با گذشت زمان، کاربران اینترنتی نسبت به نحوه دسترسی پلتفرم‌ها به اطلاعاتشان حساس‌تر می‌شوند و این یعنی شرکت‌های فناوری اطلاعات زیر ذره‌بین کاربران قرار گرفته‌اند. برای مثال در سالهای اخیر، در سالهای اخیر قابلیت‌های حریم خصوصی جدیدی به خود اضافه کرده تا به شفافیت نحوه مدیریت داده‌های کاربری بیافزاید و کنترل آن را به دست کاربر بسپارد.

یکی از راحت‌ترین روشها برای تقویت حریم خصوصی حساب گوگل، استفاده از قابلیت Privacy Checkup است. با این ابزار تنها در چند مرحله ساده می‌توانید نحوه مدیریت داده‌های مورد استفاده توسط سرویس‌های مختلف گوگل را تنظیم کنید. در این مقاله قصد داریم برخی از تنظیمات حریم خصوصی مهم را بررسی کنیم. این تغییرات در حین انجام جستجو، یوتیوب، گوگل مپ و دیگر سرویس‌های ارائه شده این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. (دقت داشته باشید که ممکن است پنل کاربری بر اساس سرویس استفاده شده متفاوت باشد.)

اولین بخش به فعالیت‌های شما در اپلیکیشن‌ها و وب مربوط (Web and app activity) است. وقتی این قابلیت فعال باشد، تا زمانی که به حساب کاربری تان لاگین شده باشید، تاریخچه وبگردی و فعالیت در اپلیکیشن‌ها توسط گوگل ذخیره می‌شود. گوگل کروم تقریبا تاریخچه کاملی از جستجوها، سایت‌های بازدید شده و فعالیت‌های شما را ذخیره می‌کند. اگر از گوشی هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنید، حتی از نحوه تعامل شما با اپلیکیشن‌های دیگر نیز داده جمع‌آوری خواهد کرد. نام برنامه، میزان استفاده و دفعات استفاده روزانه از جمله اطلاعات ذخیره شده توسط این اپلیکیشن هستند.

به گفته گوگل تمامی این اطلاعات برای ارائه تجربه‌ای لذت بخش تر به کاربر الزامی است. این داده‌ها برای ارائه نتایج جستجوی سریعتر و اجرای هوشمند اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان این دسترسی گوگل را به کلی قطع کرد که در نتیجه تاریخچه وبگردی شما از طریق مرورگر کروم، فعالیت‌ها، اپلیکیشن‌های مورد استفاده، دستگاه‌ها و فایل‌های صوتی ضبط شده شما دیگر ذخیره نخواهد شد. علاوه بر این، می‌توانید به صورت خودکار (سه ماه یکبار یا از هر یک سال و نیم) یا دستی، داده‌های ذخیره شده خود را پاک کنید.

تاریخچه موقعیت مکانی (Location history) :

شاید شنیده باشید که گوگل از طریق دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که دارای سرویس آن شرکت هستند، نقشه‌ای از موقعیت مکانی شما ترسیم می‌کند. تا زمانی که این قابلیت فعال باشد، حتی اگر از سرویس‌های گوگل استفاده نکنید، باز هم موقعیت مکانی شما ذخیره خواهد شد.

قابلیت فوق در هنگام جستجو نقشه یا یافتن مسیر بسیار مفید است. می‌توان در هر موقعیتی، ذخیره سازی اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را قطع یا متوقف کرد، اما این به معنی پاک شدن اطلاعاتی که تا به آن لحظه ذخیره شدند، نیست. برای پاک کردن این تاریخچه باید به تایم لاین گوگل مپ رفته و به صورت دستی آن را پاک کنید.

در نهایت می‌توانید انتخاب کنید کدام اپلیکیشن‌ها اجازه ذخیره و گزارش دهی موقعیت مکانی شما را داشته باشند. البته این تاریخچه فقط برای شما قابل دسترس است، مگر اینکه حساب شما هک شده یا رمزتان را به فرد دیگری ارسال کرده‌باشید.

ضبط صدا (Voice and audio recordings) :

اگر برای راحت‌تر کردن کارهای خود از دستیار گوگل استفاده می‌کنید و این قابلیت هم برای شما فعال باشد، پس تمامی دستورات صوتی شما ضبط و ذخیره می‌شود. در واقع این قابلیت هر ورودی صوتی را ذخیره می‌کند؛ گوگل از این طریق برای تقویت تشخیص گفتار خود استفاده می‌کند.

این بخش در زیر web and activity قرار دارد و اگر بخواهید سریعتر به آن دسترسی داشته باشید بهتر است با استفاده از جستجو موارد را فیلتر کنید.

تاریخچه یوتیوب و فایل‌های به اشتراک گذاشته شده (YouTube history and what you share) :

اگر این قابلیت فعال باشد، گوگل ویدیوهایی که تماشا کرده‌اید و تمامی جستجوهای شما را ذخیره می‌کند. وقتی به حساب خود لاگین کرده‌اید، یوتیوب از طریق این تاریخچه می‌فهمد که ویدیو را تا کجا تماشا کرده‌اید و بر اساس تاریخچه جستجوی شما، برخی ویدیوها را به شما پیشنهاد می‌دهد.

می‌توانید تاریخچه جستجوی خود را مشاهده کرده و آن را پاک کنید، حتی می‌توانید ذخیره شدن تاریخچه تماشای ویدیوهای خود را متوقف کنید.

چیزی که اغلب ما توجهی به آن نداریم این است که یوتیوب علاوه بر اینکه پلتفرمی برای تماشای ویدیوها است، یک شبکه اجتماعی نیز محسوب می‌شود. به زبان ساده‌تر باید مراقب فایل‌هایی که آپلود می‌کنید باشید و پروفایلتان را بررسی کنید تا بدانید دیگران چه اطلاعاتی در موردتان را می‌توانند ببینند.

همچنین می‌توانید خوراک فعالیت خود را نیز تنظیم کنید تا ویدیو‌هایی که لایک می‌کنید یا لیست پخشی که ذخیره کرده‌اید در خوراک نشان داده شود یا نه.

تنظیم تبلیغات:

تنظیمات مربوط به تبلیغات غیر فعال نمی‌شوند. فقط می‌توانید نوع تبلیغات را بر اساس سن، علایق، جنسیت و برخی اطلاعات دیگر تغییر دهید. به عبارت دیگر اگر تبلیغات را غیر فعال کنید، یک سری تبلیغات تصادفی برایتان به نمایش در خواهد آمد و همچنین مقدار تبلیغ‌هایی که خواهید دید نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر قصد دارید از شر این تبلیغات مزاحم راحت شوید، توصیه می‌کنیم از یک افزونه بلاک کننده تبلیغات استفاده کنید.

اطلاعاتی که دیگران از پروفایتان می‌بینند:

با توجه به میزان اطلاعاتی که در پروفایلتان وارد کرده‌اید، می‌توانید در آن تغییرات نیز ایجاد کنید. اگر اطلاعات کمی وارد کرده باشید ممکن است فقط اسم و تاریخ تولدتان (که می‌توان مخفی کرد) در پروفایل نمایش داده شود. در اینجا مهم‌ترین قسمت Shared endorsements (توصیه‌های به اشتراک گذاشته شده) است. اگر این قسمت فعال باشد، جستجوهای شما برای دیگر کاربران و شرکت‌های تبلیغاتی قابل مشاهده خواهد بود. این بخش باید به صورت پیشفرض غیر فعال باشد به همین علت چک کردن آن خالی از لطف نیست.

تصمیم گیری در مورد حریم خصوصی کاملا به عهده شما است و مطالبی ارائه شده تنها چند توصیه هستند. اینکه گزینه‌های بالا را فعال یا غیر فعال کنید همگی به خود شما بستگی دارد. مهم‌ترین نکته این است که نباید در مورد حریم خصوصی سهل انکاری کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)