امروزه فلش‌های یواس‌بی بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این وسیله برای انتقال داده با اهداف مختلف (مثل بکاپ گیری یا انتقال اطلاعات از یک سیستم به سیستم دیگر) مورد استفاده می‌گیرد. برخی افراد برای ذخیره فایل‌های پروژه کاری خود نیز از USB استفاده می‌کنند. در اغلب موارد این وسیله به سیستم قابل اعتماد وصل می‌شود که معمولا مشکلی هم پیش نمی‌آید. اما آیا می‌توان همین استدلال را در مورد سیستم‌های ناآشنا و نا مطمئن نیز به کار برد؟

متاسفانه اغلب کاربران، USB خود را به هر سیستمی وصل می‌کنند. برای مثال دانشجویی را در نظر بگیرید که فایل پروژه یا مقاله خود را به یک USB انتقال داده و آن را از هر خدمات کامپیوتری که در مسیر ببیند پرینت خواهد کرد. علاوه بر این، حتی ممکن است آن USB را در اختیار همکلاسی ها قرار داده و از آن برای تبادل اطلاعات درسی، گرفتن نرم افزارهای لازم، فایلهای آموزشی و … نیز استفاده ‌کند. از آنجایی که نمی‌دانیم سیستم آنها تا چه میزان امنیت دارد و آیا تدابیر امنیتی لازم برای جلوگیری از حملات سایبری را رعایت کرده‌اند یا خیر، بنابراین احتمال آلوده شدن USB و انتقال آن به سیستم شخصی فرد نیز بالا است.

پس چاره چیست؟

ساده‌ترین راه این است که بین فلش کاری و فلش شخصی تمایز قائل شوید. بنابراین اگر یکی از آنها آلوده شود، می‌توانید جلوی آن را بگیرید تا به همه فلشها یا دستگاه‌هایتان انتقال پیدا نکند. توصیه می‌کنیم از ذخیره کردن اطلاعات حساس شخصی یا کاری بر روی فلش نیز اجتناب کنید. فلش‌ها آسیب پذیرند و احتمال سرقت،جا گذاشتن یا از کار افتادن آنها نیز وجود دارد.

یکی دیگر از راه‌های تامین امنیت داده‌های حساس، رمزنگاری اطلاعاتی است که به USB انتقال داده می‌‎شود. با این کار در صورت گم شدن فلش، کسی نمی‌تواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

 علاوه بر این، با رمزنگاری فایل‌ها نه تنها آنها را غیر قابل خواندن می‌کنید، بلکه از هر گونه پردازش غیر مجاز نیز محافظت می‌کنید. بنابراین ویروس‌ها هرگز نمی‌توانند به فایل‌های رمزنگاری شده، نفوذ کنند.

 حتما بر روی سیستم خود آنتی ویروس مطمئن نصب کنید و به محض مشاهده بروز رسانی جدید، آن را آپدیت کنید. آنتی ویروس‌های قدیمی و آپدیت نشده کارایی چندانی ندارند و توانایی محافظت از سیستم شما را نیز نخواهند داشت.

کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند از Microsoft Windows Defender استفاده کنند. این برنامه توانایی شناسایی اغلب بدافزارهای پنهان را دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)