انیسه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده در بیانیه‌ای خطاب به سازمان ملل، “با تاکید بر این که فاجعه عظیم انسانی برای زنان وکودکان خردسال که در فلسطین اشغالی در سالیان طولانی رخ داده است هم اکنون به اوج خود رسیده وجنایت هولناکی در حال وقوع است” رفتار رژیم آپارتاید اسرائیل در قبال زنان وکودک فلسطینی را نقد کرده است، این در حالی است که رژیم جمهوری اسلامی همواره حملات وحشیانه‌ای به بلوچستان انجام داده است ومی‌دهد وکودکان بلوچ بخش بزرگی از قربانیان این حملات هستند.

جمهوری اسلامی که سال‌ها با ادعای دفاع از حقوق بشر با دخالت در امور کشورهای همسایه، نقش پررنگی در به‌آشوب‌کشاندن وضعیت سرزمین‌های آشغالی وجنگ‌زده در غرب آسیا را دارد، رفتار اسرائیل در خصوص کودک‌کشی را نقد می‌کند. طنز تلخ ماجرا آن‌جا است که تنها پس از دو روز از بیانه «انیسه خزعلی» رژیم جمهوری اسلامی ایران با شدت بیش‌تری به سرکوب، بازداشت وضرب‌و‌شتم کودکان ونوجوانان بلوچ مشغول شده است.

شکی نیست که آن‌چه در غزه اتفاق می‌افتد وکشتار کودکان مغایر با قوانین بین‌المللی به ویژه ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودکان و جنایت علیه بشریت است، اما حمایت جمهوری اسلامی از کودکان مظلوم فلسطینی، با وجود گزارش‌های متعدد دیده‌بان حقوق بشر در گزارشات خود مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران، که پشت نقاب حمایت از حقوق کودکان فلسطینی پنهان شده است و با وجود مواضع صریح در مورد اقدامات جنایتکارانه و ضدحقوق‌بشری اسرائیل، سرکوب و کشتار سیستماتیک مردم بلوچ را در دستور کار خود قرار داده است.

شلیک مستقیم با اسلحه‌های مرگبار، تک‌تیرانداران، شلیک توسط بالگردان، ضربه با باتوم، شوکر برقی، کتک‌زدن تا سرحد مرگ، الگویی کشنده از قدرت نظامی جمهوری اسلامی در بلوچستان به عنوان وسیله‌ای مشروع برای نابودی مردم بلوچ است. در این میان چندین کودک در پرونده جنایات جمهوری اسلامی در بلوچستان ثبت شده است، امیرمحمد میرشکار کودک دو ساله‌ای است که با شلیک مستقیم نیروهای نظامی در جلوی درب خانه‌اش در زاهدان کشته شد. هستی ناروئی، دیگر قربانی کودک بلوچ است که در جمعه خونین زاهدان در جریان حمله وشلیک به سمت معترض‌ها توسط نیروهای حکومتی، بر اثر ضربه به سر و استنشاق گازهای سمی اشک‌آور کشته شد. مونا نقیبی، در سراوان، درحالیکه به‌همراه خواهر بزرگترش مریم درحال رفتن به مدرسه بود تیر می‌خورد، دستش رها می‌شود وبه زمین می‌افتد. جابر شیروزهی، امید سارانی، سدیس کاشانی، محمد رخشانی، یاسر شاهوزهی، امید نارویی، عادل کوچک‌زهی، جواد پوشه، سامر هاشمزهی، یاسر بهادرزهی، مبین میرکازهی، علی براهویی، پارمیس همنوا، محمد اقبال نائب‌زهی(شهنوازی) از دیگر کودکان بلوچی هستند که در راه مسجد، خانه، مدرسه، خیابان، با شلیک مستقیم، شلیک از پشت سر، وبا ضربات باتوم کشته شده‌اند.

ماموران سرکوب جمهوری اسلامی ایران، هم‌چنان در سی‌و‌ششمین جمعه اعتراضی در زاهدان، کودکان زیادی را بازداشت کردند که هیچ خبری درباره وضعیت کودکان پس از بازداشت منتشر نشده است. جان این کودکان در زندان‌ها ودر دست‌های این رژیم کودک‌کش در خطر است.

 ۳۰ کودک زیر ۱۸ سال، از دست‌کم ۵۰۰ بازداشتی بلوچ در روز جمعه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی و نظامی با خشونت در زاهدان بازداشت شده‌اند، که اسامی کودکان بازداشتی به شرح زیر است:

 

محمدامین محمدزهی ۱۴ سال، بلال رخشانی ۱۵ ساله، یاسین عیسی‌زهی‌ریگی ۱۷ ساله، محمد اویس نارویی ۱۶ ساله، مبین نارویی فرزند کریم ۱۷ ساله، ‏ پوریا شه‌‌بخش ۱۶ ساله، عامر شه‌بخش ۱۷ ساله، فرزاد شاهوزهی ۱۷ ساله،‏ طلحه شهنوازی ۱۵ ساله،‏ اسماعیل براهویی ۱۷ ساله، امین الله نارویی ۱۶ ساله، رامین براهویی ۱۷ ساله، سدیس براهویی ۱۷ ساله، عارف دهمرده ۱۴ ساله، طلحه شه‌بخش ۱۵ ساله، عبدالباری شه‌بخش  ۱۶ ساله، ابوبکر نارویی ۱۷ ساله، بهزاد شاهوزهی ۱۶ ساله، عبدالرئوف گرگیج ۱۷ ساله، مازیار سارانی ۱۷ساله، جمشید حسن زهی ۱۶ ساله، رشید شه بخش ۱۶ ساله، محمد علی شکاری (دهمرده) ۱۶ ساله، عمیر ریگی ۱۶ ساله، یوسف نوتی زهی ۱۵ ساله، الیاس، نهتانی ۱۴ ساله، شعیب بیلرانی ۱۵ ساله، امام بخش نارویی ۱۷ ساله، فاروق رحمت زهی ۱۶ ساله، اسماعیل کهرازهی ۱۶ ساله.

 

کودکانی که در تقاطع ستم، مجبور به تحمل بار سنگین تبعیض، ظلم و‌ فقر سیستماتیک هستند، حقوق اولیه از آن‌ها سلب شده است، در زندان‌های مخوف جمهوری اسلامی، با انواع شکنجه و تجاوز روبه‌رو می‌شوند و تا سال‌ها با اثرات روی آن زندگی می‌کنند که تاثیر فاجعه‌باری بر سلامت روان و آینده آن‌ها خواهد گذاشت و معصومیت کودکی آن‌ها در میان وحشت زندان، و سواستفاده از بین می‌رود.

مهم است که سازمان‌های حقوق‌بشر وحمایت از حقوق کودکان، اقداماتی برای حمایت از حقوق ورفاه کودکان بازداشتی بلوچ انجام دهد تا از زندان‌های بدنام جمهوری اسلامی آزاد شوند وجنگ خاموش بر علیه کودکان خاتمه یابد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)