سخنان اخیر رهبر حکومت اسلامی در باره ظلم شورای نگهبان (ش.ن)به بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰(ا.ر.۱۴۰۰)  از سوی بسیاری از ناظران به تمایل وی برای بازگشت ” علی لاریجانی ”  به صحنه انتخابات تعبیر شد .

موضعگیری سایت خبری ” فارس ”  نزدیک به سپاه پاسداران در حمایت از تصمیم شورای نگهبان عملا در مقابله با تمایل ” خامنه ای ” برای تایید صلاحیت ” لاریجانی ” بود.

بعد از سخنان رهبر ج.ا. مبنی بر ظلم به بعضی نامزدها ، عباسعلی کدخدایی به این شکل ابراز نظر کرد :

«فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی فصل الخطاب است و حکم ایشان لازم الاتباع. شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی باشد به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران با این تیتر با موضوع تشکیک در تصمیصم شورای نگهبان در رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات برخورد کرد

هجمه و خدشه خنّاسان به شورای نگهبان پذیرفتنی نیست/ تاختن رد صلاحیت‌شدگان به نهادهای انقلابی

هر چند که در متن گزارش حساب ” خامنه ای ” را از  منتقدین (ش.ن) یعنی خناسان  جدا کرد .

“فارس”، احتمال بررسی مجدد صلاحیت بعضی از نامزدهای  (ا.ر.۱۴۰۰) را باعث ناامیدی دوستداران انقلاب دانست .

خبرگزاری  فارس : “با این حال توئیت آقای کدخدایی زمینه هجمه به شورای نگهبان را فراهم نمود و باعث تعجب دوست‌ داران انقلاب و شورای نگهبان شد”  با توجه به نقل قول های بالا از ” خامنه ای ” ، ” شورای نگهبان ” و خبر گزاری پارس براحتی می توان تمایل خامنه ای به تجدید نظر ، سر در گمی ش.ن . و مخالفت خبرگزاری فارس را در ارتباط با این موضوع مشاهده کرد . موضوع این نوشته نیز بررسی اختلاف و انشقاق احتمالی میان بخشی از سپاه و خامنه ای در موضوع تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است .

آیا میان  ” خامنه ای ” و ” سپاه ” بر سر رئیس جمهور آینده اختلاف هست ؟

در تحلیل سر درگمی میان نیروهای خودی و بسیار نزدیک به سپاه و خامنه ای دو نظرعمده وجود داشت :

 الف : خامنه ای این موضوع را برای دلجویی از ” لاریجانی ” ابراز کرده و تغییری درتعداد افراد تایید صلاحیت شده بوجود نمی آید . این تحلیل مبتنی بر توهم توطئه است وگویا رهبر ج.ا. خواسته مخاطبان خود را فریب دهد  و شاید هم  درست باشد 

ب: اختلافی میان سپاه و بیت ، این دو نهاد پر قدرت ، بر موضوع عدم تایید صلاحیت ” لاریجانی ” وجود داشته است . در این نوشته و با توجه به اهمیت احتمال  وجود اختلاف میان سپاه و خامنه ای  احتمال دوم مورد بررسی قرار می گیرد .

منشاء اختلاف احتمالی میان سپاه و بیت بر سر چیست ؟

بنظر میرسد که بسیاری از مسائل با  انتشار نوار ” محمد جواد ظریف شروع شد ، در آن اقدام بیش از انکه اصلاح طلبان ضربه بخورند ، سپاه در نزد افکار عمومی بی آبرو شد ، اعلام رسمی استفاده از هواپیماهای مسافری برای مقاصد نظامی توسط سپاه ، اعلام رسمی تلاش سپاه برای لاپوشانی حمله موشکی به هواپیمای اوکرایینی و….سپاه پاسداران را بشدت زیر ضربه برد و همانطور که در مقاله ای به این موضوع اشاره شد ، چنین اقدامی نمی توانسته بدون بیطرفی مثبت خامنه ای ( برای زیر ضرب قراردادن سپاه و اصلاح طلبان ) صورت گرفته باشد . دراین حالت خامنه ای  ، از سپاه ، از اشتباهات فاحش این ارگان پر نفوذ که منجر به ترورها و خرابکاری های اخیردر کشور شده بشدت ناراضی و از یکه تار بودن آن نیز نگران است .

” خامنه ای ” خواهان نزدیکی بیشتر به ” راست سنتی ” است :

“خامنه ای از سوی دیگر پیوندهایی قوی  با جناح راست سنتی ( موتلفه ، بازار ، مراجع دینی و مدرسان حوزه های علمیه و بخصوص لاریجانی ها دارد ) شکی نیست که نیروهای موسوم به  راست سنتی نسبت به سپاه پاسداران در سر دادن شعارهای انقلابی (اسلامی ) و پوپولیستی ، ظرفیت کمتری داشته و اساسا و اهل انقلاب و شر وشور نیستند ، از سوی دیگر وابستگی نیروهای راست سنتی به جمهوری اسلامی بعنوان یک نظام و ساختار حکومتگر ، بیشتر مذهبی و نه سیاسی است و کارکرد آنها در حکومت بیشتر بوروکراتیک است و بقول معروف ماست خود را می خورند و زمینه اینکه روزی در مقابل ” خامنه ای ” و بیت بایستند بسیار کم است .

منشاء نگرانی ” خامنه ای ” و ” راست سنتی ”  چیست ؟

بعد از  شورش احمدی نژاد بر علیه خامنه ای ، وی اکنون اعتماد کمتری به گرایشات معروف به عدالت طلب و انقلابی و… دارد و بر همین اساس  و بطور طبیعی انتخاب ” خامنه ای ”  باید فردی از میان گرایش راست سنتی باشد . اما چرا ” سپاه ” بعنوان عنصر حکومتگر مورد اعتماد خامنه ای نیست ؟ چرا خامنه ای نمی خواهد که سپاه  اخرین  منبع اصلی قدرت  یعنی ریاست جمهوری را هم  بر عهده بگیرد ؟ چرا حسن دهقان که بسیاری وی را بدور از بند وبستها وباند بازی و زندگی اشرافی میدانند ، از همان اول حذف شد ؟ چرا سعید محمد که مدعی سر دادن شعارهای انقلابی است ، مورد پسند قرار نگرفت ؟

جواب به این پرسش بسیار مشکل نیست و آن اینکه : منشاء قدرت ” سپاه ” از کجاست ، قدرت را اگر امکان اعمال اراده برای دستیابی به اهداف و وادار کردن دیگر عوامل صحنه به تابعیت از خود برای دستیابی به  قدرت فرض کنیم ، ” سپاه ” اکنون اگر نگوییم قدرتی بیشتر از روحانیت ولایی و بیت و خامنه ای ، قدرتی همسنگ با آن را داراست . بقول معروف قدرت ” سپاه ” از لوله تفنگ بر میخیزد و از نظر سخت افزاری هیچ نیازی به هیچکدام از دیگر عوامل قدرت در عرصه سیاسی ایران  را ندارد . نتیجه اینکه در پاسخ به سئوال منشاء قدرت سپاه از کجاست ، همانطور که چند سال پیش گفته بودیم ، از لوله تفنگ ؛ از اقتداری است که سازمان و تشکیلات چند صد هزار نفری و بسیج برای وی بوجود آورده است . اما از آنجایی که سپاه نه یک سازمان مافیایی و جنایتکار که اساسا  تشکیلاتی سیاسی – ایدئولوژیک است ، بدون داشتن یک ایدئوئولوژی منسجم ، مهاجم و دارای اهداف بلند مدت اجتماعی ، امکان پا گرفتن و پیدا کردن قدرتی در این حد را نداشت . چشم اسفندیار تشکیلات معظم و پر قدرتی مانند سپاه دقیقا از ایدئولوژی حاکم بر آن منشاء میگیرد و آن اینکه مغز متفکر ایدئولوژی حاکم بر سپاه ، روحانیت شیعه است که خود مانند عجوزه هزار داماد  تا کنون و از زمان پیدایش خود ، دهها و صدها شخصیت سیاسی- اجتماعی ، خاندان های سلطنتی و تشکل های سیاسی را با خود به حجله برده و نهایتا در راه کامگیری خود از قدرت ، فدا کرده است . ” سپاه ” نیز این حقیقت را می داند که روحانیت در شرایطی مفروض ممکنست به فکر  حذف کامل سپاه از صحنه سیاست در ایران و محصور کردن این ارگان با نفوذ در محدوده پادگانها باشد .

از دیگر سو نگرانی خامنه ای از سپاه دقیقا از موضوع منشاء قدرت این نهاد است ، سپاه از نظر سخت افزاری هیچ نیازی به روحانیت ، ارتش و نیروی انتظامی نداشته که حتی میتواند ارتش و نیروی انتظامی را در خود مستحیل کند . بسیاری از طلبه های جوان نیز در دانشگاهای سپاه درس خوانده و مشق سیاست کرد ه اند .

بعد از “خامنه ای ” ”  رویکرد آینده ” سپاه ” ملی گرایی افراطی خواهد بود .

در نظر داشته باشیم نیاز سپاه به روحانیت نرم افزاری و باصطلاح ایدئولوژیک است و بقول معروف ریش سپاهی ها ، بی ریشه است و در ناامیدی از روحانیت ، ممکنست به اتخاذ سیاست ملی گرایی افراطی انقلابی روی بیاورد که در آنصورت و در فقدان ” خامنه ای ”  رو در روی  بیت او متشکل از دهها نهاد اقتصای – سیاسی  خواهد ایستاد .

در چنین چشم اندازی بهترین فرد برای آینده سپاه ” ابراهیم رئیسی ” است ، وی یک مرجع عالیقدر روحانی نیست و در سلسله مراتب روحانیت اصلا جایگاهی ندارد ، وی در مقابل سپاه ضعیف النفس بحساب می اید  و اهل شعارهای انقلابی و عدالت محور ومبارزه با نابرابری و … است .  زاکانی و محسن رضایی اساسا در میان رای دهندگان و طرفدراران نظام از اقبالی در حد یک رئیس جمهور برخوردار نیستند اما ” ابراهیم رییسی ” روحانی است ، عدالت محور و اهل سر دادن شعارهای انقلابی ، در سخنوری ضعیف ، دارای گذشته ای سیاه و نهایتا در مقابل ” سپاه ” ضعیف النفس و گوش بفرمان خواهد بود .

” خامنه ای ” از روزی میترسد که یک روحانی ضعیف مانند ” رییسی ” رییس جمهور و حتی نامزد رهبری حکومت شده ، و با اطاعت از  سپاه ، در دوره فقدان ” خامنه ای ” بیت وی و روحانیون نزدیک به او از صحنه قدرت حذف و زمینه بوجود آمدن انشقاق در درون نظام مطرح شود .! در حالتی که افرادی مانند ” علی لاریجانی ”  در مقابل سپاه ، قادر به ارائه بازی های سیاسی ، یارگیری های اجتماعی بوده و می توانند از مطلق العنان بودن سپاه جلوگیری کنند . حتی ” سعید جلیلی  هم قدرت ” لاریجانی ” را در سیاست بازی و مانور دادن ندارد و می تواند به غلام حلقه بگوش سپاه تبدیل شود.

سپاه در قامت رییسی ، سیاستمدار، رییس جمهور و حتی نامزد رهبری  گوش بقرمان ، مطیع و بدون داشتن قدرت بسیج در میان مردم و حوزه و روحانیت را می بیند . هیچکئام از دیگر نامزدهای انتخابات آتی ، این ویژگی ها را برای تامین و تامین مقاصد  سپاه به اندازه ” ابراهیم رییسی ” را ندارند . انتخاب اصلح برای خامنه ای ” علی لاریجانی ”  بود که در مقابل سپاه قدرت مانور دارد ، به حوزه و روحانیت نزدیک است و احتمال مخالفتش با بیت خامنهای بسیار کمتر از سپاه و ابراهیم رییسی است و البته نهایتا  از عهده تایید صلاحیت وی برنیامدخامنه ای بعد از حذف ” لاریجانی ” بنظر میرسد اکنون بیشتر به  “سعید جلیلی ”  متمایل باشد  .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)