در بحبوحه مذاکرات احیای برجام وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که اف بی آی تلاش یکی از دستگاههای اطلاعاتی ایران برای ربودن مسیح علی نژاد از خاک آمریکا را خنثی کرده است.

بنابر اعلام دادگستری چهار نفر به نام های علیرضا فراهانی،امید نوری،محمود خاضعین و کیا صادقی برای توطئه ربودن علی نژاد متهم هستند.

در پی انتشار این بیانیه چند نهاد صنفی روزنامه نگاری و انجمن قلم آمریکا این توطئه را «نفرت برانگیز» خوانده و محکوم کردند.

دستگاه های اطلاعاتی ج.ا هنوز واکنشی نسبت به این بیانیه نداشته اند.

با توجه به یک طرفه بودن ادعای مطرح شده و موضع وزارت خارجه ایران درباره «اتهام توطئه ماموران جمهوری اسلامی ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد که آن را “مضحک و بی‌پایه” خوانده و گفته “ارزش پاسخگویی ندارد.”، هنوز به طور قطع نمی توان صحت و سقم اطلاعات منتشر شده در این بیانیه را تایید کرد.

هم زمانی انتشار این بیانیه با مذاکرات احیای برجام نیز ممکن است بر این مطلب صحه بگذارد که کارکرد چنین فضاسازی از جنبه حقوق بشری و گرفتن امتیاز از طرف ایرانی بعید نیست.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، چهارشنبه در توئیتی با اشاره به این‌که ایالات متحده همچنان مایل به دیپلماسی برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای موسوم به برجام است، تاکید کرد که آمریکا در دفاع از شهروندان خود و افشای نقض حقوق بشر در ایران دریغ نخواهد کرد.[۱]

مسیح علی نژاد در گفتگو با تلویزیون ایران انترنشنال از توصیه ها وتلاش های چندباره اف بی آی برای مراقبت از جان او و تغییر محل زندگی اش به «خانه امنSAFE HOUSE- » خبر داده.[۲]

مسیح صراحتا عنوان کرده که به درخواست اف بی آی حق خروج از کشور را ندارد و از سرویس های امنیتی خواسته که از او به عنوان شهروند آمریکا محافظت کنند تا بلایی که سر روح الله زم آمده سر او نیاد.

اما این اقدام از سوی دستگاههای اطلاعاتی کشور کمی عجیب به نظر می رسد. ربودن شهروند یک کشور دیگر تبعات و هزینه های زیادی برای جمهوری اسلامی به همراه دارد و نیروهای اطلاعاتی بعید است چنین تبعاتی را برای حاکمیت پذیرا باشند. زیرا زم مانند علی نژاد شهروند کشور دیگری نبوده و بنا گفته وزارت امورخارجه فرانسه «دارای پناهندگی فرانسه بوده و اجازه اقامت در این کشور را داشته اما شهروند فرانسه نبوده است[۳]»

از این رو، ربایش او تبعات حقوقی بالایی برای جمهوری اسلامی به همراه نداشت. این مسئله در مورد جمشید شارمهد نیز صادق است.

مسیح علی نژاد اما دارای پاسپورت آمریکایی است یعنی دارای تابعیت آمریکایی می باشد. بنابراین هرگونه اقدام علیه علی نژاد اقدام علیه یک شهروند آمریکایی صورت میگیرد و ممکن است تبعات حقوقی و حتی فراحقوقی زیادی گریبان ایران را بگیرد با این شرایط اقدام دستگاههای اطلاعاتی خلاف منافع ملی حاکمیت تعریف می شود و بعید است چنین اقدامی از سوی آنان بدون در نظر گرفتن چنین مسائلی شکل گرفته باشد.

 

 

[۱] رادیو فردا- رابرت مالی: تلاش‌های حکومت ایران برای ربودن روزنامه‌نگاران و مخالفان را محکوم می‌کنیم/ تیر ۲۴, ۱۴۰۰

[۲] تلویزیون ایران اینترنشنال- گفت‌‌‌وگوی اختصاصی ایران اینترنشنال با مسایح علی‌نژاد درباره توطئه دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای ربودن او در آمریکا

[۳] خبرگزاری ایسنا- واکنش وزارت خارجه فرانسه به بازداشت روح‌الله زم/ چهارشنبه  ۲۴ مهر ۱۳۹۸

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)