رئیس جدید قوه قضائیه چه پله‌هایی را تاکنون طی کرده است؟

غلامحسین محسنی اژه ای در سال ۱۳۳۵ در اژیه از توابع بخش جلگه استان اصفهان به دنیا آمد. وی از درس خواندگان مدرسه حقانی است و با بسیاری از چهره‌های ناقض حقوق بشر در ایران همدوره و همکلاس بود.

وی در پست هایی مثل دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل به حکومت خدمت کرده است.

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۹۰، تعداد ۳۲ نفر از مقامات حکومتی ایران از جمله غلامحسین محسنی اژه ای را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، مورد تحریم قرار داد و از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد. [قتل ۶ تا ۹ هزار جوان ایرانی بدست رئیسی، نیری و اژه‌ای در دهه شصت]

اژه ای در لیست تحریم

وزارت خزانه داری ایالات متحده  در ۷ مهر ۸۹ محسنی اژه ای را به دلیل نقض جدی حقوق بشر تحریم کرد. در بیانیه این وزارتخانه به مشارکت وی در «سرکوب‌های پس از انتخابات» اشاره شده است. براساس این تحریم ها، دارایی های احتمالی غلامحسین محسنی اژه ای در ‌آمریکا توقیف و از ورود او به این کشور جلوگیری می شود. هم چنین شهروندان ایالات متحده حق هیچگونه معامله‌ای با او را نخواهند داشت.

محسنی اژه ای بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، در زمان تصدی وزارت اطلاعات پس از انتخابات ۱۳۸۸، مأموران اطلاعاتی تحت امر او مسئول بازداشت، شکنجه، و گرفتن اعترافات اجباری از صدها فعال، روزنامه نگار، مخالف و سیاستمدار بودند. همچنین در جریان ضرب وشتم زندانیان بند ۳۵۰ در فروردین ۱۳۹۳ سخنگوی دستگاه قضایی بود. او علاوه بر تکذیب وقایع رخ داده در زندان اوین. و حمایت از مأموران زندان، زندانیان و خانواده‌های آنان را تهدید کرد. او هم زندانیان و هم خانواده‌های آنها را تهدید کرد. که به دلیل اطلاع رسانی در باره این خبر برای آنان پرونده سازی خواهد شد. در بیانیه اتحادیه اروپا او متهم به امضای چندین حکم  اعدام شده است.

علی یونسی؛ فوبیای موساد یا ترکیدن حباب دستگاه اطلاعات؟

درمورد وضعیت آشفته نهادهای امنیتی خامنه ای بیشتر بخوانید

اعتراف یونسی به وضعیت امنیتی کشور

چرا گوشخوار؟

یکی از وقایع خنده دار در مورد غلامحسین اژه‌ ای گوش گاز گرفتن او بود. که او را به گوشخوار معروف کرده است. این زمانی بود که او در کسوت رئیس دادگاه ویژه روحانیت مشغول به کار بود. با عیسی سحرخیز که در  آن زمان به اصطلاح نماینده مدیران مطبوعات درهیئت نظارت بر مطبوعات بود، درگیر می شود. او اقدام به پرتاب قندان به سمت سحرخیز کرد وسپس شانه راست او را گاز گرفت!

اکبر گنجی از او به عنوان یکی از افراد مرتبط با قتل پیروز دوانی و قتل‌های زنجیره‌ای یاد کرد. پیروز دوانی یک فعال سیاسی چپگرا بود که در جریان قتل‌های زنجیره‌‌ای در سال ۷۷ به قتل رسید.

وزارت اطلاعات

غلامحسین اژه ای در مرداد ۸۴ به عنوان وزیر اطلاعات محمود  احمدی نژاد گماشته شد. در سه مرداد ۸۸ چند روز پس از درگیری لفظی اژه ای و چند وزیر دیگر با محمود احمدی نژاد در جلسه هیئت دولت بر سر برکناری رحیم مشاعی، اژه ای نیز بر کنار شد.

محسنی اژه‌ای در سال ۹۳ با حکم صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، معاون اول قوه قضاییه شد و در سال‌های گذشته بیشتر به عنوان سخنگوی قوه قضائیه شناخته شده است.

او از سال ۹۰ در فهرست مقامات تحریم‌شده ایران به دست اتحادیه اروپا قرار دارد.

دو رئیس قوه در لیست تحریم!

خامنه ای  در حکم خود محسنی اژه‌ای را دارای «سابقه‌ درخشان در امر قضا» معرفی کرد.

محسنی اژه ای بعد از کاندیدا شدن ابراهیم رئیسی برای ریاست جمهوری همواره به عنوان یکی از چهره‌های مطرح به عنوان جانشینی رئیسی شد.

نکته قابل توجه آن است که الان دو عنصر در رأس قوای سه گانه حکومت ولایت فقیه قرار دارند که دو نفرشان در لیست تحریم‌های اروپا و آمریکا هستند. هم ابراهیم رئیسی و هم جانشین اش محسنی اژه ای در لیست‌تحریم های حقوق بشری امریکا و اروپا قرار دارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)