Close up of a young woman working from home

با وجود تمامی تلاشهایی که برای برقراری تساوی جنسیتی صورت گرفته، هنوز هم در دنیایی زندگی می‌کنیم که زنان روزانه مورد انواع آزار و اذیت‌ها قرار می‌‎گیرند.

آمارها نشان می‌دهد که هر سال شصت و شش هزار زن و دختر به خاطر زن ستیزی به قتل می‌رسند. به عبارت دیگر، مسئله خشونت علیه زنان هنوز هم ریشه کن نشده و برای قربانیان آن خطرات بسیار شدید (و جانی) به همراه دارد.

این قبیل خشونت‌ها به زنان نشان می‌دهد که همیشه در خطر هستند و باید مراقب باشند. زنان هر وقت که مورد آزار و اذیت زبانی قرار می‌گیرند یا کسی در مسیر خانه مدام دنبال آنها است، تنها به یک چیز فکر می‌کنند، خطر! علاوه بر این، به خاطر اینکه ممکن است این قبیل آزار و اذیت‌ها در مکان‌های عمومی به جاهای باریک کشیده شود، همه زنان برای اجتناب از هر گونه جدالی استراتژی‌های خاص خود را دارند.

اما این ترس مختص مکان‌های عمومی نیست، بلکه زنان در فضای مجازی نیز نمی‌توانند آرامش داشته باشند. امروزه فضای مجازی به میدان جنگی تبدیل شده برای حمله به آزادی و قدرت زنان. زن بودن در دنیای مجازی یعنی همیشه احتمال آزار و اذیت هست؛ به خصوص زمانی که علاوه بر زن بودن، رنگین پوست بوده، عضو جامعه دگرباشان باشید (یا هر دو) وضعیت برای شما ناگوارتر خواهد بود.

طبق آمارهای منتشر شده از واحد اطلاعات اکونومیست، ۳۸% از زنان جهان، شخصا گزارش آزار و اذیت‌های اینترنتی را به واحدهای مربوطه اعلام کرده‌اند. این در حالی است که آمار برای دهه هفتادی‌ها و دهه شصتی ها به ۴۵% افزایش می‌یابد. این آمار با نظرسنجی منتشر شده توسط بنیاد وب جهان‌گستر همخوانی دارد. به گزارش این بنیاد، ۵۲% از زنان و دختران مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار می‌گیرند.

وقوع این اتفاقات از پشت صفحه نمایشگر، چیزی از اهمیت آن کم نمی‌کند. جعل هویت، تهمت زدن، تهدید به خشونت فیزیکی و جنسی، اشتراک گذاری بدون اجازه تصاویر خصوصی، همگی می‌توانند تاثیرات بسیار شدیدی بر آبرو و سلامت جسمی و روحی فرد بر جای بگذارند. چنین رفتارهایی می‌تواند منجر به اخراج قربانی از شغلش شده و به روابط اجتماعی او لطمه وارد کند.

حتی زمانی که تهدیدات آنلاین در واقعیت هرگز اجرایی نشوند، ترس از عملی شدن تهدیدات کافی است تا زنان به انزوا رو آورده و از حضور در فضای مجازی دوری کنند. با وجود فرصت‌های زیاد آن، بسیاری از دختران به مرور یاد می‌گیرند که اینترنت نیز محیط ترسناکی است.

از این رو زنان باید درست مثل دنیای واقعی، برای حفظ امنیت خود در فضای مجازی نیز استراتژی‌هایی را در نظر بگیرند. این کارها ممکن است شامل تغییر نام پروفایل، احتیاط در انتشار هر پست، خصوصی کردن حساب باشد. در برخی موارد اجتناب از برخی انجمن‌ها و موضوعات خاص یا دوری کامل از آن پلتفرم نیز انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.

اینترنت قدرتمندترین پلتفرمی است که فرصت برای اشتراک گذاری ایده‌ها و ساختن جامعه‌‌ای بزرگ محسوب می‌شود. اما زنان و دختران در اغلب مواقع به دلیل ترس از عواقب آزادی بیان، خود سانسوری کرده و سکوت پیشه می‌کنند. این انتخاب تهدیدی برای پیشرفت هر‌چه بیشتر عدالت جنسیتی است. زمانی که زنان در اینترنت محدوده کمتری دارند، در انتشار اخبار، نقشهای مدیریتی و مسائل سیاسی نیز نقش کمتری خواهند داشت.

بنابر نظرسنجی یونسکو، ۷۲% از روزنامه‌نگاران مورد آزار و اذیت اینترنتی واقع شده‌اند. در نظرسنجی دیگری مشخص شده که ۴۰% از زنان روزنامه‌نگار، به دلیل ترس از آزار و اذیت احتمالی، از تهیه گزارش در برخی جریانات خاص دوری می‌کنند. وقتی روزنامه‌نگاران مطرح از انجام کار خود اجتناب می‌کنند آیا می‌توان از دختران جوانی که قصد وارد شدن به این زمینه را دارند انتظار دیگری داشت؟ به مرور دنیا از شنیدن نظرات نسلهای بعدی محروم خواهد شد.

توقف یکباره زن ستیزی و تبعیض جنسیتی، که عامل اصلی چنین آزار و اذیت‌هایی هستند، امکان پذیر نیست. تنها کاری که می‌توان برای توقف این حملات انجام داد اصلاح فضای مجازی است که به زن ستیزی اجازه پیشرفت داده.

امروزه اختیار اینترنت در دست چند شرکت بزرگ است که تعداد آنها شاید از تعداد انگشتان دست هم کمتر باشد. زمانی که این شرکت‌ها در درک مسائل امنیتی زنان و پیاده‌سازی روشهای مناسب برای جلوگیری از آزار و اذیت‌های اینترنتی کم کاری می‌کنند، باید انتظار چنین آمارهای وحشتناکی را هم داشت.

بنیاد وب جهان گستر آزمایشگاه طراحی فناوری اطلاعات را بنیان گذاری کرده تا از این طریق شرکت‌ها، دولت‌ها و جوامع مدنی را دور هم جمع کند و محصولی ارائه دهد که بتواند بزرگترین چالش‌های تکنولوژی امروزه را برطرف سازد. در اولین قدم نیز مبارزه با خشونت جنسیتی در دستور کار این آزمایشگاه قرار دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)