هر از گاهی کودکان نیز مانند بزرگسالان، کمی بیشتر از زمان تعیین شده از تلفن همراهشان استفاده می‌کنند. ولی نمی‌توان کودکان را به خاطر این تمایلات سرزنش کرد، چرا که ما نیز در بیشتر اوقات همین رفتار را از خود بروز می‌دهیم. اما این مسئله زمانی جدی می‌شود که این تمایلات دیگر از حد و اندازه خارج شده و کمی بیشتر به بیش از اندازه تبدیل شده و سرگرمی به عادت تبدیل می‌گردد. تحقیقات جدید نشان داده که نیمی از والدین عقیده دارند کودکشان به موبایل یا تبلتش معتاد شده است. بدتر اینکه، یک سوم والدین گفتند که خودشان هم به تلفن همراهشان اعتیاد دارند.

علائم اعتیاد کودکان به صفحه نمایش :

• اصلی‌ترین علامت اعتیاد به صفحه نمایش، عدم تمایل کودک نسبت به انجام فعالیت‌های واقعی است. در موارد شدید، کودک از رو در رو شدن با افراد (اعضای خانواده یا دوستان) نیز اجتناب می‌کند و برقراری ارتباط از طریق پیام‌های دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهد.

• یکی دیگر از نشانه‌های خطرناک اعتیاد به صفحه نمایش در کودکان زمانی بروز می‌کند که پس از تعیین محدودیت برای کاهش مدت استفاده از تلفن همراه یا تبلت و کامپیوتر، رفتارهای پرخاشگرانه از کودک دیده شود. برای اینکه بتوانید پیش از عمیق‌تر شدن مشکل، به اعتیاد کودکتان پی ببرید، بهترین روش استفاده از اپلیکیشن‌های نظارتی (یا کنترلی) والدین است.

• یکی دیگر از نشانه‌های مهم آسیب زدن فعالیت‌های دیجیتالی به روابط فردی کودک با دوستان و اعضای خانواده می‌باشد. زندگی در دنیای مجازی می‌تواند زندگی اجتماعی کودک را دچار اختلال کند. با وجود اینکه مدت زمان استفاده از ابزارهای الکترونیکی جزو عوامل اصلی در اعتیاد به صفحه نمایش محسوب نمی‌شود اما باید هرچقدر کودک زمان بیشتری را صرف استفاده از ابزارهای الکترونیکی کند، احتمال بروز اعتیاد نیز افزایش می‌یابد.

در صورت مشاهده رفتار پرخاشگرانه کودک در برابر محدودیت‌ استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر چه باید کرد؟ در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:

۱. مهم‌ترین اصل، برقراری ارتباط با او است. ممکن است وقتی به کودکتان می‌گویید که در استفاده از تلفن همراه زیاده روی کرده در مقابل شما گارد بگیرد. حتما به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است اطلاعات فرزندتان در مورد دنیای مجازی، از اطلاعات شما خیلی بیشتر باشد. با این حال نباید او را در مدیریت زمان استفاده از لوازم الکترونیکی، کاملا آزاد بگذارید. کودکان دقیقا مثل دنیای واقعی در فضای مجازی هم به راهنمایی و توصیه‌های شما نیاز دارند. هر روز ساعاتی را به مکالمه با فرزندتان اختصاص دهید و هرگز این رابطه صمیمی را قطع نکنید. این تنها روشی است که بدون ایجاد حس لجبازی در کودک، می‌توانید در مورد توصیه‌های امنیتی و تجربیات شخصی خودتان در فضای مجازی، با او صحبت کنید.

۲. ایجاد حس اعتماد و درک متقابل بین شما و فرزندتان، یکی از اصول حیاتی در حفظ روابط صمیمی است. تنها در این صورت است که می‌توانید فرزندتان را از انجام کارهای نادرست بازدارید. روابط دیکتاتوری نتایج خوبی در پی ندارند و در نهایت ممکن است کودکتان را منزوی کند.

۳.  گرفتن وسیله از کودکانی که در استفاده از آن زیاده روی می‌کنند، باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود. بهتر است ابتدا با روشهای درست و معقول، برای او محدودیت استفاده تعیین کنید.

۴. از اپلیکیشن‌های کنترلی والدین استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها از فعالیت کودکان لاگ تهیه می‌کنند و همچنین می‌توان تعیین کرد که از چه برنامه‌ای به چه مدت استفاده شود.

۵. برای دوری کودکتان از تکنولوژی‌های نوین، برنامه ریزی کنید. مثلا چند روز به مسافرت در جای دوری بروید که آنتن دهی ضعیفی دارد. یا برای آخر هفته‌ها برنامه بچینید و به مسافرت بدون تلفن همراه بروید. اگر قصد پیاده‌ سازی چنین برنامه‌هایی را داشته باشید، بهتر است با در نظر گرفتن فعالیت‌های شاد و جذاب، کاری کنید که کودکتان سرگرم شده و به سمت وسایل الکترونیکی نرود.

سخن پایانی:

همیشه به خاطر داشته باشید که والدین الگوی اصلی فرزندان هستند. اگر خودتان هر دو دقیقه یکبار تلفن همراهتان را چک می‌کنید، یا همیشه در حال بازی کردن با آن هستید، انتظار نداشته باشید که فرزندتان طور دیگری رفتار کند. ابتدا باید نحوه استفاده خودتان را مدیریت کنید و خودتان را به یک الگوی مناسب تبدیل کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)