امروز یازدهم تیر ماه بار دیگر شاهد حرکت سیل بزرگ جمعیت کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه و طنین شعارهای اعتراضی شان بر فضای خیابانهای شهر شوش بودیم. در این روز کارگران این مجتمع ۵ هزار نفره، در هفدهمین روز اعتراضاتشان و در پی فراخوان روز گذشته ابتدا مقابل فرمانداری شوش تجمع کرده و مجمع عمومی شان را بر پا کردند. در این تجمع یک تاکید کارگران بر اتحاد و همبستگی مبارزاتی شان بود. بعد از تشکیل مجمع عمومی کارگران به صورت راهپیمایی و شعار گویان به سمت چهار دستگاه به حرکت در آمدند. در این حرکت اعتراضی کارگران با کف زدن و سر دادن شعار “یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه” و شعار علیه کارفرمایان اختلاسگر اعتراض خود را به چپاولگری های حاکم اعلام داشتند. مردم در خیابانها با حرکت دست و با شادی از کارگران استقبال میکردند. در این روز همچنین کارگران در سخنرانی هایشان و در شعارهایشان حمایت خود را از نمایندگانشان و از همکارشان یوسف بهمنی به خاطر سخنان اعتراضی اش در دادگاه اسد بیگی مدیر عامل دزد نیشکر هفت تپه و در اعتراض به حمله کارفرما و عواملش به وی اعلام داشتند. کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که تا بیرون کردن بخش خصوصی از هفت تپه و بساط مافیایی در این کارخانه به اعتراضات و تجمعات خود در شهر شوش ادامه خواهند داد.

مردم شوش به اشکال مختلف حمایت خود را از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه نشان داده اند. بازار شوش قبلا طی پیامی همبستگی خود را با کارگران اعلام داشت و برخی از مغازه داران و خواربار فروشی ها با اعلام کمک به کارگران تا دریافت دستمزدهای معوقه شان بر مبارازت کارگران ارج گذاشته اند. این همبستگی ها پشتوانه ای برای تداوم مبارزات کارگران است و اجازه نمیدهد که فشار اقتصادی باعث تضعیف اعتراض آنان شود. این همبستگی ها را باید گسترش داد. ورود وسیع خانواده های کارگران به صف اعتراض کارگران میتواند حلقه مهمی برای گسترش این همبستگی ها در ابعاد اجتماعی و سراسری باشد.

اولین خواست کارگران نیشکر هفت تپه پرداخت دستمزدهای معوقه تمامی بخش های این مجتمع کارگری است که ادامه این وضعیت فشار اقتصادی سنگینی بر زندگی آنها وارد کرده است. کارگران دارند از گرسنگی و نداشتن پول برای تهیه شیرخشک فرزندشان سخن میگویند. بعلاوه حرف آنها اینست که حقوق آنها کفاف زندگی شان را نمیدهد و با توجه به گرانی ها دستمزدها باید بالای ده میلیون باشد. این کارگران از آغاز سال جاری مزدی نگرفته اند.

یک خواست اساسی کارگران نیشکر هفت تپه خلع ید کامل از کارفرمای اختلاسگر و بخش خصوصی مافیایی در این شرکت و پایان دادن به کارمدیران سابق شرکت است. در همین رابطه کارگران خواستار بازگشت ثروتهای اختلاس شده به کارگران هستند. و بالاخره اینکه یک تاکید مهم این کارگران بازگشت به کار همکاران اخراجی خود اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، ایمان خضری و سالار بیژنی هستند. از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)