیس مجلس کیست؟]

رئیسی نیز با جراحی خونین خامنه‌ای و شورای نگهبانش علیه کاندیداهای وفادار دیگر به خامنه‌ای؛ مانند علی لاریجانی به سمت ریاست جمهوری منصوب شد.

رئیسی همچنین از اعضای هیئت مرگ در سال ۱۳۶۷ است که در آن هزاران تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران را با نیت استحکام پایه‌‌های حکومت ولایت فقیه به جوخه‌های اعدام سپرد و در سال‌های بعد نیز در قضائیه‌ی ولایت فقیه عامل اعدام بسیاری از شهروندان ایرانی بوده است.

اما تمامی وجوه مشترک بین رئیسی و قالیباف و «التزام عملی و قلبی» آنان به ولایت فقیه مانع از این نشده است که آنان بر اختلافات درون جناحی خود پرده بیفکنند و این اختلافات همراه با گذشت زمان بیشتر و بیشتر می‌شود.

به بیان دیگر رئیسی و قالیباف از مهره‌های سرسپرده ولایت فقیه طی دهه‌های متمادی بوده‌اند و از دهه ۱۳۶۰ در سرکوب مردم ایران نقش بسیار پررنگی داشته‌اند اما این اشتراکات مانع از بروز اختلافات درون جناحی نشده است.

اختلاف بین رئیسی و قالیباف بر سر انتصابات

اختلاف تا بدانجا بین رئیسی و قالیباف بالاست که در جلسه قرائت نامه رئیسی مبنی بر معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای مجلس تحت ریاست قالیباف، شکوه و اختلاف خود از رئیسی را با به کار بردن واژه‌ی «انتصابات» بروز داده و رئیسی را زیر علامت سوال بردند که برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چرا با رئیس مجلس مشورت نکرده است؟!

«انتصابات» واژه‌ای است که از زمان روی کار آمدن رئیسی و معرفی وزراء و استانداران توسط وی بیشتر و بیشتر شنیده می‌شود و برخی در درون حاکمیت ولایت فقیه رئیسی را به دلیل این نصب و عزل‌ها به «باندسالاری» و «بنگاه خرید و فروش جایگاه‌ها و مناصب» متهم می‌کنند.

ماهیت اختلافات بین رئیسی و قالیباف

وقتی در درون جناح خامنه‌ای و در حالی که نیت خامنه‌ای یکپایگی محض حکومتش بوده، چنین صداهایی به اعتراض بلند می‌شود به خوبی می‌توان دریافت که ‌ماهیت این اختلافات جنگ قدرت و سهم‌خواهی بیشتر در اجرائیه کشور است.

 از سوی دیگر چون تضادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور از زمین دوجناحی به زمین تک‌جناحی و یکپایگی کشیده شده و در فقدان و عدم وجود راه حلی برای این مشکلات، طبیعی می‌نماید که اختلافات و تشتت در درون جناح خامنه‌ای بالا بگیرد خواه بین رئیسی و قالیباف باشد خواه در بین دیگر باندهای درون جناح خامنه‌ای با یکدیگر.

نهایت آنکه نقشه مسیر خامنه‌ای برای یکپایگی هر چند که اقدام به اجرایی‌کردن آن کرد اما به هدف خود نرسید و در بدایه، اختلافات این‌چنین آشکار و رسانه‌ای می‌شود.

گسترش این اختلافات در راس هرم حاکمیت می‌تواند راه را برای اعتراضات داخلی مردم خشمگین که از وضعیت فعلی ناراضی هستند باز کند و مهندسی خامنه‌ای برای یکپایگی نتیجه‌ی معکوس بدهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)