روحانی، سفیدسازی کرونا با سفیدسازی شهرها

در حالی که منابع مختلف پزشکی از وضعیت قرمز کرونا در شهرهای ایران سخن می‌گویند روحانی اعلام کرده است ۱۲۷ منطقه سفید هستند. علت این اقدام نظام چیست؟

روحانی در روز ۷ اردیبهشت و به ‌منظور عادی‌سازی شرایط و فعال‌کردن کارها، ۱۲۷منطقه را از نظر شیوع کرونا سفید اعلام کرد.

روحانی که خود می‌دانست این یک فریب است دست پیش را گرفت و پیشاپیش مردم را مقصر قتل‌های آینده معرفی کرد که «همه بار، به یک معنا  بر روی دوش خود مردم برمی‌گردد. اگر یک وقتی مراعات نکنند ممکن است این سفید تبدیل به زرد بشود».

حریرچی؛ معاون وزارت بهداشت نظام نیز گام در پی روحانی نهاد و اعلام کرد «الآن ما در بعضی از شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم که وضعیت سفید است این یک مانور است در واقع و یک عملیات آزمایشی می‌کنیم اگر دیدیم در بعضی از شهرستانها نتیجه نداد برمی‌گردیم».

در روز ۸ اردیبهشت و  به‌دنبال سخنان روز قبل روحانی، وزارت بهداشت نظام، ۱۲۷شهرستان را سفید اعلام کرد، این در حالی است که کارگزاران محلی نظام در استان‌های مختلف، یکی پس از دیگری این موضوع را با بیان‌های گوناگون تکذیب و وضعیت را بحرانی و قرمز اعلام کردند.

محمدحسین قربانی، نماینده وزارت بهداشت در گیلان گفت: «هنوز هیچ جایی از استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید قرار ندارد و هم‌چنان در معرض خطر هستیم».

محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد «در ۲۴ساعت گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته‌اند».

در سیستان و بلوچستان در حالی که وزارت بهداشت ۶ شهرستان را سفید اعلام کرده بود اما هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: «روند ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان به شکل نگران‌کننده‌ای تغییر کرده… واقعیت این است که نه تنها شواهدی از اتمام کرونا به چشم نمی‌خورد بلکه احتمالاً در نقطه شروع پیک دوم هستیم».

در استان اصفهان نیز وزارت بهداشت ۹شهر را سفید اعلام کرد، اما حیدری معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «در حال حاضر در استان اصفهان نقطه سفید نداریم، استان اصفهان در وضعیت قرمز است».

در خوزستان وزارت بهداشت ۱۲شهرستان را سفید اعلام کرد، اما سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: «موارد بستری بر اثر ویروس کرونا در خوزستان در یک هفته گذشته ۵۰‌ درصد افزایش یافته‌است… ما در دو هفته گذشته بعد از این‌که فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر شد آمار رو به تزایدی را در استان خوزستان داشتیم».

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز اعلام کرد «روند کاهشی در آمار کرونا وجود ندارد و چند روز اخیر بیماری سیر صعودی به خود گرفته است.»

پیش از این موارد نیز حسین عرفانی؛ رئیس اداره مراقبتهای مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده بود «ما هم‌چنان در موج اول یا موج افزایشی بیماری هستیم نزدیک داریم می‌شویم به قله بیماری».

استاندار نظام در ایلام نیز متذکر شد که «وضعیت کرونا در حال افزایش مبتلایان است. یکی از دلایل مهم افزایش مبتلایان عدم پایش حلقه ارتباطی مبتلایان در جامعه است.»

همچنین سرمست، استاندار نظام در قم نیز  اعلام کرد «هنوز بیماران بستری و افراد فوتی ناشی از کرونا در قم وجود دارد. وضعیت قم سفید نیست و به همین جهت حرم مطهر، مسجد جمکران و سایر مساجد هم‌چنان بسته خواهد بود. نماز جمعه و جماعات نیز هم‌چنان تا پایان اردیبهشت برگزار نخواهد شد.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز اعلام کرد «افراد ناقل و بدون علامت مانند بمب ساعتی ممکن است قم را با طغیان کرونا روبرو کنند.»

این تناقض‌ها عوامل نظام را نیز دچار سرگیجه کرده است.  عباس عبدی سرگیجه‌ی خود را اینگونه توضیخ می‌دهد «از یک‌سو فرمانده مبارزه با کرونا در تهران هر روز هشدارهای شدیدی می‌دهد، از طرف دیگر سخنگوی وزارت بهداشت آماری را می‌دهد که تصویر گل و بلبلی از ماجرای کووید ۱۹ عرضه می‌کند.» و با اشاره به اینکه آمارهای اعلام شده از سوی نظام واقعی نیستند، می‌افزاید «تا هنگامی که آمار سراسری داده شود، امکان بی‌دقتی و متوجه‌نشدن دیگران فراهم است.»

محبوب‌فر، عضو ستاد مبارزه با کرونا نیز، اینگونه بر این تناقض، انگشت می‌گذارد «بر خلاف گزارش‌های امیدوار‌کننده از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، نسبت به کم‌شدن میزان ابتلا و مرگ ‌و‌ میر ناشی از این بیماری، بنده به‌عنوان یک متخصص بیماری‌های عفونی و ویروس‌شناس به این آمارها خوشبین نیستم. دولت در برداشته‌شدن محدودیتهای اجتماعی و ترددها خیلی زود عمل کرد که البته تبعات منفی چنین تصمیم‌گیری عجولانه‌ای هفته‌های آینده خود را نشان خواهد داد. آمار کنونی بیماری کرونا ۲۰برابر آن چیزی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.»

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت نظام نیز دیگر شوک‌شده‌ی این صحنه بود «۶۰ شهرستان در کشور که شامل همه مراکز استان‌هاست در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.»

اما واقعیت چیست؟ اعلام شهرستانهای سفید، یک دروغ و فریب بزرگ است که تنها به‌منظور مشروعیت‌دادن به‌برداشتن محدودیت‌ها به‌شیوه‌ی پلکانی است؛ چرا که بنا‌ به‌تصریح مکرر مقام‌ها و کارگزاران ذیربط، هیچ نقطه‌ی سفیدی در کشور وجود ندارد و در شرایطی که کانون‌های اصلی جمعیت مانند تهران و مراکز استانها، عمدتاً سرخ محسوب می‌شوند و از آنجا که هیچ ممنوعیت و حتی محدودیتی در ترددهای استانی و بین شهری اعمال نمی‌شود، طبعاً هیچ نقطه و شهرستان سفیدی هم نمی‌تواند وجود داشته باشد.

آنچه بر همگان پوشیده نیست این است که نظام و وزارت بهداشت دست‌آموز روحانی هر روز آمار غیر واقعی و جعلی از تعداد مبتلایان و جانباختگان را بدون تفکیک استانی اعلام می‌کنند، علت این عدم تفکیک، به‌روشنی آن است که اگر آمار به ‌تفکیک اعلام شود، خیلی سریع جعلی‌بودن آن  و آمار واقعی آشکار می‌شود.

بنابراین در چنین شرایطی سخن گفتن از وجود بیش از ۱۰۰نقطه‌ی سفید بی‌معناست و شاید تنها یک معنی می‌تواند داشته باشد و آن فرستادن عمدی مردم به ‌مسلخ کروناست. به‌رغم اعتراف به گسترش بیماری پس از بازگشایی کارها، اعلام ۱۲۷منطقه سفید، منطق کرونای ولایت، برای قربانی کردن مردم پای امنیت نظام است.

سوالی که باقی می‌ماند اینست چرا به رغم وضعیت قرمز کرونا، نظام اقدام به اعلام وضعیت سفید کرده است؟ قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نظام به این سوال، پاسخی می‌دهد که شایان توجه است «با توجه به شرایط فعلی می‌توان انتظار داشت که کسری بودجه ۱۳۹۹ رقمی حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان باشد. در این وضعیت شیوع ویروس کرونا نیز بودجه را دچار چالش‌های جدیدی کرده است.»

آنچه از سخنان قاسمی استنتاج می‌شود این است که نظام با کسری بودجه‌ی هنگفتی روبروست. آنچنانکه در آبان ۹۸، قتل‌عام ۱۵۰۰ نفر را به جان خرید تا با گرانی ۳ برابری بنزین این کمبود بودجه را جبران کند. اما با این وجود، قاسمی از رقم ۱۵۰ هزار میلیاردی در کمبود بودجه، آنهم در پیشاکرونا، سخن به میان می‌آورد که کرونا نیز آن را تشدید کرده است.

القصه آن که این کسری، نظام را بر آن می‌دارد که وضعیت سفید اعلام کند تا مردم بر سر فعالیت اقتصادی برگردند تا شاید برای زوال اقتصاد‌اش فرجی حاصل شود، حال این اعلام وضعیت سفید توسط نظام، جان چند هزار انسان دیگر را قربانی می‌کند، به نظر می‌رسد برای نظام اهمیتی نداشته باشد.

«حفظ نظام اوجب واجبات است».

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)