روز هفتم آبان ماه ۹۹، حال زندانی سیاسی فاطمه مثنی به وخامت گرایید. او را به بیمارستان طالقانی تهران منتقل کرده و با وجود مخالفت پزشک متخصص و نظر او مبنی بر الزام بستری کردن این زندانی بیمار در بیمارستان، او را به زندان بازگرداندند. خانم مثنی پیش از این نیز یکبار در زندان بیهوش و به بیمارستان منتقل شده بود.

درخصوص شرایط بیماری و وضعیت زندانی سیاسی فاطمه مثنی کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، با یکی از نزدیکان وی مصاحبه ای بعمل آورد. در این گفتگو از وی خواستیم درباره شرایط جسمی و وضعیت فاطمه مثنی در زندان اوین توضیحاتی برای اطلاع هموطنان بدهد.

توجه شما را به قسمتهایی از این گفتگو جلب میکنیم:

«حال فاطمه خوب نیست. او را به بیمارستان می برند و به زندان برمی گردانند. این شرایط کمکی به بهبود او نمی کند.

مهرماه امسال ۶ سال است که فاطمه مثنی در زندان است. وی به ۱۶ سال حبس محکوم شده و هنوز ۹ سال دیگر باقی مانده است. وی در زندان به بیماری دستگاه گوارش (تب روده) مبتلا شده و از مشکلات کبدی و کولیت روده رنج می برد.

فاطمه در شهریورماه امسال در بند بیهوش شد او را بیمارستان برده و بستری کردند. ۳-۴ روز بستری بود و کمی حالش بهتر شد. او را به زندان برگرداندند. اما به گفته پزشک نباید در شرایط استرس و فشار عصبی باشد. به محض فشار عصبی و استرس، حالش بد می شود.

دارویی که برای او تجویز کرده بودند، در شرایط استرس تاثیری ندارد. روز ۷ آبان ماه، دوباره حالش بد شد. وقتی او را به بیمارستان بردند، پزشک تجویز کرد که به دلیل وضعیت حاد بیماری روده، درمان کنونی تاثیری ندارد و باید کورتن درمانی را آغاز کند. این درمان در زندان امکان پذیر نیست. زیرا باید تحت نظر پزشک در بیمارستان و در آرامش باشد. شرایط جسمانی فاطمه وخیم است با اینحال او را به زندان برگرداندند. دکتر می گوید که به این ترتیب درمان فایده ای ندارد. بیماری که نباید استرس داشته باشد را در بیمارستان با پابند به تخت بسته بودند

از ایشان سوال کردیم حال که خانم مثنی به زندان بازگردانده شده، آیا در زندان شرایط رسیدگی پزشکی دارد؟ وضعیت جسمی او هم اکنون چگونه است؟

وی گفت: « او هر روز حالش بدتر می شود. در زندان یا در بهداری است یا زیر سرم. گهگاه از درد بیهوش می شود. در زندان نه رسیدگی پزشکی می کنند و نه اجازه می دهند که در بیمارستان بماند. در همین وضعیت او را برای اعمال فشار بیشتر، در زندان نگه داشته اند. به این ترتیب بیماری بدنش را تخریب می کند.

اگر مسئولان زندان قصد کمک کردن داشتند، باید اجازه بستری شدن و ادامه معالجه می دادند. حال از بیمارستان برگه نوشته اند که حتی اگر فشارش پایین افتاد یا حالت تهوع به او دست داد، باید به طور اورژانس به بیمارستان منتقل گردد. پزشک معالج سعی بر این دارد که کار به عمل نرسد وگرنه باید قسمتی از روده اش را ببرند. اما مسئولان زندان هیچ اقدامی جهت تخفیف درد این زندانی نمی کنند که کمی حالش بهتر شود. برعکس به او استرس وارد می کنند. استرس برای او سم است. به محض وارد آمدن استرس نمی تواند غذا و آب بخورد و بیهوش می شود.

همسرش حسن صادقی در زندانی است. نگران وضعیت دو فرزندش و شرایط آنها است. فاطمه مثنی یک پسر و یک دختر جوان و یک مادر پیر ۸۵ سال بیمار دارد که نگران آنهاست.»

سوال کردیم خانواده چه پیگیری هایی انجام دادند و پاسخ مسئولان و ارگانهای قضایی چه بود؟

پاسخ این بود که «هیچکدام از مسئولان و ارگانها پاسخگو نیستند. یک مثلث تشکیل داده اند که هر یک از آنها خانواده را به دیگری پاس می دهد. رئیس زندان می گوید مسئولیت با دادیار ناظر بر زندانها امین وزیری است. امین وزیری به خانواده می گوید که من دستور اعزامش را داده ام و پیش رییس زندان بروید. رئیس زندان به معاون دادیار پاس می دهد. در نهایت هیچ کدام به گردن نمی گیرند.»

سپس درباره مصادره منزل و اموال این خانواده از ایشان سوال کردیم. وی پاسخ داد:

«طی ۶ سال گذشته، قوه قضاییه یک مغازه و یک خانه این خانواده را مصادره کرده و به غارت بردند. اکنون هم دست روی خانه مسکونی فرزندان این خانواده گذاشتند تا تنها منزل و سرپناه دو فرزند و مادر پیر خانواده را از آنها بگیرند.»

درباره زندانی سیاسی فاطمه مثنی

زندانی سیاسی فاطمه مثنی متولد سال ۱۳۴۷ هنگامی که ۱۳ سال بیشتر نداشت در سال ۱۳۶۰، به همراه مادر و خواهرانش بازداشت شد و مدت ۳ سال در زندانهای اوین و قزلحصار محبوس بود و در همان زمان ضربات سنگین روحی و جسمی بر او وارد آمد. ۳ تن از برادران او و یکی از برادران همسرش در دهه شصت به اتهام هواداری از مجاهدین خلق اعدام شده ذند.

او برای دومین بار در بامداد روز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ به همراه همسرش حسن صادقی و فرزندان خود بدلیل برگزاری مجلس ترحیم برای پدر شوهرش از اعضای مجاهدین خلق که در کمپ لیبرتی در اثر سرطان فوت کرده بود، بازداشت شد و درب منزل آنان از همان زمان پلمپ شد.

حکم او و همسرش آقای حسن صادقی ۱۵ سال حبس تعزیری و مصادره اموال شامل (شش دانگ مغازه و منزل) است که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید گردید.

درخواست اعاده دادرسی خانم مثنی و همسرش حسن صادقی برای دومین بار در شعبه ۲۳ دیوانعالی کشور به ریاست قاضی نیازی مجددا رد شد.

فاطمه مثنی در تاریخ ۸ مهر ماه ۱۳۹۴ در منزل شخصی خود، جهت تحمل حکم زندان بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

روز دوشنبه ۲۲اردیبهشت۹۹ ستاد اجرائی فرمان خمینی با صدور حکمی منزل مسکونی فاطمه مثنی و همسرش حسن صادقی، را مصادره کرد. این مصادره بعنوان بخشی از حکم صادره توسط دادگاه انقلاب است که پیش تر صادر شده بود. طی همین حکم، تنها مغازه ای که از طریق آن امرار معاش می کردند در اسفند ماه سال۹۷ مصادره شده بود.برای ورد به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)