صنعت مرغداری کشور بازیچه‌ی  دست «بنیاد شهید» نظام

بعد از ماجرای معدوم‌سازی میلیون‌ها جوجه‌ی‌ یکروزه، حال خبر رسیده است که به زودی میلیون‌ها قطعه مرغ نیز به دلیل نبود نهاده‌ و واکسن، سرنوشت مشابهی پیدا خواهند کرد.

ماجرا از چند ویدئوی منتشرشده در فضای مجازی آغاز شد که جوجه‌های یکروزه در گودال‌هایی معدوم شدند. این امر احساسات، خشم و اعتراض بسیاری را در کشور برانگیخت.

همه به دنبال «گناهکار» یا شاید بتوان گفت به دنبال «مجرم» گشتند. مانند سیاق ثابت نظام، اولین موضعی که از سوی عوامل نظام مطرح شد این بود که «با انتشاردهندگان تصاویر» معدوم‌سازی جوجه‌ها باید برخورد شود.

روال همیشه در حاکمیت ولایت فقیه بر این است؛ چرا ماجرایی که باید پنهان بماند به بیرون و فضای مجازی درز کرده و باعث مشکل برای نظام شده است؟! سانسور جزء لاینفک نظام ولایت فقیه است  و خبردهنده «مجرم» است به خصوص اگر اسرار ارگان‌های نظام را فاش سازد!

در گام بعد جست‌و خیزهایی از سوی سران و عوامل نظام صورت گرفت. روحانی، رئیسی، علوی وزیر اطلاعات و  از همان ابتدا، موضوع بعد امنیتی به خود گرفت.

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه اعلام کرد که علت معدوم‌کردن این جوجه‌ها، کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یک‌روزه در بازار بوده است.

همچنین اعلام شد «به علت بحران کرونا، مصرف مرغ کاهش یافته و وضعیت عرضه و تقاضا در بازار بهم خورده بود و تولیدکنندگان برای به تعادل‌ رساندن بازار اقدام به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه کرده‌اند.»

در حالی که که تولیدکنندگان مرغ و جوجه، علت اصلی این اقدام را علاوه بر بحران کرونا، ناکارآمدی دولت در تهیه و توزیع نهاده‌های دامی اعلام می‌کردند روحانی به وزیر اطلاعاتش دستور داده است که «عاملان معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه تحت تعقیب قرار بگیرند.»

روحانی برای دومین‌ بار نیز به کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی‌اش دستور داده که «در اسرع وقت و با نهایت حساسیت موضوع مورد بررسی قرار گرفته و ضمن معرفی متخلفین به مراجع قضایی، موضوع با شفافیت برای افکار عمومی تبیین شود.»

در قدم بعد نوبت رئیسی بود تا به صحنه ورود کند. رئیسی، مانور «غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرشرعی» را برای معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه انجام داد و سخنگویش؛ اسماعیلی، از ورود قضائیه‌ی نظام به ماجرای معدوم‌سازی هزاران جوجه‌ یکروزه خبر داد.

اسماعیلی افزود: «به پرونده جوجه‌کشی ورود کردیم. مقرر شده هم نسبت به واقعه ناپسند جوجه‌کُشی ورود کنند و شناسایی بخش‌های پشت صحنه مرغ در دستور کار قرار دارد.»

مجلسی‌های نظام  نیز از این خیل عقب نماندند و دستورات موکد خواستاری، صادر کردند. روند قضایا برای کسی که نظام ولایت فقیه را نشناسد به این صورت است که باید دنبال «مجرمی» در خارج از دایره حکومت گشت. اما مجرم اصلی کسی بود که حکم می‌داد.

در قدم بعد نظام در پی رفع آمد تا شاید فرجی شود. مرتضی رضایی، معاون وزیر کشاورزی با بیان «مردم عادی اطلاع تخصصی از روال موضوع معدوم‌سازی ندارند، زیرا ماهانه سه میلیون جوجه تخم‌گذار خروس معدوم می‌شود و کسی فیلم نمی‌گیرد و در شبکه‌های مجازی پخش نمی‌کند.» اقدام به توجیه این عمل کرد.

ماجرا بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد تا فاجعه بعدی از خود رخ بنماید. نبی‌پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران استان تهران خبر داد که «۱۵ میلیون جوجه به‌دلیل نبود مشتری دفن شدند و هزاران مرغ نیز به‌دلیل نبود مشتری دفن خواهند شد.»

نبود مشتری، ترجمانی جز وضعیت فلاکت‌بار معیشت مردم در دوران کروناست که نه درآمدی داشتند و نه بسته‌های معیشتی کمکی از نظام دریافت کردند تا بتوانند مرغ خریداری کنند و به این ترتیب مرغ که جزء لاینفک سفره‌ی مردم بود از سفره آنها پر کشید و باعث ورشکستگی صنعت مرغ و مرغداری و جوجه‌کشی شد.

شاید در نگاه اول به نظر نرسد که همه آنچه به عنوان داستان جوجه‌های یکروزه و اکنون بحث معدوم‌سازی مرغ مطرح است، شکست و پایان اقتصادی نظام باشد، بی‌آنکه خودش بر زبان بیاورد، اما کنکاشی بر اظهارات نبی‌پور؛ پرده از این افلاس نظام و ورشکستگی‌اش بر می‌دارد.

نبی‌پور اعلام می‌کند «هم ‌اکنون مرغ‌ها در مرغداری‌ها مانده‌اند و حتی نهاده برای تغذیه و دارو و واکسن برای نگهداری آنها نیست. بالغ بر ۲میلیون تُن نهاده [نهاده‌های دامی خوراک‌هایی هستند که در پرواربندی و مرغداری برای رشد و تکامل دام و طیور استفاده می‌شود] در بنادر هست که نزدیک به ۴ ماه است به ‌واردکننده ارز مورد نیاز برای واردات سویا و ذرت را نمی‌دهند.»

نتیجه این اظهارات کمی بعد آشکار می‌شود  آنجا که نبی‌پور می‌افزاید «به‌زودی هزاران قطعه مرغ همانند جوجه‌ها زنده‌به‌گور خواهند شد»

روزنامه‌ جوان گوشه دیگری از پرده را کنار می‌زند که «با عدم جوجه‌ریزی واحد‌های مرغ گوشتی در فروردین و اردیبهشت به‌دلیل عدم فروش مرغ‌های تولیدی‌شان، کشور در خردادماه با کمبود شدید عرضه گوشت مرغ و تخم‌مرغ روبه‌رو خواهد شد.»

حال جای آن دارد از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاهی بیندازیم. جالب است بدانیم ۸۵ درصد بازار تولید و فروش جوجه در اختیار یک مجموعه منتسب به بنیاد شهید قرار دارد.

این مجموعه شرکت مرغک نام دارد و وابسته به سازمان اقتصادی کوثر است که از بنگاه‌های اقتصادی «بنیاد شهید» نظام محسوب می‌شود.

اینکه چرا فی‌الوقت مهره‌های امنیتی نظام به صحنه شتافتند را باید در آنجا جستجو کرد که ماجرای معدوم‌سازی جوجه‌ها در قدم بعد دست «بنیاد شهید» نظام را رو می‌کند.

در این پرونده نیز پای ارگان‌های فساد و غارت نظام در بین است. «بنیاد شهید»ی که سلطان جوجه‌کٍشی و جوجه‌کُشی است.

با معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه و معدوم‌سازی مرغ در هفته‌های آتی، در خرداد که قیمت مرغ در بازار شتابان بالا خواهد رفت کسی که در این بین سود هنگفتی به جیب خواهد زد «بنیاد شهید» نظام ولایت است.

مرغداران ورشکسته می‌شوند مردم توان خرید مرغ برای معیشت‌شان را ندارند اما آنکه سود را می‌برد «بنیاد شهید» است.

با نگاهی بر آنچه گذشت می‌شود مفهوم «با انتشاردهندگان تصاویر معدوم‌سازی جوجه‌ها باید برخورد جدی شود» و برخورد قضایی و امنیتی با آن، که روحانی و رئیسی و مجلسی‌ها خواستار ان بودند آشکار می‌شود.

سراپای نظام با فساد و سودجویی و دزدی آذین شده است. مردم گرسنه‌اند و تولید ورشکسته. پایان این راه نزدیک است.  

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)