پرستارانی که وضعیت‌شان خوب نیست

هر از چندگاهی اخباری از اعتراضات اقشار مختلف در کشور به گوش می‌رسد. برخی از این اعتراضات مربوط به قشر پرستار می‌باشد. پرستاران نیز در کار سایر اقشار زحمتکش جامعه ایران وضعیت خوبی ندارند.

اسم پرستار همیشه دلسوزی و زحمتی بی‌چشمداشت و بی‌منت را برایمان تداعی می‌کند آن هنگام که خودمان یا یکی از عزیزان یا دوستانمان در بیمارستان بستری می‌شویم. قشری که مانند مادری که از فرزندش مراقبت و نگهداری می‌کند از بیمار همه افراد جامعه، مراقبت و پرستاری می‌کند و مرحمی می‌شود بر دردهای بیمار و خانواده‌اش. اما این روزها در حاکمیت ولایت فقیه پرستاران وضعیت خوبی ندارند و به رغم همه زحمات بی‌شائبه‌ای که می‌کشند وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.  

«طرح هشتاد و نه روزه» اشتغال پرستاران

در برخی از بیمارستان‌های کشور پرستارانی تحت عنوان طرحی با نام «طرح هشتاد و نه روزه» مشغول به کار هستند که با آنها قرارداد‌های ۸۹روزه بسته می‌شود تا پیمانکار مجبور به بیمه کردن آنها نباشد.

در مورد شرایط کاری این پرستاران گفته می‌شود که این پرستاران صد ساعت در ماه، کار می‌کنند که مانند پرستاران عادی، شیفت و ساعات کاری در شب نیز به آنها تعلق می‌گیرد اما متاسفانه به اینها فقط ماهی ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌دهند!

در یک نمونه در شهرستان بابل که این طرح اجرا می‌شود از این ۷۰۰هزار تومان، بیش از ۲۰۰هزار تومان برای بیمه کسر می‌شود؛ در نتیجه، در نهایت برای این پرستاران فقط ماهی ۴۸۰ هزار تومان می‌ماند؛ بیش از ۵۰ درصد این پرستاران، ساکنِ روستاهای اطراف بابل هستند و باید روزانه هزینه کرایه‌ی رفت و برگشت بپردازند و با توجه به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، در واقع همه این ۴۸۰ هزار تومان را باید پای کرایه ماشین بدهند و دیگر چیزی برای آنها نمی‌ماند!

به گفته‌ی هادی رضازاده (دبیر اجرایی خانه کارگر آمل) این پرستاران از فرط ناچاری و از آنجا که شغل مناسب نیست، مجبور شده‌اند به این شیوه کار کردن تن بدهند.

رضازاده می‌افزاید «این پرستاران در وضعیت بسیار بد شغلی و معیشتی قرار دارند.»

عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

در ماه‌های اخیر پرستاران کشور نسبت به عدم تحقق مطالبات پرستاران در حوزه نظام پرداخت حقوق و سهمیه استخدامی از عملکرد وزارت بهداشت و درمان حکومت ولایت فقیه معترض هستند.

به گفته پرستاران؛ وزارت بهداشت و درمان در حوزه پرستاری به جهت عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت ۱۳ سال از تصویب آن و عدم تخصیص اعتبارات بودجه‌ای برای اجرای آن در لایحه بودجه ۹۹ به پرستاران بسیار منفعل بوده است.

معوقات کارانه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ۱۰ تا ۱۴ ماه در خیلی از استان‌های کشور رسیده است؛ این درحالی است که مطالبات پرستاران در خصوص اضافه‌کاری و دستمزد در برخی شهرها به‌روزرسانی نشده است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی علت عدم به‌روزرسانی مطالبات را مبالغ بالای مطالبات پرسنل اعلام می‌کنند. این درحالی است که درصد بالایی از بدهی بیمارستان به پرسنل مربوط به تعداد محدودی از کادر پزشکی است و بدهی بیمارستان به بیش از ۸۰ درصد پرسنل بیمارستان‌ها رقم کمتری نسبت به کل بدهی بیمارستان را شامل می‌شود.

مریم رسولی؛ مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی وزارت بهداشت،  به تازگی اعلام کرده است «پرداخت نشدن بدهی های سازمان‌های بیمه به وزارت بهداشت و درمان از جمله علت‌های اصلی کسری بودجه در پرداخت کارانه و معوقات طرح قاصدک پرستاران است.»

شایان ذکر است از ابتدای سال ۹۸ تاکنون چهارهزار و ۵۰۰ پرستار در کشور جذب شد و قرار است تا پایان سال، پنج هزار پرستار دیگر نیز جذب شبکه بهداشت و درمان کشور شوند.

طرح قاصدک در پرداخت‌های پرستاران

یکی از طرح‌هایی که حکومت در سالهای اخیر پیش گرفته طرح قاصدک است. در این طرح طبق آن چیز که تصویب شده بود قرار بر این بود پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد باشد اما عملا پرداخت‌ها در این طرح مبتنی بر درآمد بود نه عملکرد. بنابراین چه پرستاران و چه پزشکان هر کسی که درآمد بیشتری داشت، برداشت بیشتری نیز داشت. بر همین اساس پرستاران خواهان اجرای عدالت  و حذف طرح قاصدک بودند.

امتناع پرستاران از شرکت در مراسم حکومتی روز پرستار

در نتیجه ظلمی که به پرستاران در حکومت ولایت فقیه می‌رود خانه پرستار ضمن بیان اعتراض شدید جامعه پرستاری به بی‌توجهی وزرات بهداشت حکومت در مورد عدم رفع موانع خدمتی جامعه پرستاری که در حقیقت مشکلات مردم می‌باشد، اعلام کرد هیچ دلیلی برای شرکت در نمایش‌های روز پرستار که حاکمیت هرساله آن را تدارک می‌بیند، نمی‌بیند و در هیچیک از مراسم‌های روز پرستار شرکت نمی‌کند.

این در حالی است که برخی پرستاران از جانب مدیران و روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های مربوطه تحت فشار برای شرکت در مراسم روز پرستار هستند.

اعتراض پرستاران و تهدید به عدم شرکت در مراسم حکومتی روز پرستار در حالی است که پرستاران از مزایای قوانین سخت و زیان‌آور و حتی ارتقای بهره‌وری به بهانه‌های واهی محروم و حتی تفاوت تطبیق حکمی پرستاران، قطع شده است.

۲۲ماه حقوق معوقه پرستاران

رئیس سازمان نظام پرستاری در آستانه روز پرستار اعلام کرد «۲۲ ماه است که معوقات برخی پرستاران داده نشده است»

محمد میرزابیگی در حالی که خدمات پرستاری در بیمارستانها را «هتلینگ» می‌نامید افزود «ما باید از ۱۰۰۰ مرکز خدمات پرستاری که داریم استفاده کنیم تا خدمت‌رسانی‌ها خارج از بیمارستان انجام گیرد.»

شایان ذکر است جامعه درمان و بهداشت ایران نزدیک به یکصد هزار نیروی پرستاری کم دارد و به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حکومت، به همین دلیل پرستاران کشور مجبور به انجام «۱۵۰ ساعت اضافه‌کاری اجباری» هستند. با این وجود شرایط معیشتی پرستاران اسفناک می‌باشد.

مقام‌های وزارت بهداشت حکومت در سال ۹۴ نیز اعلام کرده بودند در شرایطی که ایران با کمبود ۱۲۰ هزار پرستار مواجه است، سالانه بیش از هزار پرستار از ایران به کشور‌های اروپایی مهاجرت می‌کنند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com