«میشل فوکو» بر اندیشه ی مدرن در اواخر قرن بیستم تأثیری غیرقابل انکار گذاشته است. آثار او که از زیبایی‌شناسی تا نظام‌های کیفری و از دیوانگی و تمدن تا نیچه و آوانگاردیسم را در بر می‌گیرد، به پیچیدگی و دیریابی شهرت دارند. ولی امروز کتابی را به شما معرّفی می‌کنیم که درباره‌ی فوکو و عقاید اوست منتهی، متن کوتاه و زبان ساده‌ای دارد. این کتاب را گری گوتینگ نوشته و در آن آثار فوکو در زمینه‌ی ادبیات، سیاست، تاریخ و فلسفه را بررسی کرده است. هم‌چنین، تحلیل‌های فوکو درباره‌ی هویت، معرفت و قدرت در جوامع مدرن را بازگو کرده است.

آقای گوتینگ استاد فلسفه‌ی دانشگاه نوتردام و مؤلف کتاب فلسفه فرانسوی در قرن بیستم است، ولی در کتاب فوکو مطالب را به شیوه‌ای طرح می‌کند که برای همه‌ی گروه‌های سنی و با هر تحصیلاتی قابل‌فهم باشد.

اگر می‌خواهید یک معرفیِ خوب درباره‌ی «میشل فوکو» بخوانید و از عقاید و افکار و نظریه‌های او باخبر شوید حتماً به فروش‌گاه کتاب افق مراجعه کنید و سراغِ فوکو را بگیرید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «…. اگر بحث سیاسی در چارچوب‌های نظری جای نگیرد، می‌توان پرسید به چه نوع اعتباری تکیه دارد. البته غالباً ما قادریم بدون پیش کشیدن سؤالاتی درباره‌ی تصدیق نهایی ارزش‌ها کارمان را پیش ببریم؛ سؤالات برخاسته از حقایق مسلم درباره‌ی این‌که چه‌طور به اهدافی معین دست پیدا کنیم، برخلاف پوشیدگی تعهدات پنهان مشترک، اموری‌اند که باید زودتر به آن‌ها پرداخت. ممکن است بگوییم در این موارد، مسائل بیش‌تر نوعی اصلاحات عمل‌گرایانه‌اند تا انقلابی بنیادین. به هر صورت، فوکو امکان تفکیک سؤالات مربوط به اصلاح که در درون یک نظام مستقر عمل می‌کنند را از نقدهای انقلابی بر نظام رد می‌کند. او در مصاحبه‌ی خود با دیدیه اریبون درباره‌ی انتخاب حکومت سوسیالیست فرانسوا میتران در سال ۱۹۸۱، در برابر استدلال اریبون که همدلی او با موج‌های آغاز رژیم جدید به این معناست که او “کارکردن با این حکومت را ممکن می‌داند” مقاومت می‌کند. او در “دوراهی میان له و علیه چیزی بودن” تردید می‌کند و در ادامه می‌گوید حتی طرح‌های اصلاح‌گرایانه (درون نظام) به نوعی “انتقاد” (و انتقاد ریشه‌ای) نیازمندند، چون هر اصلاحی …..»

 

فوکو با ترجمه‌ی سیدمهدی یوسفی و قیمت ۳۸۰۰ تومان در مجموعه‌ی جانِ کلام منتشر شده است.جان کلام یکی از مجموعه کتاب‌های جذاب و خواندنی است که به قلم استادان ترازِ اولِ دنیا در رشته‌های گوناگون ادبی، فلسفی، سیاسی و …. نوشته شده‌ و توسط انتشارات دانش‌گاه آکسفورد به چاپ رسیده‌ است. در ایران، نشر افق پس از خرید امتیاز ترجمه‌ی فارسی این اثر، مجموعه‌ی جان کلام را به بازار کتاب عرضه کرد.

جان کلام شامل ده عنوان کتاب است که توسط مترجم‌های مختلف به فارسی برگردانده شده است. حجم کم و محتوای غنی به‌علاوه‌ی زبانِ ساده‌ی مؤلفان برای تبیین و تفصیر مسائل پیچیده از مهم‌ترین ویژگی‌های این مجموعه‌ی دوست‌داشتنی است که باعث شده خواندنِ کتاب‌های آن را برای همه لذت‌بخش باشد. شاید بد نباشد به باقیِ کتاب‌های این مجموعه هم نگاهی بیندازید.

 

 

 
برچسب‌ها: فوکوگری گوتینگسیدمهدی یوسفینشر افقمجموعه جان کلام

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com