سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز جمعه اعلام کرد در حال بررسی شکایت یکی از فعالین برجسته مدافع حقوق بشر انگلیسی از سرویس بی‌بی‌سی فارسی است. پیتر تاچل بی‌بی‌سی فارسی را متهم به هموفوبیا کرده است. پیتر تاچل، فعال مدافع حقوق بشر انگلیسی در نامه‌ای به تیم دیوی، مدیرکل سرویس بی‌بی‌سی جهانی، رفتار دگرباش‌هراسانه و ستایش فرهنگ‌ «جهاد و شهادت» را در سرویس بی‌بی‌سی فارسی محکوم کرده و خواستار توضیح و عذرخواهی رسمی شده است.

او در این نامه به دو مطلب منتشر شده در بی‌بی‌سی‌فارسی اشاره کرده است. در مطلب اول، مجری بخش خبری بی‌بی‌سی فارسی در معرفی گزارشی درباره رژه افتخار لندن در سال ۱۳۹۸ این رژه را «رژه موسوم به دگرباشان» خوانده بود. در ادامه سیاوش اردلان خبرنگار بی‌بی‌سی در این گزارش از واژه‌های توهین‌آمیزی مثل «مردنما و زن‌نما» برای اشاره به شرکت‌کنندگان در این رژه افتخار استفاده کرده بود و اضافه کرده‌بود «این رژه حتی آن‌هایی را هم در بر می‌گرفت که صاف و ساده مثل بیشتر آدم‌ها به جنس مخالف دل بسته‌اند».

 

همچنین در مطلبی که در سال ۱۳۹۷ در سایت بی‌بی‌سی‌فارسی منتشر شده بود، نویسندگان از نوستالژی ایرانی صحبت کرده و به وضوح روابط افراد همجنس را در کنار مصرف مواد مخدر و رابطه با محارم جزو اعمال «قبیح رایج در گذشته» قرار داده بود. علاوه بر آن با وجود اینکه سالهاست فعالین فارسی‌زبان حقوق افراد کوییر بر سر توهین‌آمیز بودن واژه «همجنس‌باز» به توافق رسیده‌اند، در این یادداشت از این واژه در توصیف روابط افراد همجنس استفاده شده بود.

 

با اینکه یادداشت مذکور بعد از اعتراض‌های فعالین حقوق افراد کوییر اصلاح شد اما همچنان موارد بسیار دیگری وجود دارند که در آن‌ها از واژه‌هایی استفاده می‌شود که نه تنها دربرگیرنده جامعه کوییر نیست، که در بسیاری موارد دگرباش‌هراسانه است. رسانه‌های فارسی‌زبان عموماُ اخبار مربوط به جامعه رنگین‌کمانی را به ندرت پوشش می‌دهند و در صورت پوشش هم، از بکارگیری و استفاده واژه‌های درست طفره می‌روند. فعالین جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی بارها غیر از اعتراض، دست یاری خود را به سوی رسانه‌ها دراز کرده‌ اند تا در آموزشی فراگیر و ایجاد تغییرات اصولی سهیم باشند.  

 

این خبر در رسانه‌های بریتانیا بصورت گسترده‌ای بازتاب پیدا کرده است. 

 

جمعی از فعالین کوییر ایرانی نیز در روزهای گذشته بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن‌ به موارد متعدد توهین به افراد کوییر در رسانه‌های مختلف فارسی زبان اشاره کرده‌اند و از همه رسانه‌های فارسی‌زبان خواسته‌اند توهین به کوییرها را متوقف کنند و از منابع متعدد موجود به زبان فارسی و سایر زبان‌ها برای آموزش مستمر کارکنان خود استفاده کنند. بیش از ۷۰۰ نفر از افراد کوییر و حامیان آن‌ها تا به حال این بیانیه را امضا کرده‌اند.   

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)