با توجه به اینکه تکنولوژی به تمامی جنبه‌های زندگی بشری نفوذ کرده، شبکه‌های اجتماعی به یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر زندگی روزمره تبدیل شده است. جالب اینجاست که علاوه بر بزرگسالان، کودکان نیز به سمت شبکه‌های اجتماعی کشیده شده‌اند. برای اینکه کودکان بتوانند وارد به راحتی و با امنیت بیشتر، به این فضای بالغ محور وارد شوند، چه باید کرد؟ در این مقاله قصد داریم به سه نکته مهم که قبل از ورود کودکان به شبکه‌های اجتماعی باید مطرح شود، اشاره کنیم.

آیا از اشتراک گذاشتن آن مطمئن هستید؟

هرچیزی که وارد اینترنت شود، در آن باقی خواهد ماند. اغلب بزرگسالان این نکته را فراموش کرده‌اند اما در واقع این جمله‌ای را باید هر بار که می‌خواهیم چیزی را در فضای مجازی به اشتراک بگذاریم، با خود تکرار کنیم. همین جمله را باید به کودکانی که قصد ورود به شبکه‌های مجازی را دارند، یاد داد.

اگر کودک قصد اشتراک گذاری چیزی در شبکه‌های اجتماعی را دارد، باید قبل از هر چیزی به این فکر کند که آیا این مطلب، تصاویر یا ویدیو می‌تواند در آینده تاثیری بر روی زندگی او داشته باشد؟ شاید صحبت کردن درباره این موضوع با نوجوان کمی سخت باشد، اما نباید اهمیت آن را فراموش کنید. یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که از فرزند خود بخواهید تا درباره واکنش بزرگترها، مثل پدر یا مادر بزرگ بعد از دیدن آن محتوا فکر کند.

از راه‌های آموزشی دیگری که می‌توان با آن کودک را راحت‌تر مجاب کرد این است که به او بگویید ممکن است بی احتیاطی های دوران نوجوانی بر روی تصمیمات و آرزوهای بزرگ او در بزرگسالی تاثیر بگذارد. متاسفانه در موارد زیادی دیده شده که محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مربوط به دوران کودکی افراد مشهوری مثل ورزشکاران و هنرمندان به کابوس بزرگسالی آنها تبدیل شده است.

آیا واقعا مخاطب خود را می‌شناسید؟

با غریبه‌ها حرف نزدید! این جمله‌ای است که تقریبا همه والدین به کودکان خود گفته‌اند و کودک تا زمانی که به بلوغ برسد این جمله را به کرات شنیده است. متاسفانه اغلب نوجوانان بر این باورند که چون شبکه‌های اجتماعی آنلاین هستند، پس از امنیت بیشتری هم برخوردارند بنابراین دیگر به رعایت اصل حرف نزدن با غریبه‌ها نیازی نیست. این وظیفه والدین است که با فرزند خود صحبت کرده و به آنها بگویند که هیچ تفاوتی بین شبکه‌های اجتماعی و روابط رو در رو وجود ندارد و حتی ممکن است مشکلات شبکه‌های اجتماعی بدتر نیز باشد.

متاسفانه در این مورد هم ماجراهای بسیار ترسناکی شنیده شده که نوجوانان از سوی شکارچیان کودک مورد گرومینگ قرار گرفته و در نهایت در دام آنها گرفتار شده‌اند. در این باره فیلم‌ها و سریال‌های زیادی هم ساخته شده‌است. سریال Black Mirror یکی از برنامه‌هایی است که به وجه سیاه و تاریک تکنولوژی با سبک ترسناک، پرداخته است.

تنظیمات حریم خصوصی:

زمانی که بزرگسالان در شبکه‌های اجتماعی ثبت نام می‌کنند، عجله چندانی برای تغییر تنظیمات حریم خصوصی خود ندارند. به همین منوال نمی‌توان از کودکان هم انتظار این کار را داشت. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که تمامی شرکت ها به طور مداوم تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را بروزرسانی می‌کنند. این کار برای حفظ امنیت عمومی و دولتی کاری ضروری است. به همین علت باید به کودکان خود آموزش دهید تا مسئولیت مدیریت و نحوه نمایش داده‌های خود را برعهده گرفته و مراقبت آن باشند.

سخن پایانی:

پرورش فرزند در دنیای امروزی که بشدت دیجیتالی شده و اغلب این تکنولوژی‌ها در دوران کودکی ما وجود نداشتند، کار بسیار دشواری است. از سوی دیگر نباید استفاده از این امکانات را از فرزند خود دریغ کنید، بلکه باید آنها را برای موانعی که در دنیای مجازی و واقعی با آنها روبرو خواهند شد، آماده‌تر سازید. می‌توانید با صحبت کردن درباره خطرات و مشکلات شبکه‌های اجتماعی و مدیریت مسئولانه، فرزندان خود را برای دوران بزرگسالی آماده‌تر کنید. علاوه بر این با دانستن این نکته که فرزندان شما هوشیاری و آگاهی کافی برای مواجهه با مسائل آنلاین را دارند، خیال خودتان را هم آسوده‌تر می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)