دستیابی به امنیت سایبری کار آسانی نیست. اگر محصول یا خدماتی وجود داشت که با خرید آن تمامی مشکلات امنیتی برطرف می­شد، با خرید آن خیال همه راحت می­شد.

اما متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد و تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت است. مهاجمان سایبری خودشان را با تکنولوژی همراه می­کنند و ابزارها و روش های مخرب جدید تری را توسعه می­دهند و فروشندگان محصولات امنیتی راه های جدیدی برای تشخیص و مقابله با این حملات طراحی می­کنند.

به دست آوردن امنیت سایبری کار آسانی نیست و راه جادویی هم ندارد، اما کارهای انگشت شماری وجود دارد که انجام دادن آنها، خطرات احتمالی را به شدت کاهش می­دهند و موضع امنیتی شما را مستحکم می­کنند.

استفاده از پلتفرم مناسب، دانش و مهارت در جلوگیری از طیف گسترده تهدیدات و تشخیص آنها و نشان دادن عکس­العمل سریع به حملات در حال وقوع، می­توانند به شما کمک کنند.

چالش­‌های امنیت سایبری

برخورداری از امنیت سایبری کار بسیار سختی است ولی تغییر محیط و اتخاذ راه حل های پیچیده، مشکل را حل نخواهد کرد.

در زمان­های بسیار دور، امنیت سایبری بر اساس مفهوم داخل علیه بیرون و ما علیه آنها ساخته شده بود. یعنی سرور ها، کارکنان و برنامه ها کاملا قابل اعتماد بودند و هر چیزی به غیر از آنها یک تهدید به حساب می­آمد.

اختراع وای فای رایگان عمومی، لپ تاپ های قابل حمل، گوشی های همراه و فضاهای ابری، باور وجود محیط و یا حد و مرز را از بین برد، اغلب مهاجمان از اطلاعات درست استفاده می­کنند و به خوبی می­توانند نقش خود فرد را بازی کنند که منجر به از بین رفتن مفهوم قدیمی امنیت سایبری و دفاع از حریم ها شده است.

در عین حال، با ظهور پلتفرم ها و تکنیک­های جدید، شرکت های امنیتی باید برای هر مشکل راه حل مخصوص ارائه دهند.

 بوجود آمدن ترکیبی از ابزارها و خدمات پیچیده برای محافظت از تمامی جوانب محیط پیرامونمان نتیجه این پیشرفت ها بوده، اما استفاده از این ابزارها و خدمات در کنار یکدیگر چندان موثر نیست چرا که این ابزارها نمای جامعی از زیرساخت امنیتی ارائه نمی­دهند تا بدانید از لحاظ امنیتی در چه شرایطی قرار دارید.

پیچیدگی زیرساخت های فناوری اطلاعات به خصوص در محیط های ترکیبی یا ابری، منجر به اختلال و دیگر خطاهای انسانی شده که شبکه را در معرض ریسک های غیر ضروری قرار می­دهد. مهاجمان هم با استفاده از تکنیک های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، فرایند های خودکار و حملات ترکیبی خود را توسعه می­دهند تا تشخیص آن سخت تر شود.

تقویت امنیت سایبری

این حرف ها ممکن است دلهره آور باشد، شاید فکر می­کنید که برخورداری از دانش امنیت سایبری بی فایده است، اما آنقدرها هم بی ثمر نیست و تدابیری موثر برای دستیابی به آن وجود دارد. اما باید به خاطر داشته باشید که قرار نیست نفوذ ناپذیر شوید، چیزی به نام امنیت سایبری محض وجود ندارد.

در اینجا هدف این است که سطح دشواری موفقیت یک مهاجم در نفوذ به شبکه را بالا برده و احتمال تشخیص سریع و مقابله با حملات را افزایش دهیم.

۵ راه کار زیر در رسیدن به این هدف کمکتان می­کنند :

• هدف کسب و کارتان و نوع حمله منحصر به فردتان را شناسایی کنید. یک روش تشخیص تهدید انتخاب کنید که پاسخ گوی حجم کاری شما باشد. برای مثال سرور های ابری همیشه در حال تغییر هستند. سرویسی که انتخاب می­کنید باید توانایی دنبال کردن تغییرات پلتفرم ابری را داشته باشد و بتواند در مورد اطلاعاتی که رد و بدل می­شود متا دیتا جمع آوری کند. بیشتر ابزارهای امنیت اطلاعات و مدیریت رخدادها این قابلیت را ندارند.

• قبل از اینکه نقطه ضعفی نیاز به بررسی میزان تهدید داشته باشد، آن را از بین ببرید. از ابزارهای تشخیص نقطه ضعف استفاده کنید و قبل از اینکه مورد سوءاستفاده قرار بگیرند آنها را از بین ببرید. پشته برنامه خود را بررسی کنید از جمله رمز، رمز های مورد استفاده توسط دیگر برنامه ها، و تنظیمات مربوط به رمز.

• برای دستیابی به نتیجه دلخواه و افزایش موارد استفاده داده های چند منبع را بررسی کنید. دادهای مربوط به فعالیت های مشکوک را از هر سه منبع وب، تاریخچه و شبکه جمع آوری و بررسی کنید. هر کدام از آنها در تشخیص گروهی از تهدیدات قابلیت بیشتری دارند و قرار دادن این داده ها در کنار هم، تصویر کلی تری در اختیار شما قرار دهند که نتیجه آن افزایش دقت و دستیابی به محتوای قابل اجرا تر می­باشد.

• برای شناسایی حملات پیچیده عصر حاظر از تجزیه و تحلیل استفاده کنید. روش های شناسایی تهدیدی که برای خودتان ساخته­اید باید هم تهدیدات فعلی و هم رخدادهای قدیمی را بررسی کند. از یادگیری ماشین استفاده کنید و چیزهایی که حتی خودتان هیچ اطلاعی از آن ندارید هم پیدا کنید. در صورتی که از ابزارهای امنیت اطلاعات و مدیریت رخدادها استفاده می­کنید، یادگیری ماشین را هم به آن اضافه کنید، در این صورت خواهید دید که چه ترکیباتی را فراموش کرده اید و قوانین ابزارتان بهتر و درست تر تنظیم خواهد شد.

اهداف امنیتی را همراستا با خواسته های کسب و کارتان تنظیم کنید. برای افزایش امنیت و تشخیص تهدیدات چندین روش وجود دارد. با در نظر داشتن این که امنیت اطلاعات و مدیریت رخدادها روشی قدیمی است، در سازمان ­هایی که کارمندان امنیتی حرفه ای دارند، روشی کارآمد تلقی می­گردد. تنها به کار گیری از این ابزارها برای مقابله با حملات پیچیده امروزی کافی نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)