زندان در هفته‌ای که گذشت

هفته گذشته اخبار نگران‌کننده‌ای از زندان‌های حکومت ولایت فقیه به بیرون درز کرده است. از اخاذی از خانواده‌ دستگیرشدگان اعتراضات آبان ۹۸ تا ممانعت از اعزام بیماران به بهداری در زندان شیبان اهواز در پی شیوع آنفولانزا در این زندان. نقض حقوق زندانیان در زندان‌های ولایت فقیه همچنان ادامه دارد.

اخاذی حکومت از خانواده قربانیان اعتراضات آبان ۹۸

حکومت ولایت فقیه از خانواده بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ تحت عنوان وثیقه اخاذی می‌کند. بنا به گزارش برخی رسانه‌های مدافع حقوق بشر در ایران، در مراجعه یکی از خانواده‌های دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ماه به دادسرا جهت پیگیری وضعیت فرزندشان، عوامل حکومتی به وی پاسخ داده‌اند: «شما می‌گویید بنزین ارزان بشه باشه ۱۰۰ تومان ارزان می‌کنیم، اما به جای این ۱۰۰ میلیون تومان از شما که بچه‌هایتان شهر کرج را بهم ریختند، به عنوان وثیقه می‌گیریم، وثیقه‌ها را هم هزینه بانک‌های سوخته می‌کنیم.»

شیوع آنفولانزا در زندان شیبان اهواز

برخی منابع خبری از شویع آنفولانزا در زندان شیبان اهواز خبر می‌دهند. بنا بر خبرهای رسیده برخی از زندانیان سیاسی در زندان شیبان اهواز به آنفولانزا مبتلا شده‌اند. زندانی سیاسی مهدی حلفی (خانی پور) از جمله این زندانیان است. عوامل حکومت ولایت فقیه در زندان شیبان اهواز پس از مراجعه خانواده این زندانی سیاسی به زندان شیبان اهواز از پاسخگویی به خانواده این زندانی در قبال بیماری فرزندشان امتناع کردند.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است بیش از ۵۰ نفر از زندانیان بند ۵ زندان شیبان اهواز به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند.

همچنین گفته می‌شود عوامل این زندان از دادن اجازه به همه زندانیان برای رفتن به بهداری خودداری می‌کنند و روزانه فقط دو نفر اجازه رفتن به بهداری را پیدا می‌کنند.

اعتراف اعضای مجلس حکومت به استفاده از سلولهای انفرادی برای شکنجه زندانیان

روز یکشنبه ۱ دی ۹۸ محمد کاظمی نماینده عضو مجلس حکومت، اعلام کرد: «ابزاری هست که ما بی‌حد و حساب در اختیار قضات‌مان قراردادیم. این‌که ما بی‌حد و حساب اجازه بدهیم برای اثبات هر جرمی متهم را در سلول انفرادی قرار بدهند درست نیست… به‌ شدت از سلول انفرادی در دستگاه قضایی استفاده غیرمجاز و افراطی می‌شود».

در همین روز ابطحی یک عضو دیگر مجلس حکومت در سخنرانی خود گفت: «حبس موقت هم یک ماه است دو ماه است سه ماه است… یکی یازده ماه در حبس انفرادی دارد به ‌سر می‌برد».

وضعیت اسفبار بهداشتی و درمانی زندان گوهردشت کرج

طبق گزارشات رسیده ، مدتی است زندانیان محبوس در زندان گوهردشت کرج در وضعیت اسفبار و نگران کننده‌ای در زمینه دسترسی به امکانات بهداشتی،درمانی و دارویی قرار دارند.

طبق گزارش برخی رسانه‌ها، داروخانه بهداری زندان جز موارد بسیار اندک داروی مسکن، داروی دیگری که زندانیان نیاز مبرم پزشکی به آن دارند و طبق نظر پزشک تجویز می‌شود در اختیار زندانیان قرار نمی‌دهند.

انتقال ۱۱۶ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه به کانون اصلاح و تربیت

بنا بر  گزارش‌های خبری، طی روزهای گذشته, تعداد ۱۱۶ نفر از شهروندان زیر ۱۸ سال سن بازداشت شده در جریان تجمعات اعتراضی آبان ماه ۱۳۹۸, از بازداشتگاه وزارت اطلاعات، به «کانون اصلاح و تربیت» منتقل شدند.

این در حالی است که افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند و طبق قوانین بین‌المللی حکومت‌ها مجاز به دستگیری و بازداشت نیستند.

برخی فعالان حقوق بشری نیز با تائید این خبر اعلام کردند؛ «نگرانی‌ها درباره شرایط نگهداری کودکان بازداشتی افزایش یافته و کارشناسان تربیتی و فعالان حقوق بشر می‌گویند نگهداری این عده در کنار زندانیان بزهکار، عواقب ناگوار بسیاری خواهد داشت.»

بسیاری از بازداشت‌شدگان در ایران نه تنها وکیلی ندارند و از دسترسی به دادرسی عادلانه محرومند، بلکه از سوی مقام‌های قضایی و امنیتی برای اعترافات اجباری تحت بد رفتاری و فشار قرار می‌گیرند.

شایان ذکر است کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۹ آذر ماه نسبت به اعمال شکنجه و بدرفتاری با معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ به مقامات حکومت ولایت فقیه هشدار داده و از آنان خواستند تا هرچه سریع‌تر این زندانیان را آزاد کنند. آنها در بیانیه‌ای مشترک با شوک‌آور خواندن گزارش‌هایی که اخیرا در خصوص وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه منتشر شده، اعلام کردند از گزارش‌های رسیده در مورد برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با معترضان که منجر به حوادث ناگوار و جان باختن تعدادی از شهروندان شده است، متأسف‌اند.

پارلمان اروپا نیز روز ۲۹ آذر ماه در قطعنامه‌ای نقض حقوق بشر در ایران، به خصوص در جریان اعتراضات آبان ماه را محکوم کرد. این قطعنامه که با اکثریت قاطع تصویب شد، خواستار تحقیقات مستقل و شفاف درباره وقایع اخیر ایران است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com