در حالی که روحانی بنا بر ادعای خودش به دلیل کرونا و خطر ابتلاء به کرونا، حاضر نشد در مجلس نظام حاضر شود اما نظام به رغم همه تهدیدهای ابتلاء به کرونا و هشدارها، در پایان مرداد و آغاز شهریور اقدام به برگزاری کنکور سال ۱۳۹۹ کرد، کنکوری که اکنون مافیای حکومتی بر آن حکم می‌راند.

صحبت از درآمدی ۴۰ هزار میلیارد تومانی است. آنهم نه در صنعت پررونق یا تولید و کارخانه. صحبت از ۴۰ هزار میلیارد تومان است که در یک سیستم فاسد حکومتی جای پای خود را سالیان است باز کرده و آنقدر قدرت یافته که به رغم وضعیت قرمز کرونا در بسیاری از شهرها می‌تواند میلیون‌ها جوان و خانواده‌های آنها را در چند روز و در اوج کرونا، در معرض این ویروس و مرگ قرار دهد.

مافیا دلالی پرسودی که سرپل‌های آن به منابع و ارگان‌های حکومت ایران متصلند و بر سر آینده جوانان ایران، و اکنون و در بحبوحه کرونا بر روی زندگی و مرگ آنان و خانواده‌هایشان قمار می‌کنند، مافیایی که به رغم این گردش مالی عظیم از پرداخت مالیات نیز معاف است! در حالی که معلمان باید مالیات بپردازند.

سال‌ها پیش اولین بار نام مافیای کنکور زمانی علنی شد که قرار شد کنکور برای همیشه حذف شود. مخالفت‌‌های دامنه‌دار مشکوک با آن، بر گمانه مافیای کنکور دامن زد. گمانه‌ای که در گذشت سالیان تبدیل به یک تجارت پرسود شده است.

از سالیان پیش در گذریم. سال ۹۹ و در اوج شیوع کرونا در دهه اول مرداد بود که به ناگهان سازمان سنجش آموزش نظام مدعی شد «۹۵ درصد داوطلبان با برگزاری کنکور سراسری موافق هستند».

روند ماجرا پرده از تلاش مافیای کنکور برای برگزاری آن در شرایط کرونایی برداشت. برخی داوطلبان کنکور علاوه بر راه‌اندازی پویش تعویق کنکور، پیام‌هایی از مشاوران موسسات آموزشی را در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌دهد این موسسات در گفت‌و‌گوی مجازی با داوطلبان، از آن‌ها خواسته‌اند به هر شکل ممکن مخالفت خودشان با تعویق کنکور را اعلام کنند.

فساد در مافیای کنکور تا آنجا پیش می‌رود که در پیام‌های منتشر شده در فضای مجازی، تهدید‌هایی درباره محروم‌شدن داوطلب از برخی حمایت‌ها و امکانات آموزشی موسسه مذکور هم به چشم می‌خورد!

اما این پایان ماجرا نبود بارها و از جمله در روز ۱۲ و ۱۳ مرداد موضوع به مجس نظام نیز کشیده شد اما گویا دست‌های پشت‌پرده این مافیا بر مجلس ولایی! نظام نیز چیرگی دارد و بررسی تعویق کنکور ۹۹ در این روز در مجلس راه به جایی نبرد.

موسسات آموزشی کنکور موظف‌اند تا زمان برگزاری کنکور خدمات خود را به داوطلبان ارائه کنند، بنابراین با به تعویق افتادن برگزاری آن همچنان باید خدمات بدهند، اما امکان دریافت وجه اضافی ندارند و متضرر می‌شوند.

نکته بعد این که با تعویق کنکور، زمان ثبت‌نام موسسات از دانش‌آموزان جدید هم به تاخیر می‌افتد و این هم ضرری دیگر برای آنهاست.

سیدمجید حسینی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌گوید «رابطه برخی مسئولین با موسسات کنکوری و دانشگاه‌های خصوصی سبب شده تا بیشتر حامی منافع مالی خود باشند.»

احمد نادری عضو مجلس نظام سازمان سنجش را بخشی از مافیای کنکور معرفی کرد و در ۱۳ مرداد اعلام کرد: «سازمان سنجش با داشتن موسسه کنکور و تست‌زنی تعاونی کارکنان تعارض منافع دارد و به مافیای کنکور مرتبط است.»

وی افزود: «مافیای آموزشی موافق برگزاری کنکور در همان مهلت مشخص است و فشار عجیب و غریبی بر من و همکارانم گذاشته، تلفن من و سایر نمایندگان از حیز انتفاع ساقط شده از بس زنگ می‌زنند… مافیاهای چی و ‌چی‌چی و چی‌چی اینها پشتیبانان‌شان را مامور کرده‌اند شبانه‌روز به من و دانش‌آموزان پیام می‌دهند و زنگ می‌زنند که ما موافق [برگزاری کنکور] هستیم»

وی درباره علت این اقدامات افزود: «چرا؟ اینها یک سال با دانش‌آموز قرارداد دارند و باید تمام کنند و از الان هنوز کنکور ۹۹ تمام نشده، برای کنکور ۱۴۰۰ دارند ثبت‌نام می‌کنند… البته یک سر آن در سازمان سنجش است…»

برای نشان‌دادن حجم فساد و مافیای کنکور شاید همین کافی باشد که به گفته محمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش نظام در مهر ۹۷ اشاره‌ای شود که گفت: «اعتراف می‌کنم توان مقابله با این مافیا را در دوره متوسطه ندارم.»

محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش و پرورش نظام نیز در واکنش به فعالیت مافیای کنکور گفت: «مافیای کنکور با دستورات ستاد کرونا، مخالفت می‌کند در صورتی که مرجع برگزاری کنکور و دیگر تصمیمات در شرایط کنونی جامعه، ستاد ملی مقابله با کرونا است.»

این در حالی است که به دلیل کرونا، فقط در کنکور زبان که در روز شنبه ۱۳ مرداد برگزار شد به گفته سازمان سنجش نظام، ۱۲ هزار نفر شرکت نکردند.

نکته شگفت‌انگیز در این است که این مافیا، با انتشار مطالبی در رسانه‌های رسمی نظام، آنان که در بحبوحه کرونا خواهان تعویق کنکور هستند، را با زدن نعل وراونه، «مافیای کنکور» قلمداد می‌کنند.

آنچه در این بین در معرض نابودی قرار می‌گیرد، جان داوطلبان و خانواده‌هایشان در اوج کرونا و پول آنهاست. البته از نظر حکومت این جان‌ها در برابر گردش مالی۴۰ هزار میلیارد تومانی این مافیا، ارزش چندانی ندارد!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)