از دیدگاه جامعه ­شناسان و زبان ­شناسان، همواره جنس و جنسیت دو مفهوم کاملا جدا هستند. این دیدگاه توسط اکثر جامعه ­شناسان و زبان­ شناسان نیز قابل قبول می‌­باشد. یکی از نخستین آثار درباره جنس و جنسیت و جامعه­ شناسی کتاب اوکلی به نام “جنس و جنسیت و جامعه” است که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد و تعریفی از جنس و جنسیت داد. اوکلی اشاره می­کند، “جنس کلمه ­ای است که به تفاوت­‌های زیستی میان مرد و زن ارجاع دارد، تفاوت­های قابل رویت در اندام تناسلی و تفاوت­‌های مرتبط با آن در کارکرد تولید مثل و جنسیت موضوعی مربوط به فرهنگ است که طبقه­بندی اجتماعی به مردانه و زنانه را توضیح می­دهد”. بنابراین، جنس شامل ویژگی ­های فیزیکی و زیست­شناسی مردانگی و زنانگی است که برای تشخیص زن بودن و مرد بودن به کار می­رود. در حالیکه جنسیت به معیارها و هنجارهای اجتماعی بر­می­گردد که جامعه آنها را بر روی افراد اعمال می­کند. یول واژه جنسیت را از چند بعد به تصویر می­کشد. “جنسیت زیستی یا طبیعی که آن تمایز موجود بین جنس ماده و نر در هر گونه از موجودات است. جنسیت دستوری که تمایز بین مذکر و مونث است و برای طبقه ­بندی اسامی در برخی از زبان­ها مانند اسپانیولی به کار می­رود. جنسیت اجتماعی که برای طبقه­بندی افراد به لحاظ نقش­های اجتماعی آن به کار برده می­شود”.

واژه جنسیت یک مفهوم اجتماعی است و با واژه جنس که به طور معمول برای بیان همان موضوع ولی از دید زیست­ شناختی به کار می­ رود متفاوت است. اگر چه تمایز زیستی در شالوده تمایزات اجتماعی قرار دارد ولی نقش اجتماعی زیادی در مورد جنسیت وجود دارد که مربوط به زیست­ شناسی نیست. هولمز اشاره می­کند، “تفاوت­های عمده­ای میان واژه جنسی و جنسیت وجود دارد. به نظر وی، واژه جنسی اشاره به ویژگی­ها و تمایزات بیولوژیکی و ویژگی­های فیزیکی بین زن و مرد دارد. در حالیکه واژه جنسیت در حوزه جامعه ­شناسی زبان اشاره به تمایز افراد براساس رفتارهایشان نشان داده می­شود. در واقع جنس امری ساخته ­شده و تعریف ­شده از مفهومی می­باشد که به ما نشان می­دهد که چه فیزیکی باید مرد قلمداد شود و چه فیزیکی زن”.

این تعاریف درباره جنس و جنسیت تعاریفی است که توسط جامعه ساخته و پرداخنه شده است و اکثرا به جنسیت ­های زن و مرد محدود می‌شود. جامعه­‌ای که قبل از وجود زن و مرد وجود داشته و این قدرت را داشته که بتواند آنها را تعریف کند. قبل از این که هر سوژه­‌ای قدرت این را داشته باشد که بتواند تعریفی از خود ارایه دهد، همواره خود را در قالبی از پیش تعیین شده یافته است. بنابراین باید میان جنس و جنسیت تمایز قایل شد. به این معنا که جنس معنایی زیست­ شناخنی دارد یعنی آنکه شخص از نظر پیکر­شناسی مرد است یا زن. اما جنسیت مجموعه از صفات و رفتار­هایی است که به مرد یا زن نسبت داده می­شود و ساخته و پرداخته جامعه است. تفاوت جنسی ممکن است طبیعی باشد اما تفاوت­های جنسیتی با تشکیل چهارچوبی بی­چون و چرا که جامعه از دریچه­ی آن به زن و مرد می­نگرد، همه جنبه­های زندگی فرد را در بر می­گیرد. درواقع نظام سلطه مردانه بر پایه همین تفاوت­های جنسی زن و مرد می­باشد، به همین دلیل مردی که از بچه­هایش مراقبت می­کند و یا بیش از ویژگی­های مردانه احساسات عاطفی داشته باشد و یا عاطفی باشد، خارج از هنجار تلقی می­شود و همینطور زنی که راننده کامیون باشد یا در ورزش­های رزمی خشن مردانه قهرمان باشد، در مقابل هنجارهای اجتماعی قرار می­گیرد. این گونه افراد در جامعه مرد سالار همواره شکلی میان دو جنسیت دارند.

باتوجه به ­اینکه بین جنس و جنسیت همواره تفاوت­هایی وجود دارد و جامعه­ شناسان و زبان­شناسان زیادی تعریف­هایی مختلف از تفاوت­های جنس و جنسیت ارایه داده­اند، می­توان گفت تمامی تعریف­‌های گفته ­شده در این زمینه مشابه می­باشد و مرجع قرار­دادن هر کدام از افراد می­تواند تعریف درستی از جنس و جنسیت برای ما ارایه کند. اما برخی افراد نیز بودنند که پا را فراتر گذاشته ­اند و تعاریف متفاوتی را ارایه داده­اند. برای مثال باتلر با دیدی متفاوت به این امر نگاه می­کند و بیان می­کند که “جنس زمینی است که از نظر سیاسی و فرهنگی بی­طرف است و جنسیت روی آن زمین فعال است”. باتلر در جایی دیگر اشاره می­کند، “گرچه جنس و جنسیت دو مقوله جدا از هم هستند اما من فکر می­کنم نمی­توان آنها را به طور کامل از هم جدا کرد. شکلهای مشخصی از جنس هستند که با تصوراتی درباره جنسیت مرتبط هستند و روش­های مختلف جنسیت نیازمند مشخصه­‌های جنس می­باشد. در رابطه با جنس و جنسیت هیچکدام از ما انتخاب این را نداریم که خود­مان را خلق کنیم. قبل از اینکه هر تصمیمی بگیریم از پیش عملی را انجام داده­ایم و خود را در جنسیتی انتقال داده ­ایم. گرچه ما دوباره می­توانیم بر روی جنسیت مان کار­کنیم و یا حتی سعی ­کنیم جنس خود را از نو بسازیم ولی ما هرگز نمی­توانیم در برابر معیارها بیایستیم و همواره در چنگ این معیارها گرفتاریم”.

همانطور که میبینید تعریف جنس و جنسیت از دیدگاه تمامی جامعه­ شناسان، فلاسفه و زبان­ شناسان به گونه ­ای به این امر اشاره می­کند که جنس یک امر فیزیکی و جنسیت یک امر یا ساختار فرهنگی است و تمایز مهمی میان جنس و جنسیت وجود دارد. بنابراین می­توان چنین گفت که، اصطلاح جنس به تفاوت­های بیولوژیک میان زن و مرد دلالت دارند. حال آنکه جنسیت ناظر بر ویژگی­های شخصی و روانی است که جامعه آن را تعیین می­کند و با مرد یا زن بودن و به اصطلاح مردانگی و زنانگی همراه است. جنس و جنسیت پیوندی جدا نشدنی باهم دارند. اما ماهیت دقیق این پیوند موضوع بحث­‌های فراوان میان جامعه­ شناسان، زبان ­شناسان و فلاسفه است.

منابع:

باتلر، جودیت، ۱۳۸۵، آشفتگی جنسیت، ترجمه امین قضایی، پاریس: نشر مجله شعر.

Butler, J. 1990. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge

 Holmes, J. 2008. An introduction to sociolinguistics (3rd ed.). Essex: Pearson Longman

Oakley, A.1972. Sex, Gender and Society. London: Gower

Yule, G. 2006. The Study of Language (3rd ed.). New York: Cambridge University Press

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)