درخواست واگذاری شرکت‌های دولتی به سپاه پاسداران به جای بدهی دولت

سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران اعلام کرد این قرارگاه در نظر دارد برخی از شرکت های دولتی را در ازاء بدهی دولت به سپاه پاسداران در اختیار بگیرد.

گزافه نیست اگر بگوییم سپاه پاسداران خیز برداشته تا تمامی اقتصاد ایران، که شامل همه ثروت‌های ملی متلعق به مردم ایران است را در چنگ خود بگیرد.

شاید این امر در ابتدا اغراق‌آمیز به نظر بیاید، اما نیم‌نگاهی به اظهارات سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران در روز ۲۰ دی به روشنی اهداف و دورنمای سپاه پاسداران را نشان می‌دهد.

سپاه پاسداران بعد از پایان جنگ ایران و عراق، پروژه دست‌اندازی به اقتصاد کشور را در صدر اولویت‌های خود، موازی با حفاظت از نظام ولایت فقیه، قرار داد.

در طول بیش از این سه دهه، اکنون می‌توان گفت سپاه قدرت تصمیم‌گیر در اقتصاد، صنعت، نفت، گاز، پتروشیمی و… است، فراتر از آنچه در درون نظام دولت خوانده می‌شود.

ادعای دلسوزی به حال مردم روستا توسط سپاه!

در ظاهر، بداهه سعید محمد در اظهارات خود تحت لوای «احیای جهاد سازندگی»، در نقش دلسوز «روستاها و مناطق کمتر برخوردار» ظاهر می‌شود که «کسی به فکر» آنها نیست.

در حالیکه در نفرت بخش عظیمی از مردم ایران از سپاه پاسداران شکی نیست، اعتراضات سال‌های اخیر و شعار‌هایی که سپاه پاسداران را آماج قرار داده به روشنی گویای این امر است.

پس محمد درمی‌یابد که باید برای سناریوی دست‌‌اندازی و اعلام بیرونی آن از طریق رسانه‌ها باید زمینه‌سازی کند، دلسوزی برای مردم روستا از این منظر توسط محمد به خدمت گرفته می‌شود.

سپس محمد تور خود را اینگونه پهن می‌کند که «احیای وزارتخانه جهاد سازندگی زمانبر و نیاز به هزینه‌، نیرو و امکانات زیاد دارد اما قرارگاه [خاتم‌الانبیاء] آماده است و ساختار و تجهیزات را در اختیار دارد.»

درخواست بودجه مضاعف

سپس محمد خواستار آن می‌شود که باید «بودجه‌ای که قرار بود به راه‌اندازی مجموعه جدید و احیای وزارت جهاد سازندگی تعلق بگیرد، در اختیار قرارگاه گذاشته شود.»

شگفت آنکه محمد در اظهارات خود تصریح می‌‌کند که در حال حاضر این قرارگاه دارای ردیف بودجه‌ی ۱۰ هزار میلیارد تومانی از بودجه کشور می‌باشد.

شایان ذکر است سپاه پاسداران بودجه‌ای ۱.۵ برابر ارتش نظام در سال ۱۳۹۹ و ۱.۸ برابر در سال ۱۴۰۰ ردیف بودجه دارد. این رقم در سال ۱۳۹۹ برابر با بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و برای سال ۱۴۰۰، ۳۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

تمامی این ردیف‌های بودجه علاوه بر تمامی درآمد‌های مستقیم و چندین برابر این قرارگاه از محل پروژه‌های نفتی، گازی، صنعتی، و… است.

۴۰ درصد بنزین تولیدی کشور در اختیار سپاه

قرارگاه تحت فرماندهی محمد به گفته‌ی خودش ۴۰ درصد از ۱۰۵ میلیون بنزین روزانه تولیدی کشور در داخل کشور را تولید می‌کند.  

همچنین کانال تگرامی حامیان محمد اعلام کرده که «پتروشیمی خلیج فارس متعلق به قرارگاه خاتم تحت ریاست محمد، معادل ۱۰ تهران پروژه» دارد.

با این وجود گویا حرص و ولع و چنگ‌اندازی این ارگان به ثروت‌های عمومی مردم ایران را پایانی نیست.

آماده‌سازی صحنه

در ادامه محمد برای آنکه بحث درخواست واگذاری شرکت‌های دولتی به سپاه پاسداران به جای بدهی دولت را اعلام بیرونی کند، به این حربه متوسل می‌شود که «اینکه فعالیت‌های قرارگاه به چشم  می‌آید»، «به این دلیل بوده که شرایط سختی در کشور حاکم شده و شرکت‌های بخش خصوصی اگر از دولت پول دریافت نکنند نمی‌توانند فعالیت داشته باشند و متوقف می‌شوند و برای این شرکت‌ها نمی‌صرفد که از سود خود صرفه نظر کنند»

بخش ناگفته سخنان محمد آنست که سپاه و قرارگاه خاتم را علاوه بر دلسوز مردم روستا، ارگانی معرفی می‌کند که «از سود خود صرفه نظر» می‌کند.

تسهیلات به جای کارمزد

در ادامه سخن، محمد برای  چنگ‌انداختن به شرکت‌های دولتی، به جای بدهی دولت اینچنین زمینه‌چینی می‌کند که شرکت‌های خصوصی حاضر نیستند در ازای مزد «تسهیلات یا دارایی دریافت کنند بنابراین معمولا وارد این ریسک ها نمی‌شوند.»

محمد در اینجا می‌خواهد سپاه را علاوه بر دلسوز برای مردم روستا، صرف‌نظر‌کننده از سود، ریسک‌پذیر نیز نشان دهد.

اما فرجام شوم نقشه‌ای که محمد از طریق رسانه‌های نظام پیش می‌برد آنجا برملا می‌شود که اعلام می‌دارد در سال ۱۳۹۹ «قرار بر این [شد] دولت اموال خود را بفروشد و با درآمد حاصل از آن بدهی خود [به قرارگاه خاتم] را تسویه کند.»

با این مفروض، محمد گام نهایی سناریوی خود را رسانه‌ای می‌کند که «برای سال ۱۴۰۰ پیشنهاد داده‌ایم که دولت به جای مطالبات قرارگاه، دارایی‌هایش را به قرارگاه واگذار کند.»

محمد برای اینکه ذهن مخاطب را همسو کند، برای این امر سابقه‌ای نیز می‌تراشد که «در دو دولت قبل سابقه این نوع همکاری‌ها وجود دارد و دولت در آن زمان به جای بدهی، نیروگاه سبلان، بخشی از فولاد خوزستان و مخابرات را به قرارگاه واگذار کرد»، سابقه‌ای که البته حقیقت دارد.

اکنون محمد گام را فراتر می‌نهد و اعلام می‌دارد که این قرارگاه و سپاه قصد دارند «با توجه به اینکه چه واگذاری‌هایی در سال آینده انجام می‌شود، قرارگاه لیستی را تهیه کند که بر اساس نیازهای خود»، «به کدام اموال دولت نیاز داریم» .

نگاهی گذرا بر بداهه و نهایه اعلام این خبر از سوی محمد و رسانه‌ای‌کردن آن، به روشنی این تصویر را در ذهن حک می‌کند که سپاه پاسداران خود را در مقام، صاحب تمامی ثروت‌های مردم ایران می‌داند، همانگونه که ولایت فقیه در دهه‌های نخست چنین توهمی داشت که صاحب تمامی ارکان زندگی مردم ایران است.

اما فریاد مردم ایران در سال‌های اخیر در خیابان‌ها، این هر دو را آماج حمله قرار داد و مرگ را به آنان نوید داد آنجا که طنین انداخت «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی».

حال سپاه و ولایت فقیه ادامه سلطه سیاسی و اقتصادی خویش را با کشتار و سرکوب و قهر نظامی پیش می‌برند، امری که مردم ایران نیز بارها نشان دادند قصد دارند آن را به چالش بکشند و آن را براندازند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)