وزات کشور دولت روحانی به تازگی اعلام کرده، «کمیته رصد نارضایتی‌های عمومی» یا به اختصار «کمیته رصد» را تشکیل داده است، «کمیته رصد» چیست و به چه منظوری تشکیل شده است؟

بدون شک اعتراضات آبان ۱۳۹۸، نقطه کیفی در بحث اعتراضات و مطالبات مردم ایران علیه حکومت ولایت فقیه بود، اعتراضاتی که در بلوغ حرکت‌‌های کوچکتر، اما پرتکثر پیش از خود، در تمامی شهرهای کشور به کیفیتی غیرقابل انکار بالغ شد.

هر چند این اعتراضات به یمن سرکوب خونین سپاه، موقتا خاموش و متعاقب شیوع کرونا، تحت تاثیر قرار گرفت، اما در بررسی و تبیین قانونمند و جریان‌وار این پدیده به هیچ عنوان نمی‌‌توان انگاشت که اعتراضات مردم ایران علیه حکومت تمام شده است.

شیوع کرونا عامل فروکش‌کردن مقطعی اعتراضات

شیوع کرونا که اصلی‌ترین خصیصه‌اش خانه‌نشین‌کردن مردم بود را می‌توان مطلوب ولایت فقیه نامید وقتی که کف خیابان به دلیل کرونا خالی از شهروندان شد، در سایه ویروس شومی که قربانیانش را از بین اجتماعات که اصلی‌ترین نمود اعتراضات ضدحکومتی بود، می‌گرفت.

ساده‌تر بیان کنیم، ویروس کرونا در شرایطی که اعتراضات مردمی به لحاظ زمانبندی، کمیت و کیفیت داشت به اوج خود می‌رسید، به کمک حکومت دیکتاتورمآب ایران رسید.

اما علیرغم تمامی این شرایط، اعتراضات مردمی در ایران آنچنان که به هیچ برسد، نرسید و نه تنها فروکش نکرد، بلکه ادامه پیدا کرد.

در تبیین چرایی آن نیز می‌توان یک دلیل ساده و عمومی را عنوان کرد، حکومت ایران به هیچ یک از مطالبات شهروند ایرانی اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… پاسخ نداده و نمی‌تواند بدهد. این امر برهان محکمی بود تا استمرار اعتراضات را ولو با وجود پاندمی کرونا تضمین کند.

اکنون واکسیناسیون عمومی در جهان به پیش می‌رود و چشم‌انداز غلبه بر پاندمی روشن‌تر به نظر می‌رسد، با وجود اینکه حکومت ولایت فقیه بر خلاف دیگر کشورهای جهان قدم مثمرثمری در رابطه با واکسیناسیون عمومی برنداشته است، اما مهار جهانی کرونا و درصد بالای ابتلاء که در نهایت به ایمنی گله‌ای منجر خواهد شد، قطعا ایران را نیز به پایان پاندمی رهنمون خواهد کرد، هر چند با مرگ‌ومیر فراوان.

پایان کرونا و شروع مصیبت حکومت

با پایان‌یافتن پاندمی، تضادهای حل‌ناشده‌ی مذکور شهروند ایرانی سر باز خواهد کرد و در قالب اعتراضات با کمیت و کیفیت بیشتر جلوه‌گر خواهد شد، این امری‌ست که ترس و نگرانی خامنه‌ای و حکومتش را برمی‌انگیزد که به پاندمی کرونا به چشم نعمت نگاه می‌کرد.

بنا بر این داده‌ها، حکومت و متفکران ولایی! آن باید چاره‌ای بیندیشند تا در هنگامی که پاندمی کرونا مهار می‌شود، با اعتراضات بسیار گسترش‌یابنده‌تر از قبل چه باید کرد؟

سرکوب عریان مانند آنچه در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ شاهد آن بودیم راهکار نهایی و البته بسیار هزینه‌بر برای حکومت است، چرا که در فقدان حل ریشه‌ای مسائل مردم، اعتراضات چون موجی سهمگین‌تر باز خواهند گشت.

اما راهکار ساده‌تر برای حکومت ولایت فقیه، مدیریت این اعتراضات است، از این زاویه است که حکومت توسط وزارت کشور دولت منصوبش، اقدام به تاسیس «کمیته رصد» با حضور و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کرده است.

«کمیته رصد نارضایتی‌های عمومی» یا به اختصار «کمیته رصد» برای رصدکردن اعتراضات اقشار مختلف شهروندان ایرانی، تا با نفوذ، مدیریت، مهندسی، تهدید، سرکوب و یا حتی تطمیع برخی در میان اعتراضات، از گسترش دامنه‌ی آن جلوگیری و ممانعت شود.

ضرورت تشکیل «کمیته رصد»

تشکیل «کمیته رصد» آنجا ضرورت حیاتی‌تر برای حکومت پیدا می‌کند که دریافته است اعتراضات مردمی در سال‌‌های اخیر و در توالی، ساز‌مان‌یافته‌تر، متشکل‌تر و منسجم‌تر شده‌اند.

در فقدان انسجام و تشکل اعتراضات صنفی و معیشتی، نفوذ و از هم‌پاشاندن اعتراضات برای حکومت‌گران، کاری بسیار سهل خواهد بود، اما تشکل‌یافتگی پدیده‌ای است که خواب را از چشمان حکومت‌گران می‌رباید.

خامنه‌ای در سخنرانی خود بعد از اعتراضات دی ۱۳۹۶، در این مورد صراحت را چاشنی کلامش کرد وقتی که خطاب به «مسئولین انتظامی، امنیتی، سپاه و بسیج» حکومتش اعلام کرد «آن جوانی یا نوجوانی که تحت تاثیر… یه شبکه اجتماعی… یک حرکتی می‌کند یا یک کلمه حرف می‌زند، با آن کسی که با دستگاه‌های سازمان‌یافته مرتبط است.. فرق دارد، اینها را یک‌جور به حساب» نیاورید.

همچنین بعد از اعتراضات خونین آبان ۱۳۹۸ خامنه‌ای بر سازمان‌یافتگی و تشکل معترضان اشاره کرد که «… به ندرت ممکن است کسانی باشند که فقط صرف هیجان اینها را کشانده باشد…»

حال وقتی پایان کرونا در چشم‌انداز باشد، هر چند دور، وقتی مشکلات مردم بر سر جایش باقی است، حکومت مجبور می‌شود دست به تاسیس «کمیته رصد» بزند و در تبیین چرایی آن توسط حسین ذوالفقاری؛ معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور دولت روحانی، که خبر تشکیل این کمیته را بیرونی کرده، اعلام کند «با توجه به مسئله مشکلات اقتصادی و کرونا… و مجموعه فضای داخلی و تهدیدات خارجی، تامین امنیت کشور» [بخوانید امنیت حکومت] بیش از همیشه اهمیت دارد.

اما به نظر می‌رسد دیگر برای تشکیل این کمیته دیر شده است، هنگامی می‌شد این چاره را برای حکومت اندیشید که مطالبات مردمی از جنبه اقتصادی به جنبه سیاسی، یعنی نفی تمامیت حکومت ولایت فقیه تبدیل نشده باشد. شعار کلیدی و محوری «مرگ بر خامنه‌ای» نقطه عطف کیفی عبور از این مرز در اعتراضات سالیان اخیر بوده است.

حال بحث فقط بر سر زمان است که مردم ایران در چه زمانی بر حکومت ولایت فقیه غلبه پیدا خواهند کرد نه بر سر چگونگی ادامه حیات ولایت فقیه.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)