تهدیداتی که کودکان را در فضای اینترنت تهدید می‌کنند، عبارتند از: تجاوز به حریم خصوصی، آزار و اذیت اینترنتی، سکستینک و مزاحمت جنسی. برای اینکه بتوان امنیت کودکان در اینترنت را فراهم نمود روش‌های زیادی وجود دارد. نظارت والدین، استفاده از اپلیکیشن‌های نظارتی و محدود کننده از روشهایی است که برخی از والدین به کار می‌برند. بهترین کار برای حفظ امنیت کودکان این است که با آنها درباره خطرات اینترنت، نحوه دوری از این خطرات با آنها صحبت کنید و اهمیت صحبت کردن با شما، در صورت برخورد با هر گونه موقعیت خطرناک یا تهدید آمیز را برایشان تشریح کنید.

برای حفظ امنیت کودکان در اینترنت، ابتدا والدین باید با خطرات آن کاملا باشند و بدانند که چگونه می‌توانند به کودکان و نوجوانانشان در دور ماندن از این از این خطرات کمک کنند.

در دنیای امروزی تقریبا همه کودکان و نوجوانان به اینترنت دسترسی دارند. آنها در بازی‌های آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی، درست مثل محیط های واقعی، دوستان جدیدی پیدا می‌کنند. آنها به راحتی در این جامعه دیجیتالی بزرگ زندگی می‌کنند، اما هر جامعه‌ای، خطرات خاص خود را به همراه دارد.

والدین می‌‌توانند فعالیت‌های آنلاین فرزندانشان را تحت نظر بگیرند. علاوه بر این، آنها قابل اعتماد ترین افراد برای کودک هستند. در اغلب موارد، با مشاهده هر گونه خطری، اولین کسانی که اتفاقات را با آنها در میان می‌گذارند، همین والدین هستند. بهترین راه برای حفظ امنیت فرزندان این است که بدانید آنها در اینترنت چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید.

کودکان و نوجوانان چگونه به اینترنت متصل می‌شوند؟

تحقیقات به عمل آمده توسط سازمان پیو نشان می‌دهد که تقریبا ۹۵% از نوجوانان گوشی هوشمند دارند و از این بین ۴۵% (تقریبا) همیشه آنلاین هستند.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که ۷۰% از نوجوانان از طریق تلفن هوشمند، ۶۵% با استفاده از تبلت و ۴۶% از کامپیوترهای شخصی به اینترنت متصل می‌شوند.

امروزه حتی کودکان کم سن و سال هم به اینترنت دسترسی دارند. تحقیقات نشان داده ۷۵% از کودکان ۴ تا ۸ ساله به تلفن هوشمند یا تبلت دسترسی دارند و تقریبا نیمی از این کودکان در اتاق خوابشان کامپیوتر شخصی دارند.

در مقاله بعدی به نکاتی کلیدی در مورد نحوه آگاهی دادن به کودکان و آشنا کردن آنها با خطرات احتمالی اینترنت، اشاره خواهیم کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)