وب‌سایت‌های ابری و اشتراک گذاری فایل تا چه حد امن هستند؟

زمانی که قصد دارید برای یکی از دوستان یا همکارانتان فایلی ارسال کنید اما حجم بالای آن فایل، اجازه ارسال از طریق ایمیل را نمی‌دهد یا وقتی فایل‌های آپلود شده در فضای ابری، به عنوان بدافزار شناسایی شده و مجوز آپلود آن را صادر نمی‌شود، مجبور می‌شوید از سایت‌های اشتراک گذاری فایل استفاده کنید. اما آیا این سایت‌ها از امنیت کافی برخوردار هستند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید از ساز و کار سایت‌های اشتراک گذاری فایل مطلع باشیم.

فرایند وب‌سایت‌های اشتراک گذاری فایل، تقریبا ساده است. شما فایلی را در آن آپلود می‌کنید، لینکی دریافت کرده و آن را برای مخاطب یا مخاطبین خود ارسال می‌نمایید. در برخی از این وب‌سایت‌ها، قابلیت‌های مثل رمزنگاری، امکان تعیین رمز و غیره تعبیه شده تا از دسترسی افراد غیر مجاز به فایل‌های شما جلوگیری کند.

فرایند‌ وب‌سایت‌های ابری نیز تقریبا به همین شکل است کاربرد یکسانی دارند. در واقع هدف اصلی از ایجاد فضاهای ابری، ذخیره اطلاعاتی است که به هیچ عنوان نمی‌خواهید آنها را از دست بدهید.

فراهم کردن تجهیزات و زیرساخت مورد نیاز برای ذخیره سازی این حجم بالا از اطلاعات و داده‌ها، نیازمند صرف هزینه بسیار زیادی است. اما اغلب این وب‌سایت‌ها خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. احتمالا در اغلب این وب‌سایت‌ها، داده‌های شما صرف پرداخت هزینه ها می‌شوند.

همه سایت‌ها اینگونه نیستند و روشهای زیادی برای درآمدزایی وجود دارد.

تبلیغات: در برخی موارد برای دریافت فایل مورد نیاز، کاربر باید برای آماده شدن لینک منتظر بماند. در این فاصله انواع و اقسام تبلیغات برای او به نمایش در می‌آیند.

پیشنهاد دانلود: در برخی سایت‌ها، کاربر می‌تواند با دانلود اپلیکیشن پیشنهادی از سوی وب‌سایت، مدت زمان دانلود را کاهش دهد.

اعلان‌های وب: نوع خاصی از تبلیغات که در اغلب موارد بسیار آزار دهنده است. معمولا از این روش به همراه تبلیغات های معمولی استفاده می شود. تا به حال اعلانی دریافت کرده‌اید که از اجازه نمایش اعلان‌ها را درخواست کرده باشد؟

فایل دستکاری شده: برخی اوقات، با مراجعه به وب‌سایت و اقدام به دانلود فایل، متوجه می‌شوید که به کلی نام فایلی که قصد دانلود آن را دارید با نام مورد نظر شما متفاوت است. در این سایت‌ها هنگام دانلود فایل‌ها، به کلی فایل دیگری به کاربر نمایش داده می‌شود. معمولا این لینک‌ها چیزی به غیر از تبلیغات افزار یا اپلیکیشن‌های ناخواسته به همراه ندارد.

عدم دریافت فایل درخواستی: در برخی از وب‌سایت‌های اشتراک گذاری فایل، به جای فایل درخواستی بدافزار دریافت می‌کنید. معمولا این روش در وب‌سایتهای ارائه کرک و کلید قفل اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی دیگر هم برای اینکه اجازه استفاده از سایت را برایتان صادر کنند، از شما می‌خواهند با ثبت نام و ارائه ایمیل یا دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، برنامه خاصی را بر روی سیستم خود نصب کنید.

وب‌سایت‌هایی هم هستند که امکان اشتراک گذاری حجم‌های پایین را به کاربر داده و برای حجم‌های بالاتر، از آنها هزینه دریافت می‌کنند.

برای اینکه از اطلاعات و سیستم خود محافظت کنید، بهتر است قبل از اشتراک گذاری فایل ‌خود در هر کدام از سایت‌های اشتراک گذاری داده، به موارد زیر فکر کنید:

• در مورد سایت تحقیق کرده و نظرات کاربران را مطالعه کنید. اگر همه نظرات مثبت بود، از آن سایت دوری کنید.

حتی اگر سایتی از طراحی قدرتمندی برخوردار باشد، بازهم کاربران ایراداتی در آن یافته و گلایه خواهند کرد. اگر وب‌سایتی کامنت منفی نداشته باشد، از دو حالت خارج نیست: یا این کامنت‌ها حذف شده‌اند، یا تمامی کامنت‌ها توسط صاحب وی‌سایت یا افراد وابسته نوشته شده تا توجه کاربران را نسبت به آن جلب کند.

• قابلیت‌های امنیتی سایت‌های رایگان را بررسی کنید:

هرچه سایتی قابلیت‌های بیشتری داشته باشد، نشان دهنده برتری آن است. رمزنگاری، محدودیت دفعات دانلود یا قابلیت حفاظت از فایل با رمز از جمله موارد مهم هستند.

• قبل از اینکه لینک دانلود را به مخاطب خود ارسال کنید، خودتان آن را امتحان کنید:

فایلی را آپلود کرده لینک آن را ذخیره کنید. سپس IP خود را عوض کرده و دوباره وارد لینک شوید. ببینید آیا لینک ذخیره شده، شما را به فایل آپلود شده هدایت می‌کند، یا با کلیک کردن بر روی لینک، فایل دیگری دریافت می کنید.

در حین استفاده از لینک‌های دانلود هم باید به نکات زیر توجه داشته باشید تا حریم خصوصی و امنیت سیستم خود را به خطر نیندازید:

• در اغلب وب‌سایت‌های اشتراک گذاری فایل، دکمه سبز رنگ بزرگی قرار داده می‌شود و بر روی آن کلماتی مثل Download یا Start نوشته می‌شود. این کار فقط برای جلب توجه کاربران بوده و لینک دانلود اصلی جای دیگری است. در صورت کلیک کردن بر روی این لینک‌ها، معمولا اپلیکیشن‌های ناخواسته‌ای دانلود می‌شود که می‌توانند سیستم شما را به تبلیغات افزار آلوده کنند.

• نشانه‌گر ماوس را بر روی لینک دانلود نگه دارید (کلیک نکنید) و آدرس و مشخصاتی که در گوشه پایینی سمت چپ مرورگر نوشته می‌شود مطالعه کنید. مطمئن شوید که با کلیک کردن بر روی لینک، فایل مورد نظر خود را دریافت خواهید کرد. علاوه بر نام فایل، حتما به پسوند آن هم دقت کنید.

• حجم فایل را بررسی کنید. برای مثال یک فیلم دو ساعته نمی‌تواند ۸ مگابایت حجم داشته باشد!

 

سخن پایانی:

برای اشتراک گذاری فایل‌های کم اهمیت، غیر کاری و … می‌توانید از وب‌سایت‌های اشتراک گذاری رایگان استفاده کنید و به مشکلی برخورد نکنید. اما برای فایل‌های مهم، حتما به دنبال گزینه‌های بهتری باشید. به جای سایت‌هایی مثل ۴share و … بهتر است از سایت‌های امن‌تری مثل Google Drive استفاده کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)