بدن موضوعی برای عملکرد قدرت در جامعه است. جامعه ­ای، اعم از مردم و حکومت که تمام سعی و تلاش خود را می­کنند تا به نحو احسنت از بدن سوژه ­ها استفاده بهینه را انجام دهند. فوکو در فصل اول کتاب مراقبت و تنبیه، تولد زندان (۱۹۷۷) اشاره می­کند:”در قرن هجدهم و ابتدای قرن نوزدهم، بدن هدف اصلی سرکوب قرار گرفت. شکنجه، مثله شدن، نوشاندن مواد مذاب، تکه ­تکه کردن مجرمان در معرض دید عموم قرار گرفت. رفته ­رفته این نمایش اجرای عدالت حذف شد. روش جدید مجازات و اصلاح مجرمان، جایگزین جلادان و شکنجه گران گردید. به عنوان مثال، گیوتین، زندان و جریمه نقدی برای زندگی، آزادی و دارایی تعیین شد. قاضی نیز برای صدور حکم خود از روانشناسان، پزشکان و مربیان کمک گرفت”. این نمایش ­ها اجراهایی بودنند برای رسیدن به عدالت.

ممکن است اینطور به نظر برسد که این نمایش­ ها با معیارهایی مشخص و منظم با تناسب جرم و مجازات، اهداف بدنام ­کردن و شرمسار کردن مجرم را دنبال می­کنند و مجازات قابل توجهی را برای رسیدن به عدالت اعمال می­کنند. اما در واقعیت همه این اقدامات و نمایش­ ها امر مهمتری را مد نظر دارند، تا مردم را از نقش و جایگاه حکومت و یا قدرت آشنا کنند. از دید فوکو، با تماشای این نمایش ­ها و اجرای عمومی آنها، این طور به نظر می­رسد که مجرم اظهار ندامت کرده و به انجام عمل ناشایست خود اعتراف می­کند. اما در حقیقت، این اقدامات، قدرت شاه و یا حکومت را نشان داده و آن قدرت بالا را به مردم یادآوری می­کند. بااین وجود، می­بایست از این زاویه نیز این موضوع را مورد ارزیابی قرار داد که این نمایش­ ها، عدالت را نشان نمی­ دهند، بلکه اشکال قدرت را دوباره فعال می ­کنند. این نمایش ­ها نه نتیجه بربریت می­ باشند و نه نتیجه قانون ­مداری، بلکه نتیجه نمایش قدرتی هستند که شورش­ ها و ناآرامی ­های داخلی را، در یک کلام، مردم را کنترل می ­کند.

از دید فوکو، در مکان هایی مانند مدارس، زندان­ ها، بیمارستان ­ها، رستوران ­ها، کارگاه ­ها و غیره، تکنیک ­های ویژه انضباطی وجود دارد که بر اساس چارچوب ویژه­ ای قوانین را اجرا می ­کنند و بر تمام اعمال مردم نظارت می­ کنند. زندگی دانش ­آموزان، سربازان، بیماران، زندانیان و همه مردم در معرض نظارت قرار دارد. آنها قدرت خود را با تشویق رفتارهای خوب و مجازات رفتارهای ناشایست نشان می­ دهند. هدف نهایی آنها، کنترل و نظم و انضباط می ­باشد. با کنترل کردن افراد می­ توانند آنها را از انجام اغتشاشات اجتماعی باز دارند و خواسته­ هایی که مطابق با خواسته ­های قدرت نباشد را سرکوب کنند. سرانجام این کنترل و آموزش، پرورش افراد مطیع و سودآور برای جامعه می ­باشد.

به طور خلاصه، همانطور که فوکو اشاره می ­کند، در گذشته از روش ­های وحشیانه شکنجه و سوء استفاده جسمی و بدنی استفاده می شد. اما بتدریج، تنبیه بدنی با مجازات و تنبیه روح و روان افراد جایگزین شد. امروزه نیز روش­ های جدید مجازات بر روح و روان مجرمان متمرکز می ­شود. مدارس، زندان­ ها، بیمارستان­ ها و سایر مکان ­ها به سیستم نظارت گسترده­ای تبدیل شده­ اند. جایی که همواره فرد را کنترل کرده و سوابق و گزارش­ هایی مربوط به رفتارهای وی تهیه می ­کنند. آنچه که کاملا واضح است این است که همه این اقدامات، آموزش ­ها، نظارت ­ها و کنترل ­ها می­خواهند قدرت پادشاه را به ما یادآوری کنند.

منابع:

Foucault, Michel. (1977). Discipline and punish: The birth of the prison. London: Allen Lane

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)