Nation نوشته ای از توئیتر Jeet  Heer  بتاریخ ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۱

به بهانه  ایجاد توهم از توازنی کاذب ،  نهادهای  رسانه ای میانه رو  اقدام به خفه کردن صداهائی نموده  اند که سبب خشمگین شدن محافظه کاران گشته است.

منبع توانمندی دونالد ترامپ خود  پاشنه آشیل وی نیز بود.  به مجرد آن که ، و حتی پیش از آن که جو بایدن رئیس جمهور منتخب جدید سوگند یاد کند ،غول های شبکه ای  مجازی مانند توئیتر و فیس بوک قابلیت دسترسی ترامپ به این منابع را  از خدمت به وی قطع کردند وی تبدیل به چهره ای کم رنگ در صحنه جهانی شد . از سوئی دیگر عدم بهره مندی ترامپ از امکانات این شبکه ها  سبب کاهش فشار ها و تهدید های وی بر روی نمایندگان هم حزبی وی در کنگره   و سنا و همچنین کاهش نفوذ در بسیج طرفدارانش گشته است .  مثلا اینکه  ، دعوت های پیاپی در برگزاری حرکت های اعتراضی  از واپسین روزهای حادثه ۶ ژانویه تا به حال  با موفقیت چندانی روبه رو نشده  است.

  بدین صورت مسجل گشته است که از سکو پائین کشیده شدن  بسیار تاثیر گذار است.  مسجل شده است که ترامپ بدون بلند گوهای رسانه هاو شبکه های مجازی نه گل میکند و نه مثل شخصیت  Wizard of Oz کسی را می ترساند .

 بدون این رسانه ها وی چیزی نیست جز پیری فرتوت  پنهان در پشت پرده. اما این بی صدا کردن بدون بها  و پیامد نیست. این اقدام بیانگر روشن قدرت  و تاثیر گذاری گزاف این شبکه های خصوصی است.  چنانچه که در ادامه چنین واکنشی، رسانه های عمومی و همچنین   اطاق های فکری دولتی  اقدام بر  افزایش نظارت های انتظامی خود  در زمینه آزادی بیان نموده اند .  اقدام شبکه های مجازی که به نا درستی ولی ظاهرا بمنظور بر قراری توازن به کار گرفته شده است  نهایتا  سبب خشم محافظه کاران شده است.

بنا به گزارش باسکار شونکارا ( BHASKAR  SHUNKARA )،عضو هیئت تحریریه ژورنالیست ها در انگلستان ، ” صفحه گزارش گری  و اطلاعا تی  یکی از بزرگترین سازمان های سوسیالیستی انقلابی  انگلیسی از فیس بوک حذف شده است.  تویتر هم دراقدامی مشابه در آمریکا حساب چندین سازمان های آنارشیستی را بسته است . ”  یوتیوب نیز صفحه و حساب SERFS یکی از جریده های چپ اسپانیا را به بهانه  بی توجهی این خبرگزاری  به  قوانین مطبوعاتی و ” سوء استفاده ” کاربری این شبکه هنگام خبر رسانی در مورد ترامپ مخدوش کرده است .  یوتیوب همچنین کانال ارتباطی LA MAREA منبع خبری چپ اسپانیا را به بهانه اینکه این خبر گزاری از رفتار خشونت آمیز دولت با مهاجرین اطلاع نادقیق داده است و که سبب ایجاد نفرت مردم نسبت به آنان شده است مسدود ساخته است .  در همین یکشنبه فیس بوک صفحه ” سازمان جوانان و دانشجویان بین الملل برای عدالت اجتماعی ” را که یک تشکیلات رسمی در دانشگاه میشیگان بود در هم ریخت .

یک چنین اتفاقاتی در رفتار دیگر رسانه ها هم قبل مشاهده است  همچنانکه آدم سرور  (Adam Serwer) یکی از ژورنالیست های مجله آتلانتیک در روز شنبه خبر داد  ” تنها در این هفته چند تن از روزنامه نگآران جرایدی مانند نیو یورک تایمز ، نیساکان سنتر ، و فاکس نیوز به این دلیل که سبب ناراحت شدن محافظه کاران شده اند از کار اخراج شده اند .  گزارش سرور ممکن است ظاهری بی اهمیت داشته باشد  اما گواهی است بر اینکه جراید رسمی و میانه رو به خاطر جلو گیری از رنجش طرفداران ترامپ و محافظه کاران حاضرند صدای منقدین را خفه کنند.

 یاشار علی ، یکی از روزنامه نگاران  ، در روز پنجشنبه گزارش کرد که ”  قرار داد لارن وولف  یکی از گزارش گران قراردادی نیو یورک تایمز به این دلیل کی وی در تویتر خود آورده بود  ” از چپ چه خبر ” ، لغو شد .  لارن همزمان نوشته بود ” از راست چه خبر”.  اما بلافاصله وقتی متوجه شد که بایدن به تصمیم خود از هواپیمای شخصی خویش استفاده کرده است ان را حذف نموده بود .  علی دو تا از تویتر های لارن را منعکس کرده بود که در یکی از آنها آورده شده بود بایدن در فرودگاه اندرو ( Androws ) فرود آمد و من را لرزشی گرفت.  در آن دیگری آمده بود که که دولت ترامپ بر خلاف سنت و روال معمول از ارسال هواپیمای ارتشی جهت انتقال بایدن به پایتخت در برنامه سوگند خود داری کرده است .  لکن وقتی متوجه شد که این ادعا نا درست است ان را سریعا حذف کرده بود .  گلن گر ینوالد (Glenn Greenwald ) و عده ای از محافظه کاران از اینکه لارن گفته بود من را لرزش فرا گرفت رنجیده شده بودند و ان را یک جانبه نگری قلمداد کرده بودند. “

دلایل اخراج لارن کاملا روشن نیست . یک سخنگوی نیو یورک تایمز در مصاحبه ای با خبر نگار واشینگتن پست گفته است که : ” اخبار نادرستی حول و حوش این توییتر در گردش است و ما به دلایل ایمنی قادر نیستیم به آنها اشاره ی کنیم اما آنچه که مسلم است این است که ما هیچ کس را به خاطر یک توییتر اخراج نمی کنیم ”  استفاده از  ” یک توییتر ”  مبتنی بر اینستکه احتمالا که شاید دلیل اخراج بر تعدد توییتر ها بوده است .  موضوع ناراحت کننده است چرا که یک یا دو توییتر دلیل کافی برای اخراج نیست . یکی از آنها احساس شخصی است  و آن دیگری اشتباهی است غیر عمدی  و که بلا فاصله هم حذف شده است .  اخراج لارن بیشتر از آنجهت ناراحت کننده است زیرا که این روزنامه ژورنالیست های دیگری خطا های بزرگتری مرتکب شده بودند نگه داشته بود . مثلا در یک برنامه رادیویی زنده مایکل باربارو ( Micheal  Barbaro ) در مصاحبه ای با یکی که خود را بطور تقلبی عضو گروه تروریستی داعش جا زده بود کلی اطلاعات نادرست و نا دقیق پخش کرده بود . خب این یک عمل دو معیاری به حساب می آید.

نیو یورک تایمز ،که به عنوان صدایی نقاد ، در دوران ترامپ از تیراژ بالایی بر خوردار  شده بود سعی دارد بار دیگر به سنت دیرین خود که روشی میانه رو و بدون نظر است باز گردد .  از منظر تجاری این تصمیم کاملا قابل پذیرش است .اما دیدی در عین حال کوته نظرانه است چرا که تصور بر اینستکه اگر نظری خاص را ابراز نکند همه جانبه نگری را رعایت کرده است .  این نگرش به این بر می گردد که که روزنامه خواهان استخدام خبر نگاران فهیم و مطلع  ولی بی نظر است .  مگر چنین چیزی روال عمومی است .  اوبژکتیو بودن در این حرفه به این معنا  است که اطلاع دقیق داشته باشی و این را بدون ایراد گزارش دهی .  روندی که هم در امر سیاسی و هم در امور نظری شدنی است . 

 در چهار شنبه ای که گذشت ویل ویلکنسون ( Will Wilkenson ) معاون اتاق فکر مجتمع نسبتا محافظه کار نیسکان سنتر در توییتری نوشت ” اگر بایدن فی الواقع قصد ایجاد وحدت دارد باید مایک پنس را از گردن حق آویز کند. ” معنی این زننده و شوم روشن است : ترامپ و هوا دارانش قصد داشتند که در روز ۶ ژانویه مایک پنس را اعدام کنند .  وحدت از دیدگاه اینان هم نظری در اجرای برنامه سوء قصد تلقی می شود.  به عبارتی دگر مسخره کردن معنای وحدت .  ویلکنسون بلافاصله پس از انتشار این توییت متوجه تلخی و بد زبانی ان می شود و ان را همراه با پوزش  از صفحه خود حذف می کند .  فدرالیست های  راستگرای تند رو  اما این نظر ویلکنسون را جدی گرفته و  ان را در دستور کار خود قرار دادند .  جری تیلور رئیس سازمان نیسکان سنتر در یاد داشتی اعلام نموده است که این سازمان از گفتگوها یی که در صحنه مجازی سبب تحرکات و تنش های خلاق شود پشیبانی میکند. اما اگر این گفتگوها نا امنی و شورش را تبلیغ کنند ان را شدیدا محکوم میکنند .  بدینصورت این مرکز مرز خود را با نظرات ویلکنسون تعیین کرده است. لازم به یاد آوری است که ویلکنسون گزارشگری قرار دادی با تایمز می باشد .

روشن است که فاکس نیوز یک شبکه کاملا دست راستی است. لکن نظر  عمومی بر این است که شبکه خبری آن نسبت به  برنامه های تحلیلی اش همه جانبه تر نگر است.  بنا بر گزارش تایمز، فاکس نیوز  پس از شکست واقعه ۶ ژانویه ، به قصد جلب نظر راست گرایان ، می خواهد گزارشگران خود را تنبیه کند و توجه بیشتری معطوف به پخش اخبار مربوط به تحرکات محافظه کاران نماید.

فاکس نیوز در روز سه شنبه کریس ستیروالت ( Chris Stirewalt ) گزارشگر پر سابقه تلویزیون را به این دلیل که هنگام گزارش لحظه به لحظه انتخاباتی اطلاع داد که بایدن ترامپ را در آریزونا شکست داده است اخراج کرد.

 اختناق در شبکه های اجتماعی ، اخراج ها در تایمز و در  فاکس  و  در سنتر همه و همه گواه بر این است که همه این رسانه ها در صدد جلب رضایت خاطر طرفداران ترامپ می باشند .  بی صدا کردن ترامپ در عین حال به این معنا  است که ناقدان وی نیز از اظهار نظر محروم شوند .  این عمل بهایی است بس سنگین و اینکه اگر چه ترامپ بیرون شده است اما مبارزه اطلاعا تی برای دمکراسی آغاز شده است.

ttps://www.thenation.com/article/politics/trump-censorship-times-wolfe

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)