گاهنامۀ هنر و مبارزه

۲۲ مارس ۲۰۲۰

پی‌آمدهای اپیدمی کووید-۱۹ پکن و واشنگتن را در مسیر برخوردار قرار می‌دهد

مرکز پژوهش‌های جهانی سازی، ۱۸ مارس ۲۰۲۰

 

میان هزاران پی آمد ژئوپلیتیک در شیوع ویروس کرونا، از هم اکنون دست کم یکی از آنها آشکار است. چین تجدید موضعگیری می کند. برای نخستین بار از آغاز اصلاحات دنگ ژیائوپینگ در سال ۱۹۷۸، همان گونه که وانگ یی وزیر امور خارجۀ چین[۱] در گردهمآئی مونیخ ویژۀ موضوع امنیت در بهبۀ مبارزه علیه ویروس کرونا اعلام کرد، پکن آشکارا ایالات متحدۀ آمریکا را به مثابه تهدید تعبیر می کند.

پکن با احتیاط و به تدریج داستان واقعه را تعریف می کند، راوی چنین می گوید که رهبران از آغاز حملۀ کروناویروس  می دانستند که زیر ضرب حمله ای از نوع جنگ ترکیبی هستند. واژگان به کار برده شده از جانب وانگ یی نشان بارزی است. او گفت که این یک جنگ بود. و در پاسخ، ضد حمله به نام « جنگ خلق » باید راه اندازی می شد.

علاوه بر این، او ویروس را به مثابه دیو یا اهریمن ترسیم کرد[۲]. وانگ یی کنفوسیانیست است. کنفوسیوس خلاف برخی دیگر از اندیشمندان چینی از سخن پراکنی دربارۀ نیروهای فراطبیعی و داوری در جهان دیگر بیزار بود[۳]. با وجود این، در روح فرهنگ چینی، اهریمن به معنای « اهریمن های سفید » یا « اهریمن های بیگانه » است : «گوآیلو » (guailo) به زبان ماندارینی یا چینی استاندارد، « گوویلو (gweilo) به زبان کانتونی. با این حساب وانگ یی در بیاناتش کُد بسیار پر رنگی به کار برده است.

وقتی زائو لیژیان[۴] سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین در توئیت داغ خود موضوع احتمال اینکه « ارتش آمریکا احتمالاً اپیدمی را به ووهان آورده است » – نخستین انفجار مربوط به این موضوع بود که از سوی یک مقام سیاسی بلند پایه صورت می گرفت – پکن بالن آزمایشی خود را فرستاد تا نشان دهد که جنگ اعلام شده است. به این ترتیب زائو لیژیان به رابطۀ مستقیم بین بازیهای نظامی در ووهان و حضور هیئت نمایندگی آمریکا با ۳۰۰ نظامی در اکتبر ۲۰۱۹ اشاره می کرد.

او مستقیماً از مدیر مرکز پیشگیری و کنترل آمریکائی (CDC)  رابرت ردفیلد (Robert Redfild) نقل آورد[۵] که وقتی از او یک هفتۀ پیش پرسیدند که آیا برخی فوت هائی که به دلیل ویروس کرونا به وقوع پیوسته در دوران پسامرگ در ایالات متحده شناسائی شده اند یا نه ، پاسخ داده بود که « امروز در واقع برخی جانباختگان در پسامرگ در ایالات متحده عارضه شناسی شده بودند ».

نتیجه گیری جنجال برانگیز زائو لیژیان این است که کووید-۱۹ پیش از شناسائی در ووهان در ایالات متحده شیوع پیدا کرده بوده – به دلیل فقدان توان ایالات متحده در آزمون و تشخیص  تفاوت بین ویروس کرونا و گریپ، با آکاهی از این امرکه پروندۀ روشنی نیز در این زمینه وجود دارد.

این موضوع را اضافه کنیم که تنوع ژنوم در ویروس کرونا در ایران و ایتالیا دسته بندی شده اند و مشخص شده است که به نوعی که ووهان را آلوده کرده تعلق ندارند، اکنون رسانه های چینی آشکارا موضوع را زیر سؤال برده اند و سعی می کنند رابطه ای بین بسته شدن[۶]  آزمایشگاه نظامی « خطرناک» سلاح بیولوژیک در فورت دتریک[۷] در ماه اوت گذشته، بازیهای نظامی و اپیدمی در ووهان بیابند. برخی از این پرسشها ( ولی بی پاسخ) در داخل خود ایالات متحده مطرح شده است[۸].

پرسشهای تکمیلی دیگری روی راز رویداد  ۲۰۱ – Event 201– در نیویورک در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ تمرکز می کند :

تمرین برای پاندمی جهانی به سبب یک ویروس مرگبار – که اتفاقاً ویروس کرونا است. این تصادف شگفت آور یک ماه پیش از پیدایش اپیدمی در ووهان روی داده است.

رویداد ۲۰۱ (Event 201) به پشتیبانی بنیاد بیل و ملیندا گیتس (Bill & Melinda Gates)، مجمع جهانی اقتصادی (FEM)، سیا (CIA)، بلومبرگ (Bloomberg)، بنیاد جان هاپکینز و سازمان ملل متحد صورت گرفته بود. بازیهای نظامی جهانی دقیقاً در همان روز در ووهان آغاز شده بود.

خارج از موضوع منشأ کروناویروس که هنوز بطور قطعی روشن نیست[۹]، و توئیت های ترامپ دربارۀ « ویروس چینی »، کووید-۱۹ مسائل بسیار جدی در زمینۀ بیوپلیتیک و بیو تروریسم را مطرح می کند ( میشل فوکو کجاست وقتی که ما به او نیازداریم).

فرضیۀ کار تحلیلی که بر اساس آن کروناویروس یک جنگ افزار بیولوژیک بسیار قدرتمندی ست که آرماگدون نمی آفریند ولی از آن به مثابه حاملی کامل برای کنترل اجتماعی در سطح عمومی و جهانی پرده برداری می کند.

کوبا به مثابه قدرت بیوتکنولوژیک به میدان می آید

مثل یک ایکس نقاب بر چهره در بازدید از خط جبهۀ ووهان در هفتۀ گذشته به شکل درخشان به همۀ سیاره نشان داد که چین با فداکاری عظیم در حال پیروزی در « جنگ مردمی » علیه کووید-۱۹ است، روسیه در یک حرکت از نوع سون تسو[۱۰] علیه ریاض که نتیجه اش بشکۀ نفت خیلی ارزانتر بود، کمک کرد تا در صورتی که ضروری باشد، تخت پرشی باشد برای از سر گیری اجتناب ناپذیر اقتصاد چین. چنین است عملکرد همکار استراتژیک.

صفحۀ شطرنج با سرعت سرسام آوری در حال تحول است. وقتی پکن کروناویروس را به مثابه حملۀ به وسیلۀ جنک افزار بیولوژیک شناسائی کرد، آتش « جنگ مردمی » با تمام قوای دولتی[۱۱] شعله ور شد. روش شناسانه. بر اساس « به هر قیمتی ». اکنون وارد مرحلۀ جدیدی می شویم که پکن از آن برای تغییر کالیبر در عمق مناسباتش با غرب استفاده می کند، و همین امر در چهارچوب های بسیار متفاوت، وقتی که طرف مقابل او ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا است.

قدرت نرم ضروری ست. پکن یک هواپیمای «ایرچاینا» را با ۲۳۰۰ جعبۀ بزرگ انباشته از ماسک فرستاد که روی آن نوشته شده بود : « ما امواج یک دریا هستیم، برگهای یک درخت، گل های یک باغ». چین به همچنین با هشت پرواز مهان ایر – شرکت هواپیمائی که زیر ضرب  مجازات های غیر قانونی و یکجانبۀ دولت ترامپ به سر می برد –  کمک های بشر دوستانۀ قابل توجهی برای ایران فرستاده است.

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان نمی توانست روشنتر ازاین بگوید :

« یگانه کشوری که می تواند به ما کمک کند چین است. حالا همه پی برده اید که همبستگی اروپائی وجود ندارد. افسانه ای بود روی کاغذ ».

کوبا کشوری که از دیرباز زیر ضرب مجازاتهای شدید به سر می برد و اهریمن نمائی شده، نشان داد که قادر به تحقق پیشرفتهائی ست، حتا در زمینۀ بیوتکنولوژیک. ضد ویروس هبرون[۱۲] (Heberon) – یا انترفرون آلفا ۲ب (Interféron Alpha 2b) – محصول درمانی، و نَه واکسن،  که با موفقیت بسیاردر درمان کروناویروس استفاده شده است. یک نوع از این داروی بلعیدنی با همکاری یک شرکت در چین ساخته می شود، و تا کنون ۱۵ کشور خواستار وارد کردن این داروی درمانی شده اند.

حالا این موضوع را با رفتار دولت ترامپ مقایسه کنیم که یک میلیارد دلار برای استعفای دانشمندان آلمانی که در شرکت بیو تکنولوژیی کورواک[۱۳] (CureVac) مستقر در تورینگن روی واکسن تجربی علیه کووید-۱۹ کار می کردند  اهداء کرد تا واکسن را در ایالات متحده و «فقط برای ایالات متحده» بسازند.

عملیات روانی مهندسی اجتماعی ؟

 ساندرو مزادرا [۱۴]  نویسندۀ همکار برت نلسون[۱۵] که اثر برجسته زیر را به همکاری یکدیگر نوشته اند:

« The Politics of Operations : Excavating Contemporary Capitalism »

بر آن است تا وضعیت کنونی در زمینۀ مبارزه علیه کووید-۱۹ را به مفهوم درآورد[۱۶].

ما با یک انتخاب بین جریان مالتوسیانیستها – با الهام از داروینیسم اجتماعی – « به رهبری محور جانسون-ترامپ- بولسونارو»، و از سوی دیگر، جریانی که طرفدار « بازسازی بهداشت عمومی به مثابه ابزاری بنیادی» است که چین، کرۀ جنوبی و ایتالیا آن را نمایندگی می کنند. درسهای اساسی[۱۷] وجود دارد که می توانیم از تجربیات کرۀ جنوبی، تایوان و سنگاپور بیاموزیم.

مشکلترین گزینش، به گفتۀ مزادرا بین « گزینش طبیعی جمعیت مردم »، با هزاران فوتی، و «دفاع جامعه» با استفاده از « درجات مختلف اقتدارگرائی و کنترل اجتماعی ». به سادگی می توانیم تصور کنیم که چه کسی از این مهندسی اجتماعی بهره برداری می کند، نوعی انتحال (ریمیکس) قرن بیست و یکم از «ماسک مرگ سرخ »[۱۸] اثر ادگار آلن پو.

بین این همه مصیبتها، می توانیم روی ایتالیا حساب کنیم تا بازی نور به سبک تیه پولو[۱۹] را به ما عرضه کند. ایتالیا گزینش ووهان را انتخاب کرد با پی آمدهای بسیار وخیم برای اقتصادش که پیش از این نیز شکننده بود. ایتالیائیها در مهاجرت جمعی شان به قرنطینه خیلی شکوفا درخشیدند، همه به روی بالکن هایشان آمدند و آواز خواندند : و این یک حرکت شورشگرانۀ متافیزیک واقعی بود.

بی آنکه از عدالت شاعرانۀ سنت کرونا (Saint Corona)[۲۰] حرف بزنیم که در قرن نهم در شهر آنزو[۲۱] بخاک سپرده شده است. سنت کرونا (قدیسۀ تاجدار) یک مسیحی بود که در دوران حکومت مارک اورل Marc-Aurèle در ۱۶۵ میلادی کشته شد، و در طول قرنها یکی از قدیسهای محافظ پاندمی بوده است[۲۲].

حتا بیلیون دلارهائی که فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) با حرکت رحمت آمیز مقدسش از آسمان نازل کرد نتوانست کووید-۱۹ را شفا ببخشد. رهبران کشورهای گروه ۷ (G7) گردهمآئی ویدوئی برگزار کردند و به ناآگاهی خودشان پی بردند در حالی که مبارزۀ چین علیه ویروس کرونا چند هفته غرب را جلو می انداخت .

دکتر زهانگ ونهونگ Dr Zhang Wenhong [۲۳] مستقر در شانگهای، یکی از بزرگترین کارشناسان بیماریهای عفونی در چین که تحلیل هایش تا کنون کاملاً معتبر بوده، امروز به ما می گوید که چین از تاریکترین روزهای « جنگ مردمی » علیه کووید-۱۹ خارج شده است. ولی فکر نمی کند که از امروز تا تابستان خطر کاملاً رفع شده باشد. اکنون، می توانیم آنچه را که او گفته به جهان غرب تعمیم دهیم.

هنوز حتا بهار هم فرا نرسیده و از هم اکنون می دانیم که باید یک ویروس الاهۀ بازار را بی رحمانه درهم بشکند. جمعۀ گذشته، گلدمن ساکس به نه کمتر از ۱۵۰۰ شرکت اعلام کرد که خطر سیستمیک وجود ندارد . ولی [گلدمن ساکس] در اشتباه است.

منابع بانکی نیویورک حقیقت را به من گفتند : خطر سیستمیک  سال ۲۰۲۰ با وخامت بیشتری نسبت به ۱۹۷۹، ۱۹۸۷ یا ۲۰۰۸ روبرو است، به دلیل وجود خطر قویاً بالائی که می تواند به فروپاشی بازار محصولات مشتق تا ۱،۵ کدریلیون دلار بیانجامد (کدریلیون = ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ = یعنی ۱۰ به توان ۲۴).

همان گونه که منابع به ما گفته اند، تاریخ هرگز چنین رویدادی را بخود ندیده بوده که فدرال رزرو از طریق حذف غیر قابل درک قید و بندهای  ذخیرۀ بانکهای تجاری، با آزاد کردن و گسترش ظرفیت نامحدود اعتبار مداخله کند تا از انفجار محصولات مشتق ناشی از فروپاشی کل بازارهای مواد اولیه و سهام در سراسر جهان جلوگیری نماید.

این بانکها تصور می کردند که این روند عمل خواهد کرد، ولی همان گونه که حالا دریافته ایم، همۀ این هیاهوها و جنجالها هیچ معنائی نداشته است. شبح انفجار در محصولات مشتق باقی می ماند– در این صورت نه به دلیل احتمال قدیمی، بسته شدن تنگۀ هرمز.

ما تازه به نتایج کووید-۱۹ برای آیندۀ توربو سرمایه داری نئولیبرال  پی می بریم. آنچه مسلم است، این است که کل اقتصاد جهانی به دلیل اختلالی موذیانه و به معنای واقعی کلمه و نامرئی ضربه دیده است. شاید که « اتفاقی » باشد. یا اینکه، همان گونه که برخی با شهامت از این نظریه دفاع می کنند[۲۴]، این روند می تواند به پیکرۀ یک عملیات روانی گسترده احتمالی تعلق داشته باشد که می خواهد محیط ژئوپلیتیک و مهندسی اجتماعی کاملی را برای تسلط  در چشم انداز وحشت به وجود بیاورد.

از سوی دیگر، در کوران راه طولانی و سخت، با قربانیان انسانی و اقتصادی بسیار، با یا بدون راه اندازی مجدد نظام جهانی، یک پرسش مهم برجا می ماند : آیا برگزیدگان حاکم باز هم به جنگ ترکیبی تمام عیار علیه چین ادامه خواهند داد ؟

 

پپه اسکوبار

Par Pepe Escobar

Mondialisation.ca, 18 mars 2020

ترجمۀ حمید محوی

گاهنامۀ هنر و مبارزه/پاریس/۲۲ مارس ۲۰۲۰


[۱] Ministre des Affaires Étrangères Wang Yi

[۲] décrit le virus comme un démon

[۳] discuter des forces surnaturelles et du jugement dans l’au-delà

[۴] Zhao Lijian

[۵] a directement cité

[۶] fermeture

[۷] Fort Detrick

[۸] posées

[۹] établie de façon concluante

[۱۰] Sun Tzu

[۱۱] toute la force de l’État

[۱۲] https://semanariouniversidad.com/mundo/cuba-tiene-antiviral-para-tratar-el-coronavirus-y-puede-exportarlo/

[۱۳] Curevac

[۱۴] Sandro Mezzadra

[۱۵] Brett Neilson

[۱۶] conceptualiser

[۱۷] leçons essentielles

[۱۸] Masque de la Mort Rouge

[۱۹] Giambattista Tiepolo نقاش قرن هجدهم ایتالیائی

 

[۲۰] St. Corona

مترجم : Corona نام لاتین بفرانسه Couronne در عین حال با نام استفان – استفانی Stéphane –Stéphanie شهرت دارد، در سال ۱۶۰ در مصر یا در سوریه بدنیا آمده و در اطراف ۱۷۷ درگذشته است، او یک شهید مسیحی تلقی می شود. او در کشورهای ژرمنوفون سنت پارون پول، قصابها و شکارچیان گنجینه است.  به مین دلیل او ارباب مسائل مربوط به پول است، به همین علت نام آلمامی کرون Krone برای واحد پول در این کشورها استفاده شده است. در مراجعه به منبع این پاورقی، قدیسۀ تاجدار شهید مسیحی را در تصویر ببینید.

[۲۱] Anzu.

[۲۲]  مترجم : نمی دانم پپه اسکوبار این خاصیت سنت کورونا را از کجا پیدا کرده، ولی در هر صورت این قدیس مانند بسیاری دیگری شفا بخش بوده است.

[۲۳] Zhang Wenhong

[۲۴] soutiennent

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)