همانطور که می‌دانید، رمزهای عبور اولین لایه دفاعی ما در برابر حملات مجرمان سایبری محسوب می‌شود. بدون برخورداری از یک رمز قوی، هر هکری می‌تواند به حساب‌ شبکه‌اجتماعی، ایمیل شخصی و … دسترسی پیدا کند. به همین علت، باید به کودکان خود نحوه مراقبت از رمزهایشان را نیز آموزش داد.

تحقیقات نشان داده که کودکان تمایل شدیدی به اشتراک گذاری همه چیز دارند، حتی رمزها! برای مثال در تحقیقاتی که توسط دفتر سلامت اینترنتی استرالیا بر روی سه هزار کودک ۸ تا ۱۷ سال صورت گرفته، ۱۷% از آنها رمز خود را به دوستانشان ارسال کرده‌اند. سن عامل مهمی در تمایل به اشتراک گذاری رمز محسوب می‌شود، کودکان کم سن و سال راحت‌تر رمزشان را برای دیگران ارسال می‌کنند، در حالی که نوجوانان در این باره از شک و تردید بیشتری برخوردار هستند و به ندرت رمزشان را به کسی می‌دهند. نکته جالبی که در این تحقیقات مشخص شد این بود که دختران بیشتر رمز خود را به دیگران ارسال کرده‌بودند (بیشتر به دوستانشان). اما در مورد پسران این اتفاق کمتر رخ داده و بیشتر رمزها به والدین داده ‌شده بود. در بین پسران، سن ۱۲ سالگی با ۲۱% اشتراک گذاری رمز، خطرناکترین سن بود. این در حالی است که میزان اشتراک گذاری رمز در بین دختران بین ۱۱ تا ۱۵ سال بین ۲۴ تا ۲۶% است.

همچنین در این تحقیقات مشخص شد که ۲۵% از کودکان، پیامهایی از افراد ناآشنا دریافت می‌کردند و ۲۰% از آنها نیز مورد زورگویی واقع شده‌اند. با توجه به نکات اشاره شده، می‌توان به اهمیت آموزش رفتارهای سالم در مدیریت رمز به کودکان، پی برد.

باید به کودکان یاد داد تا نه تنها در دنیای واقعی، بلکه در فضای مجازی نیز به افراد نا آشنا اعتماد نکنند:

اول باید تعریف فرد نا آشنا را از کودکتان جویا شوید! با دقت به همه حرفها و توضیحاتش گوش دهید و سپس برایش شرح دهید که چرا نباید به آنها اعتماد کرد. به کودک خود بگویید که همه غریبه‌ها بد نیستند اما در بین آنها افراد بدی وجود دارند که باید از آنها دوری کرد. در نهایت نیز باید روی این نکته تاکید کنید که هرگز اطلاعات شخصی مثل رمز، شماره تلفن، آدرس محل سکونت یا تحصیل و … را با افراد غریبه در میان نگذارند.

برای فرزندتان توضیح دهید که فضای مجازی نیز همانند دنیای واقعی است و باید قوانین مربوط به افراد غریبه را در آن رعایت کند. امروزه کودکان زیادی نسبت به بازی‌های رایانه‌ای آنلاین تمایل پیدا کرده‌اند و در آن با افراد مختلفی ملاقات می‌کنند. ممکن است در این بین با هم تیمی‌هایش دوست شود، به خصوص زمانی که بیش از یکبار با او بازی کرده باشد. به کودک خود یاد دهید که صرفا به خاطر اینکه طرف مقابلش صمیمی برخورد می‌کند، او را دوست خود تلقی نکند و به تحت هیچ شرایطی به او اعتماد نکند.

به کودکانتان یاد دهید که از انتشار اطلاعات خصوصی خود در شبکه‌های اجتماعی هم دوری کنند. امروزه حتی کودکان ۴-۵ ساله هم صفحه اینستاگرام دارند و به انتشار تصاویر، ویدیو و حال و هوای خود در این صفحات تمایل شدیدی نشان می‌دهند. با این حال باید برایشان توضیح دهید که چرا نباید اطلاعات شخصی خودشان از جمله شماره تلفن، نام واقعی و آدرس محل سکونت خود را در فضای مجازی یا با دوستان و فالووری‌های آنلاینشان به اشتراک گذارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)