پیر دیر عشق و وفا و اموزگار صدیق ازادی از میان ما رفت. دکتر محمد ملکی پیر دیر مبارزه و کوشنده صدیق ازادی و حقوق بشر از میان ما رفت.

دکتر ملکی فعالیت سیاسی خود را از سال‌های اخر دبیرستان شروع کرد و در جنبش‌های دانشجویی نهضت مقاومت ملی و جبهه ملی اول ادامه داد و در سال ۱۳۲۹ توسط ساواک شاه دستگیر و به زندان افتاد.

دکتر ملکی بعد از انقلاب بدلیل خوشنامی و شناخته شدگی به پیشنهاد ایت الله طالقانی بعنوان اولین رئیس دانشگاه تهران از سوی خمینی تعیین شد.

دکتر محمد ملکی به کار شورایی و شرکت دادن مردم در مدیریت و تصمیم گیری‌ها و موضوع خودگردانی اعتقاد داشت و دروان ریاست او بر دانشگاه تهران تنها دورانی بود که این دانشگاه به شیوه دمکراتیک توسط شواریی متشکل از استادان و دانشجویان اداره می‌شد.

اما متاسفانه ریاست دکتر ملکی بر دانشگاه تهران به یک سال هم نکشید و به دلیل این که مجیزگوی خمینی نبود و به دلیل مخالفت صریح او با سرکوب ازادی‌ها و کودتای ارتجاعی تحت عنوان «انقلاب فرهنگی» به فرمان خمینی از کار برکنار شد.

و طولی نکشید که کار دکتر به زندان هم کشیده شد و به دلیل مخالفت او با بسته شدن دانشگاه‌ها در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۰ بدون ذکر اتهام بازداشت گردید و مدت ۵ سال را در شرایط سخت و فضای شکنجه در زندان‌ها در سال ۱۳۶۰ گذراند.

دکتر خودش در این باره می‌گوید:

«پس از برگزیده شدنم به ریاست دانشگاه تهران با یک کودتا به نام «انقلاب فرهنگی» و با حمله به دانشگاه‌ها و کشتار تعدادی از دانشجویان و مجروح کردن تعدادی از انها دانشگاه‌ها بسته شدند. شورای مدیریت دانشگاه تهران با این امر به مخالفت برخاستند ولی حاکمیت ان‌ها و از جمله اینجانب را دستگیر و به بهانه مخالفت با فرمان رهبری (ایت الله خمینی) روانه زندان کردند. ابتدا به اعدام محکوم شدم و بعد به ۱۰ سال زندان محکوم شدم و در ان مدت با بی رحمانه ترین رفتار‌ها از جمله زدن کابل به کف پا و سایر نقاط بدنم، اویزان کردن از سقف و کوبیدن سرم به دیوار، زدن مشت و لگد که منجر به نابینایی چشم چپم و شکستگی استخوان مچ دست راستم شد و انواع شکنجه‌ها مواجه بودم. بعد از ۵ سال ظاهرا از زندان ازاد شدم، ولی ماه‌ها باید هر چند روز یک بار خودم را به دادستانی معرفی می‌کردم تا مورد بازجویی که خود نوعی شکنجه بود قرار می‌گرفتم.

اما این اخرین زندان رفتن دکتر نبود.

دکتر ملکی در سال ۱۳۷۹ نیز به همراه تعدادی از فعالان سیاسی از سوی دادگاه انقلاب دستگیر و روانه زندان می‌شود و به مدت ۶ ماه را در زندان عشرت اباد و در سلول انفرادی گذراند. سلول یک متر در دو متر که حقوقدان‌ها و روانپزشکان نگهداری زندانی در ان را «شکنجه سفید» می‌نامند. دکتر می‌گوید: «مدت ۷ ماه را در زندان انفرادی بودم و سپس برای محاکمه برده شدم و در یک دادگاه مخفی و غیرقانونی محکوم به ۷ سال زندان تعلیقی شدم.

در سال ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات مردم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بعد از انتقادی که دکتر ملکی از وضع موجود می‌کند در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۸۸تعداد ۵ نفر از ماموران وزارت اطلاعات به خانه او مراجعه و اقدام به بازرسی خانه او می‌کنند و پس از سئوال و جواب او را به همراه دیسک سخت کامپیوتر شخصی‌اش، ۸۵ جلد کتاب و مقادیری از دست نوشته‌هایش دستگیر و با خود می‌برند. وی پس از تحمل ۱۹۱ روز زندان در روز ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ از زندان ازاد می‌شود.

دکتر ملکی در باره زندانی شدنش در این سال می‌گوید:

«درحالی که دچار بیماری سرطان پروستات و بیماری قلبی اریتمی و فشار خون بودم و دوران شیمی درمانی را می‌گذراندم و از ناراحتی قلبی و سنکوب مرتب رنج می‌بردم از بستر بیماری مستقیم به زندان اوین و به بند مربوط به وزارت اطلاعات (بند ۲۰۹) برده شدم و در سلول انفرادی به مدت ۳ ماه زندانی شدم.

دکتر ملکی علی رغم بیماری محکوم به ممنوعیت خروج از کشور نیز بود، در همین رابطه عفو بین الملل در تاریخ ۲-۶-۲۰۱۷ طی تلگرامی نسبت به حکم ظالمانه ممنوعیت خروج برای این بیمار سالخورده اعتراض کرد و خواهان لغو ان شد.

کاوه ال حمودی

دکتر علی رغم این که خودش همواره مورد اذیت و ازار و تعقیب و زندان و انفرادی بود اما هیچ گاه دست از اعتراض و مبارزه علیه استبداد برنداشت، او همواره یا خود در پشت میله‌های زندان بود و یا که این پیر دیر مبارزه و نبرد در مسیر زندان اوین عصا زنان و با پشتی خمیده اما نستوه و استوار برای دفاع از حقوق ضایع شده جوانان میهن که انان را فرزندان خود میدانست، گام برمی داشت.

نام دکتر ملکی در زمره ۱۴ نفر امضا کننده بیانیه برکناری خامنه‌ای و نفی نظام جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد، وی بابت امضای این بیانیه بازداشت و زندانی شد.

محمد ملکی در مصاحبه‌ای در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در پاسخ به سئوال خبرنگار که ایا شما به اصلاحات به معنای ان چه که این روز‌ها در ایران متداول است باور دارید؟ می‌گوید: «نگاه کنید چه کسانی از اصلاحات دم می‌زنند؟ من در کنفرانسی حدود ۱۵ سال پیش در باره اصلاحات چیست و اصلاح گرا کیست؟ صحبت کردم و مقاله نوشتم… شما لیست گروه‌های اصلاح طلب را یک بار مرور کنید، تمامی فسادها، بدبختی‌ها و نابسامانی‌ها از همین افراد ریشه گرفته، بنابراین ان‌ها چگونه می‌خواهند اصلاحات کنند؟ کسانی که اولین تعهدشان پذیرش نظام ولایی است و به ان ایمان و اعتقاد دارند، چطور می‌توانند اصلاح گر باشند؟

دکتر محمد ملکی نامی اشنا برای عاشقان ازادی و دمکراسی است. او بحق سمبل یک سیاستمدار و روشنفکر سالم و صادق و دوستدار صلح و دمکراسی و احترام به حقوق انسانی بود.

هر خانواده ایرانی که عضوی از خود را بدست این رژیم از دست داده باشد، و یا یکی از اعضای خانواده‌اش به زندان افتاده باشد، بی شک دکتر ملکی را در کنار خود دیده است. او یار و یاور مادران داغدار فرزند از دست داده و تسلی دهنده دل‌های ستم دیدگان بود.

فقدان این پیر دیر عشق و وفا و این اموزگار صدیق ازادی را به خانواده گرامی‌شان و به ازای خواهان ایران تسلیت می‌گویم.

 

کاوه ال حمودی

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)