تحصن سراسری فرهنگیان  و تجمع بازنشستگان در اعتراض به وضعیت معیشتی

طبق فراخوان روزهای گذشته شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، امروز معلمان و فرهنگیان سراسر کشور نسبت به برآورد نشدن مطالباتشان از جمله؛ آزادی زندانیان سیاسی و معلمان زندانی، افزایش سهم فرهنگیان و دانش آموزان از بودجه، بیمه تکمیلی کارآمد، افزایش سهم فرهنگیان توسط آموزش و پرورش و شامل شدن رتبه بندی برای تمام فرهنگیان در دفتر مدارس شهرهای مختلف دست به تحصن زده و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کرده‌اند. همچنین همزمان بازنشستگان صندوق‌های دولتی مختلف بازنشستگی در اعتراض به وضعیت معیشتی، بی‌تفاوتی سران حکومت و همچنین سرکوب فعالان اجتماعی در برابر ساختمان مجلس حکومت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تحصن و اعتصاب سراسری فرهنگیان

روز دوشنبه دوم دی ۹۸ معلمان و فرهنگیان در حمایت از بازنشستگان و نیز در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات معلمان در دفتر مدرسه‌های شهرهای مختلف تحصن کردند؛ مطالباتی از جمله: آزادی زندانیان سیاسی و معلمان زندانی، افزایش سهم فرهنگیان و دانش‌آموزان از بودجه، بیمه تکمیلی کارآمد، اجرای رتبه‌بندی برای تمام فرهنگیان و پایان دادن به کالایی‌سازی فزاینده آموزش.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان از تحصن معلمان در دفتر مدارس شهرهای مختلف از جمله بوشهر، سقز، مریوان، شیراز، البرز، بجنورد،کردستان، مشهد و شهرهای دیگر کشور دارد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از معلمان خواسته بود زنگ دوم روز دوشنبه دوم دی را در همه مقاطع تحصیلی از رفتن به کلاس درس خودداری کرده و در دفتر مدرسه تحصن کنند.

امروز گرچه مدارس استان تهران و البرز به سبب آلودگی هوا تعطیل بودند اما در سایر استان‌ها معلمان با در دست داشتن نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دفتر مدارس تحصن کردند. تصاویری از تحصن امروز معلمان در شهرهای مختلف استان مختلف کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شایان ذکر است پیشتر در ماه‌های آبان و مهر ۹۷ معلمان دست به تحصن سراسری زده بودند که با برخوردهای امنیتی همراه شد، به طوری که تحصن‌کنندگان به نهادهای امنیتی فراخوانده شدند و برخی از فعالان صنفی فرهنگیان نیز بازداشت  و زندانی شدند.

در آخرین اعتصاب و تجمع سراسری،در روز ۱۲ اردیبهشت  ۹۸ به مناسبت روز معلم در بیش از ۱۵ استان، شماری از معلمان در این تجمع‌ها بازداشت شدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان در مقابل مجلس

همزمان بازنشستگان صندوق‌های دولتی مختلف بازنشستگی در اعتراض به وضعیت معیشتی، بی‌تفاوتی سران حکومت ولایت فقیه و همچنین سرکوب فعالان اجتماعی در برابر ساختمان مجلس حکومت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای انتظامی و امنیتی ابتدا تلاش کردند معترضان را متفرق کنند اما در نهایت با پایداری بازنشستگان و افزوده شدن بر جمعیت، مجبور به عقب نشینی شدند. نیروهای امنیتی اما به روال معمول از شرکت‌کنندگان عکس و فیلم گرفتند.

این تجمع بر اساس فراخوان گروه‌های متعلق به بازنشستگان برگزار شد. بازنشستگان همچنین خواستار انحلال کانون‌های بازنشستگی دولتی، نظارت بازنشستگان بر عملکرد صندوق‌های بازنشستگی، و اجرای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت کشوری شدند.

افزایش مستمری‌ها بر اساس سبد معیشت، اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری و آزادی فعالان زندانی از جمله شعارهای نوشته شده بر روی پلاکاردهایی بود که بازنشستگان در دست داشتند.

بازنشستگان در تجمع اعتراضی خود در مقابل مجلس حکومت شعار می‌دادند:

«معیشت، منزلت، سلامت، حق مسلم ماست

فریاد فریاد از این همه بیداد

نان، درمان، معیشت، حق مسلم ماست

فقر، فلاکت، اعتراض ، اعتراض

سراسر ایران زحمتکشان در زندان

تاحق خود نگیریم ، از پای نمی‌نشینیم

اینهمه بیعدالتی، هرگز ندیده ملتی.

معلم زندانی آزاد باید گردد

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

خط فقر هشت میلیون، حقوق ما دو میلیون

کارگر زندانی آزاد باید گردد

دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»

شایان ذکر است حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بازنشستگان با درآمد حداقل زندگی می‌کنند. حداقل حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی یک‌ میلیون و ۵۸۵‌ هزار تومان است. در حالیکه هزینه سبد معاش در شهریور ماه از مرز ۸ میلیون تومان عبور کرده است و در بودجه سال ۹۹ تنها ۱۵ درصد افزایش برای مزدها و مستمری‌ها در نظر گرفته شده است مضاف بر این نرخ تورم رسمی، هم‌اکنون از ۴۰ درصد فراتر رفته است.

چند تن از بازنشستگان نیز در ضمن این تجمع سخنرانی کردند. بازنشستگان معترض می‌گویند همه راه‌های قانونی برای احیای حقوق خود را پیموده‌اند اما دوازده سال است که سران حکومت آن‌ها را با وعده‌های توخالی مشغول نموده‌اند.

یکی از سخنرانان تجمع بازنشستگان در اشاره به اعتراضات سراسری آبان ۹۸، اعتراض مردم را نتیجه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی حکومت دانست و افزود «مردم کارد به استخوانشان رسیده و خواستار تغییر وضعیت موجودند.»

بازنشستگان همچنین دست رد بر سینه یک عضو مجلس حکومت زدند که در میان جمعیت حاضر شد و توضیحاتی درباره چرایی عدم دسترسی بازنشستگان به خواست‌هایشان داد.

اعتراضات اصناف مختلف در ایران از جمله بازنشستگان در حالی افزایش یافته است که آمار پرونده‌های فساد اقتصادی که برخی متهمان آن نیز مقامات و افراد شناخته شده‌ حکومت ولایت فقیه هستند، در ایران افزایش یافته است.

اعتراض‌های معلمان و بازنشستگان در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران کماکان پس از اعتراض‌های خونین ماه آبان در شرایط امنیتی به سر می‌برد.

بر اساس آمارها، دست‌کم ۱۵۰۰ تن در جریان اعتراض‌ها پس از گرانی بنزین کشته شدند. خبرگزاری «رویترز» اخیرا این آمار را ۱۵۰۰ تن ذکر کرده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com