علی باقری کنی کیست؟

علی باقری‌کنی روز هشتم دی با حکم ابراهیم رئیسی؛ رئیس قوه قضائیه حکومت، به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد. علی باقری کنی که جایگزین محمدجواد لاریجانی شده است، کیست؟

علی باقری کنی متولد سال ۱۳۴۶، فرزند محمدباقر باقری کنی عضو سابق «مجلس خبرگان رهبری» نظام ولایت فقیه است. برادر او مصباح‌الهدی باقری کنی؛ داماد خامنه‌ای ولی فقیه حکومت است. عموی او محمدرضا مهدوی کنی نخست‌وزیر و رئیس سابق «مجلس خبرگان رهبری» حکومت ولایت فقیه بوده است.

علی باقری کنی دانش‌آموخته رشته اقتصاد در دانشگاه امام صادق است.

دانشگاه امام صادق تیول خانواده باقری کنی

محمدباقر باقری کنی پدر علی باقری کنی، از ابتدای تأسیس دانشگاه امام صادق تاکنون به عنوان عضو هیئت علمی و پس از مرگ برادرش؛ محمدرضا مهدوی کنی (که نام خانوادگی خود را از باقری کنی به مهدوی کنی تغییر داده بود) به عنوان سرپرست دانشگاه مشغول به فعالیت بوده است. علی باقری کنی در دانشگاهی تحصیل کرده است که از سال ۱۳۵۷ تا مهر ۹۷ یعنی نزدیک به ۴ دهه تیول پدر و عموی او بوده است.

در زمان ریاست محمدرضا مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق، نزدیکان او در این دانشگاه عهده‌دار اصلی‌ترین مناصب بوده و هستند:

«همسر محمدرضا مهدوی کنی، قدسی سرخه‌ای رئیس واحد خواهران دانشگاه

محمدباقر باقری کنی برادر محمدرضا مهدوی کنی، قائم مقام دانشگاه

صدیقه مهدوی کنی دختر محمدرضا مهدوی کنی قائم مقام مادرش در واحد خواهران دانشگاه

زهیر انصاریان نوه محمدرضا مهدوی کنی مدیر اداره گزینش دانشجویان

مهدیه مهدوی کنی فرزند محمدرضا مهدوی کنی مدیر گزینش خواهران

مصباح الهدی باقری کنی فرزند محمدباقر باقری کنی و برادر علی باقری کنی، مدیر طرح و برنامه دانشگاه و رئیس دانشکده مدیریت

محمد سعید مهدوی کنی فرزند محمدرضا مهدوی کنی، ریاست هسته گزینش دانشگاه و بعد از پدرش؛ محمدرضا مهدوی کنی ریاست دانشگاه را بر عهده گرفت.»

تسویه حساب درون نظام بین خانواده لاریجانی و رئیسی ـ کنی

در مهر ۹۷ صادق لاریجانی؛ رئیس وقت قوه قضائیه حکومت که همزمان در مقام رئیس هیات امنای دانشگاه امام صادق بود ریاست این دانشگاه را از خانواده باقری کنی و مهدوی کنی (محمد سعید مهدوی کنی؛ فرزند محمدرضا مهدوی کنی) گرفت و حسینعلی سعدی را برای ۳ سال به ریاست این دانشگاه منصوب کرد.

امری که به نظر می‌رسد در جنگ درون نظام با حذف محمدجواد لاریجانی از سمت «معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه» و جایگزینی او با علی باقری کنی تلافی شد.

مناصب علی باقری کنی

علی باقری کنی از سال ۱۳۶۸ معاونت بین‌الملل دبیرخانه شورایعالی امنیت، تا قبل از سال ۱۳۷۳ مدتی در صدا وسیمای حکومت بوده، سپس وارد وزارت خارجه حکومت می‌شود.

از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷، مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی وزارت امور خارجه،

در سال ۸۶ معاون اروپای وزیر خارجه حکومت،

از سال ۸۷ تا ۹۲، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، همچنین مذاکره‌کننده ارشد پرونده هسته‌ای حکومت، بوده است.

علی باقری کنی در دوران دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی حکومت ولایت فقیه، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر این شورا و نیز مذاکره‌کننده ارشد پرونده هسته‌ای حکومت بود.

در زمانی که جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، علی باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد.

علت اصلی تغییر در معاونت دبیرخانه شورای امنیت، نزدیکی بیش از اندازه جلیلی به باقری بود. جلیلی به یک دست راست نیاز داشت. او برای این که اختیارات کافی به باقری بدهد، با برکناری سیدمهدی بخارایی‌زاده، اداره امور سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی را نیز منحل و در معاونت امور بین‌المل ادغام کرد.

علی باقری کنی ریاست ستاد انتخاباتی جلیلی را در انتخابات ریاست جمهوری حکومت در ۱۳۹۲ برعهده داشت.

معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در نظام ولایت فقیه آغاز کرده است، نقش ویترین بیرونی دستگاه دیپلماسی قوه قضاییه حکومت را بازی می‌کند و در مجامع جهانی به عنوان نماینده حاکمیت ولایت فقیه، چهره حکومت را آرایش می‌کند. در طول ۱۴ سال گذشته از ابتدای تاسیس این ستاد، محمدجواد لاریجانی ریاست این نهاد را بر عهده داشت.

علی باقری کنی به مانند سلف خودش در این منصب؛ جواد لاریجانی از چهره‌های تندروی حکومت ولایت فقیه به شمار می‌رود.

معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هیچ سابقه قضایی و حقوقی ندارد

علی باقری هیچ سابقه‌ای در فعالیت‌های حقوقی و قضایی ندارد، از این منظر انتصاب او به عنوان معاون قوه قضائیه تعجب برانگیز است.  

انتصاب علی باقری به عنوان معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در شرایطی اتفاق افتاده که هفته پیش ایالات متحده آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را وارد فاز تازه‌ای کرد و دو قاضی شناخته شده حکومت ولایت فقیه (صلواتی و مقیسه) را تحریم کرد. این اقدام آمریکا احتمالا در آینده نیز تداوم خواهد داشت و این هشداری برای قوه قضائیه است که ممکن است تحریم‌ها علیه این نهاد شدت گیرد.

شایان ذکر است مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ برابر با ۲۷ آذر ۹۸ برای ۶۶مین بار قطعنامه‌ای در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران تصویب کرد.

نقض حقوق بشر و محکومیت نظام ولایت فقیه برای ۶۶مین بار در مجمع عمومی ملل متحد را شاید بتوان به نوعی نتیجه تمسخر منصب علی باقری کنی در نظام ولایت فقیه دانست. اما دست‌آموزان ولی فقیه گویا درس خود را از تاریخ به خوبی نیاموخته‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)